Montážní linka v mladoboleslavské Škodě Auto. Ilustrační snímek

Montážní linka v mladoboleslavské Škodě Auto. Ilustrační snímek | foto: Jan Zátorský, MAFRA

Ve Škodovce pracuje třikrát víc lidí najatých agenturami než předloni

  • 9
Mladoboleslavská Škoda Auto více než ztrojnásobila počet pracovníků najatých přes agentury, zejména dělníků. Před dvěma lety jich v podniku pracovalo 700, nyní je to 2 400 lidí. I tak jich je ale o 40 procent méně než před krizí. Více pracovníků už Škodovka najímat nechce. Hledá však stovky odborníků.

Ještě před třemi lety pracovalo v mladoboleslavské automobilce zhruba 4 000 lidí najatých přes agentury. Po vypuknutí hospodářské krize v roce 2008 ale firma jejich počet razantně snížila, v lednu 2009 jich tam pracovalo pouze 700.

Zavedení šrotovného, a tím pádem vyšší prodeje ji však donutily agenturní personál opět nabírat. K dřívějšímu modelu, který fungoval před hospodářskou krizí, se však vrátit nechce.

Současných 2 400 lidí získaných přes agentury představuje zhruba 10 procent všech zaměstnanců. "Poměr mezi kmenovým a agenturním personálem musí být vyvážený," řekl člen představenstva Škody Auto Bohdan Wojnar.

Agenturní pracovníci přecházejí do kmenového stavu

Škodovka má s pracovními agenturami dohodu, že agenturnímu personálu nabídne po odpracování devíti měsíců v továrně stálý pracovní poměr. "Doba by se mohla zkrátit na šest měsíců," uvedl Wojnar.

Tento postup přijímání dělníků do kmenového stavu označil za úspěšný. Letos tak Škodovce přibyly stovky nových stálých zaměstnanců. Škoda Auto chce do roku 2018 zdvojnásobit výrobu na 1,5 milionu vozů a dostat se na další rozvíjející se trhy. Podnik proto hledá nové lidi.

Přechodem agenturních zaměstnanců do stálého poměru se zaplní většinou dělnické profese, automobilka se proto teď poohlíží zejména po odbornících.

"V letošním roce otevíráme několik set nových pracovních pozic v souvislosti s nově vznikajícími projekty v oblasti alternativních pohonů, vyhledáváním nových tržních příležitostí a rozvojem zahraničních aktivit v Číně, Rusku a Indii," uvedl mluvčí automobilky Rudolf Dreithaler.

Část zaměstnanců už Škoda Auto nabrala. "Rekordním měsícem se stal červenec, kdy do firmy nastoupilo 468 zaměstnanců," upřesnil Dreithaler.

Některé zaměstnance hledá firma v zahraničí

O některé pozice mezi českými absolventy není zájem nebo tu prostě příslušní odborníci nejsou. Podle Bohdana Wojnara jde například o specialisty v oblastech materiálů a designu. Musí je proto hledat v zahraničí. Ve Škodovce nyní pracují lidé 24 národností. "Pro rok 2012 připravujeme také tréninkový program pro zahraniční absolventy," doplnil Wojnar.

Průměrná mzda ve firmě byla loni podle odborářů 32 000 korun, průměrný dělnický plat byl 28 000 korun.

Nábor nových zaměstnanců by mohl snížit i nezaměstnanost v Mladé Boleslavi a okolí. Ta je oproti jiným městům i tak relativně nízká. Před krizí v roce 2008 činila 2,1 procenta, od roku 2009 až dosud se stabilně drží okolo pěti procent, v červenci byla 4,7 procenta.