Jízdné na příměstských linkách podraží. Ilustrační foto

Jízdné na příměstských linkách podraží. Ilustrační foto | foto: iDNES.cz

Ve středních Čechách podraží jízdné. Záměr už schválili krajští zastupitelé

  • 7
Středočeši se musí připravit na to, že si od 1. ledna připlatí za cestování do Prahy. Středočeský kraj totiž rozhodl, že jízdné u spojů, které si objednává sám kraj, zdraží o dvacet procent. To se týká denně zhruba tisícovky spojů. Kraj zdražení zdůvodňuje vládními škrty.

Kvůli vládním škrtům kraj dostane na dopravu o 160 milionů korun méně. Jízdné poroste proto, že dopravci už nemají vnitřní rezervy a kraj nebude ztrátovost linek dotovat tak jako doposud. Původně kraj počítal, že jízdné se zdraží až o 40 procent, nakonec se rozhodl jen pro polovinu.

Středočeští starostové chápou, že v takové situaci je zdražování nezbytné. Pro Středočechy to bude nemilý dárek do nového roku. "Očekávám, že to vyvolá poměrně ostré protesty veřejnosti," říká hejtman David Rath.

JAK SE ZDRAŽÍ JÍZDNÉ

V prvním pásmu, které leží přibližně do 6 kilometrů od Prahy, zaplatí lidé v příštím roce místo 10 korun za kilometr 12 korun.

V druhém pásmu, které je  přibližně do 12 kilometrů, stoupne cena obyčejné jízdenky z 12 korun na 16.

V dalším pásmu vzroste na 18 korun za kilometr.

Náměstek Hejtmana Robin Povšík očekává, že zdražení způsobí mírný odliv pasažérů. I tak by měl kraj uspořit 50 až 70 milionů korun. Dalších 100 milionů by měl získat tím, že zruší nebo omezí některé spoje. Které, o tom nyní kraj jedná s dopravci a starosty. Jasno bude v polovině ledna. Od února by měly autobusy v kraji jezdit podle nových jízdních řádů.

Šetřit chce kraj. Ale i cestující

Zvýšení cen se bude místně lišit podle jednotlivých dopravních pásem.  Čím větší vzdálenost, tím víc cena jízdenky poroste. "U těch větších vzdáleností to může znamenat nárůst i o několik stokorun za měsíc, což samozřejmě pro lidi s nízkým platem je problém," podotkl Povšík.

Některým středočeským obcím dělá větší starosti rušení spojů. Například Hudlice na Berounsku, kam vlak nejezdí, je odkázána výhradně na autobus. "Zdražení je nevyhnutelné, jinak by přišly drastické redukce," říká hudlický starosta Pavel Hubený.

Rath už dopředu avizoval, že se nebudou rušit školní spoje. Ty patří do základní dopravní obslužnosti, která zůstane zachována.

Rath se chce sejít s ministrem Bártou

Existuje ještě naděje, že by ke zdražení nakonec nemuselo dojít. Podle mluvčí Berill Maschekové se hejtman chce tento týden sejít s ministrem dopravy Vítem Bártou. Pokud by vláda nakonec kraji peníze přidala, nic by se neměnilo. Nezdražilo by se jízdné ani by se neškrtaly spoje.

Podle poslance a starosty Vlašimi Luďka Jeništy by kraj mohl získat 100 milionů korun i bez pomoci vlády. Stačilo by, kdyby zrušil žákovské jízdné a tyto peníze převedl na autobusovou dopravu. Tento jeho návrh ale zastupitelé neodsouhlasili.

,