Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Středočeši opravili letos 16 mostů, většinu čekala úplná demolice

  12:33aktualizováno  12:33
Za poslední týden se ve Středočeském kraji otevřely tři opravené mosty. Letos jich mělo hejtmanství v plánu opravit celkem 24, většina je už hotová. Rekonstrukce mostů zpravidla znamená jejich demolici a stavbu úplně nových konstrukcí. Opravit je se málokdy vyplatí. Je málo peněz a v seznamech oprav čekají mosty i několik let.

V Cerhenicích na Kolínsku začal fungovat nový most. Kraj ho nechal postavit za téměř 40 milionů korun. | foto:  Radek Cihla, MAFRA

V úterý mohli řidiči poprvé projet po novém mostě nad železnicí v Cerhenicích na Kolínsku. Most nejprve celý zdemolovali a pak na jeho místě postavili nový. "Dlouho chátral, větší opravy se na něm nedělaly, je však pro nás klíčovým spojením na Poděbrady," poznamenal starosta Cerhenic Marek Semerád.

Opravy mostů v roce 2012

Plán: opravit 24 mostů
Dokončeno: 16 mostů
Zbývá letos: 7 mostů

Příklady dokončených mostů:
* Cerhenice (6.11.)
* Úvaly u Prahy (6.11.)
* Benátky nad Jizerou (1.11.)
* Nelahozeves (20.9.)
* Zadní Třebaň (16.8.)
* Voznice (8.8.)
* Brandýs nad Labem (28.7.)
* Žebrák (26.6.)

Pozn.: v závorce datum otevření

Zdroj: Středočeský kraj

Ve středních Čechách stojí 1 828 mostů. Více než polovina z nich by potřebovala opravu.

Most patřil k těm, které byly ve vážném stavu. Hrozilo, že se rozsype, nainstalovaná u něj byla i ochranná síť. Přitom je důležitý. Pod ním vedou koleje, které využívá Výzkumný ústav železniční pro testování vlaků. Soupravy pod ním musely projíždět jen velmi pomalu, protože by tlakové vlny při dvousetkilometrové rychlosti vlaků most ještě více poničily.

"Je to úspěšná firma, která má spoustu zakázek od výrobců vlaků po celé Evropě. Kdybychom most neopravili, tak by možná přestala fungovat," upozornil náměstek hejtmanky Robin Povšík. Stavba nového mostu podle něj vyšla na 36 milionů korun.

I v Benátkách nad Jizerou na Mladoboleslavsku most zbourali. Měl poslední stadium životnosti. Vedl nad rychlostní silnicí R10, nový funguje od minulého čtvrtka.

"Most byl z roku 1977, oprava vzhledem k vynaloženým prostředkům na rekonstrukci nepřicházela v úvahu. Typ konstrukce byl tak zastaralý, že jediné možné východisko byla stavba nového," vysvětlila Markéta Vítková z tiskového oddělení krajského úřadu. Na stavbu přispěla Evropská unie více než 51 miliony korun.

Stát by měl vytvořit dotační program jen na mosty

Kraj si letos naplánoval opravu 24 mostů, 16 je jich už dokončených. Podle Povšíka je to větší počet než loni, ale obecně stav mostů není ideální. "Kraje by měly zatlačit na vládu, aby se vytvořil speciální program na mosty, protože stavba mostu je vždycky drahá. Bylo by dobré, kdyby kraje dostávaly peníze podle počtu mostů a silnic, aby se ročně uvolnila minimálně miliarda korun v rámci republiky," míní Povšík.

"Navíc na všechno jsme používali peníze z Evropské unie a teď nikdo neví, jak bude vypadat nový operační program," podotkl.

Minimálně stovky milionů by potřeboval jen Středočeský kraj. Na příští rok plánuje opravu například mostu v Poděbradech na Nymbursku, náklady budou kolem 200 milionů korun.

"Potřebovali bychom opravit daleko víc mostů, tak minimálně padesát ročně, aby to bylo znát," míní i šéf středočeské údržby silnic Zdeněk Dvořák. "Snažíme se udržet mosty v takovém stavu, aby se po nich dalo jezdit, ale když už to není možné, musíme snížit tonáž nebo je úplně uzavřít. Každoročně děláme kontroly, opravují se ty nejhorší," podotkl.

Připomněl případ mostu v Čestíně na Kutnohorsku, který teď opravují. Připravili ho na rekonstrukci, ale když začali, odborníci doporučili ho celý strhnout. "Když nezačnou opravy včas a posunují se o roky, stav je už někde jinde," doplnil Dvořák.

Podle Zdeňka Černého z Ředitelství silnic a dálnic jsou krajské mosty v horším stavu než státní, tedy na silnicích prvních tříd a dálnicích. "Celkově se stav mostů nezlepšuje. Když kraj opraví dvacet mostů ročně, je to málo. Ve středních Čechách je ale katastrofální stav i mostů na našich silnicích prvních tříd," dodal Černý.





 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Hořící kamion na dálnici D1 zachytil čtenář iDNES.cz a posluchač Rádia Impuls...
VIDEO: Ve zúžení na D1 shořel kamion, hasiči půl dne uklízeli melouny

Dálnici D1 v místě omezení na 36. kilometru ve směru na Prahu uzavřel ráno požár kamionu. Z vozu převážejícího melouny se vysypal náklad a vytekla nafta....  celý článek

Policisté ve Strašnicích vyšetřují vraždu (12.5.2017).
Soud poslal muže za ubodání manželky do ústavu. Shledal ho nepříčetným

Muž, který v květnu ubodal manželku v rodinném domě v pražských Strašnicích, nepůjde do vězení. Podle znalců trpěl bludem, že se ho manželka snaží otrávit....  celý článek

Takto vypadal výstup z aplikace "Spojař" pro hasiče při zásahu u požáru kamionu...
K hořícímu kamionu s melouny jeli hasiči protisměrem, zrychlil je tablet

Cenné minuty ušetřili ve středu hasiči díky informacím v tabletu na cestě k hořícímu maďarskému kamionu s melouny na D1. Z displeje vyčetli, že mohou při...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.