Velín Tunelového komplexu Blanka, dispečink na Strahově.

Velín Tunelového komplexu Blanka, dispečink na Strahově. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Pozor, všechno vidíme. Velín tunelu Blanka na Strahově připomíná NASA

  • 30
Blankou nejprve projede policejní vůz a vše zkontroluje. Pak technik ve velíně na Strahově položí prsty na myš a přepne semafory z červené na zelenou.

„Houstone, máme problém.“ Laický návštěvník by osazenstvu strahovského velínu tuto legendární větu astronautů Apolla 13 klidně mohl uvěřit.

Profesionálovi to nepřijde, ale normální tvor si v jejich řídícím středisku, které prošlo díky komplexu Blanka zásadní modernizací, připadá jako v centrále NASA a každou chvíli čeká, kdy se na obrazovkách místo záběrů ze tří pražských tunelů objeví vesmírná družice.

Nepočítaně obrazovek na stěnách. Nezbytné počítače. Systémy manuálního ovládání tunelů, jež vyhlížejí jako „vytuněné“ joysticky. Všechno tu bliká a svítí snad ze všech stran - červeně, zeleně, žlutě. Na monitorech se střídají kamerové záběry z pražských tunelů a nově i z Blanky s nákresy jejich technologického bezpečnostního vybavení.

Kdysi někdo moudrý řekl, že inteligent se vyzná i v chaosu, ale hlupák potřebuje pořádek. Velín alespoň pro neznalé dojmem chaosu rozhodně působí, ale místní obsluha u nezasvěceného diváka vzbuzuje pocit, že se v tom orientuje a tuší, k čemu všemu ty desítky tlačítek slouží.

„Tady je vzduchotechnika,“ klikne jeden ze zaměstnanců velínu myší. Bradou pokyne k obrazovkám na zdi, kde se hned objevilo zakreslené technologické vybavení Blanky. Nákresy by klidně mohly patřit raketoplánu. Kdo ví? Snad lze věřit obsluze velínu, že monitory ukazují například životně důležité ventilátory.

Odsávání je od sebe vzdálené 200 metrů a spustí se automaticky, jakmile se v tunelu objeví kouř.

„Čidla u stropu kouř detekují s přesností na metry,“ poukázal technik z obsluhy. V praxi začne systém kouř odsávat, a naopak v prostoru u země nažene do tunelu čerstvý vzduch. Vytvoří tak asi dva metry vysokou vrstvu, která nebude nasycená dýmem a která umožní řidičům utéci propojkami do druhé, havárií nepostižené trouby Blanky.

Za běžného provozu čidla monitorují prudký nárůst teploty, koncentraci zplodin z výfukových plynů, a když cokoli překročí normy, spouští poplach.

Blanka je automatizovaná, proto systém vjezd do tunelu zastaví prakticky ihned poté, co se objeví nějaké nebezpečí. Rozhlasové varování řidičům, již uvnitř ve vozech uvízli, napoví, kudy prchat ven. 

„Existuje několik předem nastavených a připravených scénářů, podle kterých postupují bezpečnostní opatření. Vedle požáru je v programu třeba i postup pro případ například chemického útoku či havárie,“ uvedl ředitel TSK Ladislav Pivec. 

Právě technické služby mají ve velínu Blanky sloužit. Tunel za 38 miliard chce náměstek Jiří Nouza otevřít 2. prosince. Zatím prý testy technologií neukazují velké chyby.

Kamera iDNES.cz byla ve velíně pražských tunelů v roce 2009:

11. prosince 2009