Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Život v Praze mají zlepšit změny za „drobné“, které nikdo nebude tepat

  20:39aktualizováno  20:39
Vedení Prahy má seznam asi dvaceti drobných úprav v ulicích hlavního města, které chce prosadit. Jedenáct z nich má prioritu: nejsou drahé a dají se udělat rychle. Nové lavičky, lepší cesty pro pěší. Většina je naplánována na příští rok. Jde o statisícové až milionové investice.
Proměnou by mělo projít například náměstí I.P.Pavlova. Ilustrační snímek

Proměnou by mělo projít například náměstí I.P.Pavlova. Ilustrační snímek | foto: Robert RambousekMF DNES

Podle politologa jde o líbivé věci, proti kterým nebude nic namítat ani ČSSD ani ODS. A vládnoucí TOP 09 pak bude moci říkat, že jí osmdesát procent jejích akcí prošlo.

"Budou to však pouze jednoduché drobnosti. Na ty velké a zásadní možná nenajdou většinu. Počínaje Blankou a konče čističkou odpadních vod. A třeba pro zdražování jízdného budou těžko hledat podporu," říká politolog Kamil Švec.

Primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) však tvrdí, že na takové věci by se peníze měly najít vždy. "Tyto malé projekty se dají dělat i za málo peněz a zlepšíme tím život ve městě," podotkl Hudeček. Co přesně radní chystají?

1.I. P. Pavlova bez zábradlí

Červenobílé zábradlí, které podivně odděluje ostrůvek tramvajové zastávky na I. P. Pavlova od východu z metra, by mělo nejpozději do půlky roku 2014 zmizet.

Následně se plánuje další změna: omezení provozu v části Jugoslávské ulice. Právě do ní odbočují auta z Legerovy a silnice protíná cestu z metra na tramvaj.

"Chceme, aby to byla zóna, ve které budou výrazná omezení pro auta. Přednost tam jednoznačně budou mít chodci," uvedl Hudeček.

Podle Erika Čipery ze sdružení Asistence, které pomáhá lidem na vozíku, se objeví i nový přechod.

"Příští rok se má otevřít výtah do stanice metra I. P. Pavlova, který bude ústit u Legerovy ulice. Díky novému přechodu se vozíčkáři dostanou snáze na zastávku směr Karlovo náměstí. Bez tohoto přechodu by kvůli vysokým obrubníkům museli vozíčkáři objet celé náměstí, aby se tam dostali," popsal Čipera.

2.Širší chodníky u Karoliny Světlé

Poblíž křížení Smetanova nábřeží s ulicí Karoliny Světlé by se zase měly rozšířit chodníky. Bude to zhruba u Divadla Na zábradlí. Na zdejší uzounké cesty se těžko vmáčknou lidé, kteří tudy chodí. Rozšíření město naplánovalo zhruba za půl roku.

3.Malostranské náměstí lidem

Malostranské náměstí lemují obchody a kavárny, uprostřed je parkoviště. A přestože v okolí jsou modré parkovací zóny, kde se jen tak zastavit nedá, město plánuje parkoviště zrušit. Místo něj má vzniknout prostor pro lidi, aby se měli kde posadit.

Zatím ale není jasné, kdy dělníci nastoupí, a hlavně kdy skončí. Do řešení této změny se jistě zapojí i radnice Prahy 1.

"Parkoviště na Malostranském náměstí má na starosti soukromá firma. Praha 1 není vlastníkem. Nicméně již v minulosti se o zrušení parkoviště hovořilo. Pokud se však zruší parkovací místa, budou chybět," připomíná mluvčí Prahy 1 Veronika Blažková.

Podle magistrátu mají řidiči možnost zastavit na druhé straně řeky - pod náměstím Jana Palacha, kde dnes parkuje údajně jen málo aut. Zároveň se prý uvažuje o stavbě podzemního parkoviště, o které stojí i Praha 1.

4.Místo mezi stromy: Hybernská

Hyberskou ulicí, která vede kolem Masarykova nádraží, denně procházejí tisíce lidí. Příliš přívětivá však není, a právě to chce magistrát změnit. Umístí sem nové lavičky, zasadí stromy a přidá cokoliv, co kolemjdoucí přiměje, aby se na chvíli posadili a strávili tam čas. Změnit by se měl hlavně prostor před nádražím a Prašnou bránou.

"Zatím nevíme, zda tuto úpravu stihneme v roce 2014, nebo až o rok později," podotkl Hudeček s tím, že město hodlá zřídit také obousměrný provoz pro cyklisty, který by vedl v úseku mezi ulicemi Opletalovou a Senovážnou. To by mohlo být hotovo už na podzim.

5.Senovážné náměstí s přechody

Na Senovážném náměstí plánuje město v příštím roce odstranit červenobílé zábradlí u křížení tramvajových tratí. Dnes kovovými tyčemi olemovaný prostor by pak podle plánů měl být plný laviček, stromů a dalších přechodů pro chodce. To vyjde na téměř tři až šest milionů korun. Podle toho, co vše se městská rada nakonec rozhodne udělat.

"Mohly by tam být například i venkovní šachy nebo něco podobného," vymýšlí Hudeček.

Další navrhovaná úprava, která ale bude patrně až za delší dobu, je na druhé straně náměstí u Jindřišské věže. Prostor dnes zabírají auta, ta mají zmizet. Ovšem stejně jako v případě Malostranského náměstí se i tady bude muset řešit, kde jinde umožnit parkování. "Jedna z variant pro toto území je, že se tu postaví parkoviště pod zemí," říká Hudeček.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.