Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Dopravní podnik ukázal útroby rozestavěného metra na Veleslavíně

  16:03aktualizováno  16:50
Dopravní podnik hlavního města Prahy otevřel v sobotu pro veřejnost právě budované stanice a tunely prodloužení metra trasy A. Návštěvníky nejvíc zajímaly použité technologie a stroje. Jiní se těší, až tu příští rok projedou metrem a budou vzpomínat, že stavbu prošli pěšky. Novou trasu metra si přišlo prohlédnout přes 17 500 návštěvníků.

Prohlídka začala v rozestavěné trojlodní stanici Veleslavín, která bude ležet asi dvacet metrů pod povrchem. Po sestupu do podzemí po servisní rampě čekala návštěvníky tříkilometrová trasa. Cestou minuli stanici Petřiny a na povrch se vynořili na Vypichu.

Lidi do vlhkého tunelu táhnou technické zajímavosti i jedinečná příležitost projít se tam, kam se třeba už nikdy nedostanou. "Samozřejmě jako všechny návštěvníky mě sem žene zvědavost. Až tady pojedu metrem, tak si snad vzpomenu, že jsem v těchto místech taky šel pěšky," uvedl jeden z návštěvníků.

Fotogalerie

"Prodloužení 'áčka' až do Motola, jehož část si dnes mohli Pražané prohlédnout, bude mít významný dopad na zlepšení dopravy a životního prostředí v celém městě," řekl při dni otevřených dveří ředitel Dopravního podniku Milan Křístek.

Podle generálního ředitele Metrostavu Pavla Piláta stavba pokračuje podle harmonogramu. "V některých částech jsme v mírném předstihu. První cestující se metrem do Motola svezou na podzim příštího roku," uvedl Pilát.

Stanice už během stavby stihly několikrát změnit jméno. Červený Vrch se nakonec na přání Prahy 6 bude jmenovat Bořislavka. Název mění i stanice Veleslavín a Motol. Cestující nakonec budou po otevření tohoto úseku metra jezdit přes Nádraží Veleslavín a Nemocnici Motol (o názvech stanic čtěte zde). Podle magistrátu to lépe odpovídá pražskému místopisu.

Nový úsek projede metro za 7,5 minuty

Jednokolejné traťové tunely vybudovali raziči Metrostavu pomocí technologie TBM-EPB reprezentované plnoprofilovými razicími štíty Adéla a Tonda. Oba během své pouti z montážní jámy na Vypichu do Dejvic překonaly 4 177 metrů. Tondovi trvalo proražení levého traťového tunelu 596 dní, Adéla se vypořádala s pravým traťovým tunelem za 503 dní.

Ražbu zakončila v závěru listopadu loňského roku dvojitá prorážka do současné koncové stanice linky A Dejvická.

Zajímavostí je, že v nových stanicích by neměl být takový průvan. Umožní to celkem 16 tunelových propojek, které zmírní pístový efekt při průjezdu soupravy metra tunelem (o propojkách čtěte více v tomto článku.)

Stavba prodloužení stanic metra z Dejvické do Motola měří šest kilometrů a město by měla vyjít na 18,7 miliardy korun. Po uvedení do provozu projede jízdní souprava z Dejvické do Motola za 7,5 minuty.

Prodlužování poté bude ještě pokračovat. V roce 2018 by se stroje měly prokopat až do Ruzyně na letiště Václava Havla, uvádí server Metroweb.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.