Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Znovu Blankou? Proč ne, říká organizátor cyklojízdy. Lidé ale nadávali

  16:43aktualizováno  16:43
Bylo nutné jezdit ve všední den? A proč jste odtajnili trasu tak pozdě? Tyto a další otázky pokládají lidé v diskuzních fórech, kde hodnotí čtvrteční velkou cyklojízdu po hlavním městě. Masivní účast několika tisíc cyklistů umocnil avizovaný průjezd tunelem Blanka, odkud však záchranka odvezla několik zraněných.

Na čtvrteční podvečerní cyklojízdu (o jejím průběhu jsme psali zde) si v diskuzních fórech stěžují především lidé, kteří se jí aktivně neúčastnili. Dlouhý had cyklistů totiž blokoval dopravu v centru Prahy. Stála auta, stály tramvaje, problém přejít měli i chodci.

„Včera mi díky této akci ujel vlak a tím i navazující autobus. Domů jsem se dostal o dvě hodiny později. Akci beru jako arogantní demonstraci zájmů určité skupiny lidí proti naprosto všem ostatním“ uvedl na webu iDNES.cz  Jakub Novotný.

Fotogalerie

Nebyl sám. V téže diskuzi pak Petr Šedivý akci označil jako peklo.

„Stál jsem na křižovatce přes hodinu. Na svobodě mě omezovali civilisti. Cyklisti byly často podnapilí a zablokovaným lidem se posmívali. MHD kvůli téhle zhůvěřilosti nejezdila celou hodinu... Co to je za akci, když hodinu nemůžete přejít ulici a ti dementi na kolech se tím děsně baví?,“ napsal. 

Jiným diskutujícím například vadilo, proč byla trasa cyklojízdy odtajněna až na poslední chvíli.

„Propagaci trasy jsme zacílili především na lidi, o nichž jsme předpokládali, že by mohli jet. Informovali jsme rádia a jejich dopravní zpravodajství tak, jak to děláme vždy,“ uvedl Vratislav Filler ze sdružení Automat, které pravidelné cyklistické vyjíždky pořádá. Informaci podle něj umocnila avizovaná trasa tunelem Blanka, díky níž se o akci častěji zmiňovala média.

To, že byl zvolen všední den, bylo podle Fillera účelové. „Chtěli jsme jízdu nabídnout lidem, kteří jinak jezdí o víkendech ven z Prahy. Dále měla upozornit na kampaň Do práce na kole a za třetí cyklojízdy vyjadřují to, že kola v Praze potřebují nějaký bezpečný prostor a to platí daleko víc ve všední dny, než o víkendu,“ uvedl.

Osobně si myslí, že akci pořadatelé zvládli. „Organizačně nemůžeme udělat o mnoho víc. Dokázali jsme to utáhnout. I když tam bylo několik složitějších situací, kdy se jízda víc roztáhla, kde se mohlo jet rychleji,“ uvedl.

Zhruba pět tisíc cyklistů byl v tomto směru největší počet v historii. Zlákal je především právě průjezd tunelem Blanka, který je jinak pro auta stále ještě nedostupný.

Přesto právě Blanka byla pro některé účastníky jízdy největší překážkou. Přestože pořadatelé upozorňovali na maximální rychlost 20 kilometrů v hodině, někteří to podle reportérky iDNES.cz, která se akce účastnila, tunelem rozpálili i padesátkou. I proto nebyla nouze o nehody. Tři zraněné pak odváželi záchranáři do nemocnic.

„Ošetřili jsme tři cyklisty, které jsme následně převezli do nemocnice. Muž a žena do Ústřední vojenské a dítě do nemocnice na Bulovce. Všechna zranění byla lehčího charakteru,“ uvedla mluvčí pražské záchranky Jiřina Ernestová.

Uberte plyn, apeluje radní na cyklisty i řidiče

Akce se aktivně zúčastnil také pražský radní pro dopravu Petr Dolínek, který organizátorům průjezd Blankou posvětil. Že došlo v tunelu ke karambolům, které způsobila především neohleduplnost některých účastníků, ho však mrzí.

„Je to bohužel určitý symbol rozvoje cyklistiky v Praze. Někteří cyklisté, přičemž jde podle mého názoru jednoznačně pouze o menšinu, nerespektují své okolí a koukají jen na sebe. I proto potom často slyšíme hanlivá označení typu cyklofašisté či cykloteroristé. Z druhé strany zase slyším nářky na neohleduplné řidiče a občas až nesmyslně radikální požadavky. Takový přístup z obou stran ale vede do slepé uličky,“ řekl Dolínek.

Dodal, že bude vždy podporovat rozumné nápady vedoucí k rozvoji cyklistiky v hlavním městě.

„Zároveň ale vnímám určitou vzájemnou nevraživost zejména mezi cyklisty a automobilisty. Proto bych rád požádal, aby všichni ubrali plyn. Řidiči doslova, když míjejí na silnici cyklistu, ale stejně tak obrazně cyklisté a zastánci cyklistiky,“ říká Dolínek.

Další cíl: uzavřít na jeden den magistrálu

Pokud do příští cyklojízdy nebude tunel Blanka zprovozněný autům, nevylučují organizátoři, že by tudy mohli projet znovu. Spíš je ale momentálně láká jiný projekt, který je ve stádiu úvah.

„Chtěli bychom v létě na jeden den uzavřít silnici na celý den. Abychom získali velký prostor, aby to celé nebylo stísněné. Aby se zde mohli projet i lidé na bruslích,“ řekl Filler.

Na otázku, jaká by to měla být silnice pak odpověděl. „Magistrála.“







Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.