Ve středočeském kraji hrozilo, že bude zrušeno 16 procent spojů. (Ilustrační snímek)

Ve středočeském kraji hrozilo, že bude zrušeno 16 procent spojů. (Ilustrační snímek) | foto: Martin Veselý, MAFRA

Vlaky ve středních Čechách se rušit nebudou, kraj sehnal desítky milionů

  • 2
Středočeši už se nemusí obávat, že by se ve velkém rušily vlakové spoje. Vedení kraje totiž našlo potřebných 50 milionů korun, kterými Českým drahám doplatí ztráty z některých tratí.

V jízdním řádu drah, který platí od prosince, zůstal ve Středočeském kraji rozsah dopravy stejný. Navíc se rozšířil počet spojů například mezi Prahou a Říčany nebo mezi Kolínem a Kutnou Horou. Ovšem to se ještě nevědělo, o kolik se letos zvýší cena elektřiny nebo že Správa železniční dopravní cesty zdraží použití kolejí.

Dráhy teď vykázaly ztrátu a Středočeskému kraji chybí 78 milionů korun, aby zůstal rozsah dopravy takový, jaký je v jízdním řádu.

"Je potřeba navýšit rozpočtovou kapitolu pro dopravu. Kraj vůbec nepočítal s navýšením peněz pro dopravní obslužnost, nepočítal s inflací a podobně. Už při sestavování rozpočtu jsme na to upozorňovali," uvedl před několika dny krajský zastupitel a místopředseda výboru pro dopravu Roman Tichovský.

Podle něj se v kapitole pro dopravu počítá s 975 miliony korun, pro úhradu ztráty Českým drahám však kraj potřebuje dohromady téměř miliardu a 53 milionů korun. "Pokud by se kapitola nenavýšila, v praxi by to znamenalo zastavení provozu minimálně na jedenácti regionálních tratích a omezení provozu na dalších. S tím jsme nesouhlasili. Ale na minulém jednání výboru dopravy nám už bylo řečeno, že peníze našli," řekl Tichovský.

Železniční doprava v číslech

Ztráta Českých drah: 78 mil. Kč (vyšší inflace, dražší elektřina, nafta, nájem dopravní cesty).

Kraj sehnal: 50 milionů Kč (schválit to musí zastupitelé).

Hrozilo rušení: 16 % spojů od poloviny roku.

Loni kraj zaplatil z rozpočtu za vlakové spoje: 965 433 260 Kč plus dostal státní dotaci 473 336 000 Kč, celkem to je 1 438 769 260 Kč.

V roce 2009 podepsal Středočeský kraj s Českými drahami smlouvu, že zmodernizují vozový park do roku 2019 za 3,5 miliardy korun. Tyto náklady od kraje nebudou vyžadovat. České dráhy to do loňského června splnily.

Zdroj: Středočeský kraj

Hejtman Josef Řihák potvrdil, že vedení kraje neuvažuje o snížení rozsahu objednávané dopravy na regionálních tratích a že na uhrazení ztráty sehnalo 50 milionů korun. "Železniční dopravu považujeme za páteř veřejné dopravy na území našeho kraje a s její redukcí nepočítáme. Dál budeme s dopravcem České dráhy jednat," uvedl Řihák.

Kraj: 50 milionů stačí

Odkud peníze konkrétně vezme, však vedení kraje neřeklo. "Našli jsme je v rámci celkového rozpočtu, když jsme ho podrobně zkoumali. Ale určitě to není na úkor například správy a údržby silnic. Návrh budeme předkládat zastupitelům," řekl náměstek hejtmana pro dopravu Miloš Petera. 

Podle něj by 50 milionů korun mělo stačit i přesto, že ztráta je vyšší, tedy oněch 78 milionů korun.

Mluvčí Českých drah Radek Joklík řekl, že dráhy takzvanou prokazatelnou ztrátu nemohou ovlivnit. "Bohužel roste kvůli cenám elektřiny, nafty. Dopravní cesta je další náklad, který se od července zvýší na regionálních a koridorových tratích o 100 milionů korun. Navíc Středočeský kraj má hustou regionální dopravu, sedmnáct procent v rámci státu se odehrává tady," uvedl Joklík.

České dráhy už udělaly úsporná opatření u sebe. Původně hrozila redukce více než dvaceti procent spojů. Jedinou možností, aby kraj nemusel ztrátu platit, by podle Radka Joklíka z Českých drah bylo zdražení jízdného, a to kvůli cestujícím nechtějí.

Pokud by kraj nezaplatil, spoje by musel rušit zřejmě od poloviny roku, kdy se upravují jízdní řády. "Samozřejmě budeme s krajem ještě jednat. My jako národní dopravce nepostupujeme tak razantně, že pokud kraj nezaplatí, tak okamžitě vlaky přestanou jezdit. Bereme jako povinnost zajistit dopravní obslužnost," ubezpečil Joklík.

Kraj má nejmladší vlaky

České dráhy se v roce 2009 navíc zavázaly v desetileté smlouvě, že investují 3,5 miliardy korun do obnovy vozového parku, aniž by chtěly navýšení plateb po kraji. Tento závazek splnily už loni k 30. červnu.

"Ve Středočeském kraji je obnova vlaků nejrychlejší. Počet cestujících přepravených v nových nebo rekonstruovaných soupravách se blíží devadesáti procentům. Kolem Prahy jezdí jen nové regionovy či CityElefanty," upozornil Radek Joklík.

Peníze však bude vedení kraje hledat pro kapitolu dopravy ještě jednou, a to na údržbu silnic. Po zimě bude potřeba opět silnice ve velkém spravit. "Tam ale hledáme z jiných zdrojů než z rozpočtu. Například ze Státního fondu dopravní infrastruktury," řekl náměstek pro dopravu Miloš Petera.

Podle něj to předběžně vypadá, že kraj letos za zimu ušetřil, loni to bylo dokonce 80 milionů. V průměru stojí ošetřování silnic přes zimní období 380 milionů korun.