Křičeli a hrozí soudem. Lidé se snažili zmařit růst letiště Vodochody

  • 264
Skupina Penta chce z neveřejného letiště ve Vodochodech vytvořit mezinárodní. Práci tak podle investora mohou získat až tři tisíce lidí. Teď potřebuje od ministerstva životního prostředí stanovisko o vlivu projektu, takzvané EIA. Veřejné projednávání záměru v úterý odpoledne bylo bouřlivé.

Podle záměrů Penty by na nové mezinárodní letiště ve Vodochodech dvaadvacet kilometrů severně od Prahy měly od konce příštího roku létat boeingy a airbusy z různých částí Evropy. Šest vzletů nebo přistání za hodinu. S tím by souvisela hustá automobilová doprava nebo nová pravidelná autobusová linka do Prahy. 

"Jsme přesvědčeni, že životní podmínky lidí v okolí letiště se zásadně zhorší. České zákony nejsou schopny sčítat hlukové zátěže silniční, letecké a další. Takže hluk bude sice pod zákonným limitem, dohromady ale bude pro obyvatele obcí značně zatěžující," říkal už před veřejným projednáním záměru starosta Líbeznic Martin Kupka.

A většina ze zúčastněných obyvatel okolních obcí mu dala za pravdu. U mikrofonu velké haly na výstavišti v Praze-Letňanech se střídá jeden jejich zástupce za druhým a každý odmítavý proslov sklidil potlesk asi čtyř set lidí. 

Někteří řečníci zvyšovali hlas, když zdůrazňovali, že klidné prostředí za peníze nevymění.

"Bydlím 1800 metrů od ranveje. Občas něco přeletí, ale s tím jsme do toho šli, když jsme se sem v roce 1984 stěhovali. Ale mezinárodní letiště? Nechápu, jak to vůbec mohlo někoho napadnout," zlobila se Hana Švecová z Panenských Břežen.

Co způsobí pád letadla u strategických zásob ropy a reaktoru?

Poslanec a starosta Kralup nad Vltavou Petr Holeček vidí nebezpečí v tom, že v Kralupech je velká chemička, která skladuje množství ropy a zemního plynu.

Lidé protestují už řadu let

Obce proti rozšíření letiště protestují již několik let. Středočeský kraj nejprve v letech 2009 a 2010 návrh podpořil, před měsícem ale vydal záporné usnesení. "Nesouhlasíme především proto, že se letiště nevypořádalo s připomínkami obcí. Rovněž si myslíme, že by to bylo na úkor zdraví lidí," komentuje hejtman Josef Řihák.

Aktuální zkušenost s hlukem mají lidé z obcí blízko ruzyňského letiště. Kvůli opravám ranveje letadla vzlétají z vedlejší dráhy. "Jsou noci, kdy se prostě nedá spát. Nechápu, jak mohou letadla vzlétat i v noci," zlobí se Jindřich Frühauf z Kladna, kterému nad domem proletí letadlo i několikrát do hodiny.

Dokumentaci vodochodského projektu v procesu EIA obce již připomínkovaly. Ministerstvo životního prostředí si pak zadalo odborný posudek přestavby. I ten zástupci obcí kritizují a označují jej za ledabylý a nezákonný. Na základě veřejného jednání rozhodne během několika týdnů ministerstvo životního prostředí o tom, zda vydá kladné, nebo záporné stanovisko v procesu EIA. Tím ale jeho role končí.

Pokud letiště EIA nezíská, neznamená to nutně konec záměru mezinárodního letiště. Penta ale bude mít velký problém získat stavební povolení a uspět v územním řízení.

"V nedaleké Nelahozevsi jsou také strategické zásoby ropy pro celé Česko a kousek v Řeži je pokusný atomový reaktor. Jakákoli letecká katastrofa by pro nás byla hraniční," říká.

Letiště Vodochody přesto věří, že stanovisko ministerstva životního prostředí bude kladné.

"Před časem získala kladné stanovisko i vedlejší dráha pražského letiště, která ale zatěžuje okolí daleko víc, než tomu bude tady," uvádí mluvčí letiště ve Vodochodech Karel Hanzelka.

Argumenty obcí letiště chápe. "Budeme se snažit, aby byl hluk i zatížení dopravou co nejmenší. Chceme vytvořit napojení letiště na dálnici D8, přičemž stavbu zaplatí investor," pokračuje Hanzelka. Úplný klid bude prý po desáté večer, kdy nebude moci startovat a vzlétat žádný stroj.

"Dali jsme veřejný příslib, že v noci žádné lety plánovány nebudou. V opačném případě budeme obcím hluk finančně kompenzovat," sliboval na jednání šéf letiště Martin Kačur.

Tři tisíce pracovních míst? Podle některých nesmysl

Letiště a služby v okolí zaměstnají podle Hanzelky kolem tří tisíc lidí a spousta se jich už dnes hlásí o práci a posílají životopisy. Toto číslo ale účastníci debaty rozporovali. Například starostka Máslovic. "Není to pravda, je to nesmysl, zdaleka nejde o tak velké číslo," říká Vladimíra Sýkorová.

Penta zatím neví, zda bude Vodochody provozovat sama, anebo je po rozšíření prodá. Šéf vodochodského letiště Martin Kačur v rozhovoru pro pondělní Hospodářské noviny uvedl, že ve hře je i varianta prodeje pražskému letišti.

Senátorka a starostka Přezletic Veronika Vrecionová má z možné změny vlastníka strach. "Jako zákonodárce mám z hlediska bezpečnostních rizik obavu, komu Penta letiště prodá," říká.

Pokud ministerstvo vydá kladné stanovisko EIA (viz rámeček), může celý spor skončit u soudu. Už v pondělí totiž podle agentury ČTK zástupci obcí sdružených do iniciativy Stop Letišti Vodochody prohlásili, že nesouhlasí s případným kladným posudkem dokumentace procesu posuzování jeho vlivů na životní prostředí EIA.

Podle nich má dokumentace řadu nedostatků a ministerstvo životního prostředí prý nemůže vydat souhlas, což zaznělo i na veřejném projednávání. Zástupci iniciativy pohrozili, že pokud ministerstvo bude souhlasit, obrátí se na soud.

Penta oponuje, že projekt je v souladu s českou legislativou.