Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nová naděje pro vilu Milada, po letech může hledat nové nájemce

  18:30aktualizováno  18:30
Úřad spravující majetek státu převzal bývalý squat v Praze 8. V nejbližší době bude budova nabídnuta všem státním institucím. Pokud neprojeví zájem, bude prodána nájemci s nejvyšší nabídkou. O šanci tak může přijít Univerzita Karlova, která o vilu několikrát projevila zájem.

Vila Milada s anarchisty na střeše. | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Léta opuštěná vila Milada v Libni mezi ulicemi Na Kindlovce a Pátkova je stále v dezolátním stavu. Majitel, kterým bylo dlouhá léta ministerstvo školství, se jí definitivně rozhodl zbavit loni na podzim a převést ji na Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM). Jenže přesun se oproti předpokladům výrazně protáhl.

Až nyní se situace mění. „Zápis o předání vily Milady a s ní souvisících nemovitostí z ministerstva školství na Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových byl podepsán v první polovině května 2017,“ sdělil mluvčí ÚZSVM Radek Ležatka. Nyní by podle zákona měl být objekt nabídnut ostatním složkám státu. Je otázkou, kdo bude chtít ruinu prvorepublikové vily.

„V případě, že z jejich strany nebude zájem, s největší pravděpodobností vypíšeme transparentní výběrové řízení. Naším zájmem bude najít nového majitele co nejrychleji, aby budovy dále nechátraly,“ vysvětluje Ležatka. Znamená to tedy, že pokud se žádná státní instituce nepřihlásí, prodá úřad Miladu jakémukoliv zájemci, který nabídne nejvyšší částku. A vzhledem k jejímu stavu i skutečnosti, že objekt památkově chráněn není, nedá se vyloučit ani její následná demolice. Na jejím místě by pak mohla vzniknout stavba zcela nová.

Osud vily Milada

  • 1978: Objekt koupilo ministerstvo školství kvůli stavbě vysokoškolských kolejí.
  • 1988: Bylo rozhodnuto o jejím zbourání a zmizela z katastru nemovitostí. K demolici nedošlo.
  • 2000: Nejvyšší soud rozhodl v restitučním sporu ve prospěch státu.
  • 2008: Ještě tehdy vila podle katastru neexistovala.
  • 2009: Těžkooděnci vyvedli partu squaterů žijící ve vile od roku 1998.
  • 2010: Ministerstvo financí převod na univerzitu neschválilo.
  • 2016: Ministerstvo školství se rozhodlo převést budovu na stát.
  • 2017: ÚZSVM převzal Miladu.

O budovu i s přilehlými pozemky už dříve několikrát projevila zájem Univerzita Karlova (UK), která vlastní v sousedství areál vysokoškolských kolejí 17. listopadu. V roce 2010 už dokonce byla podepsána darovací smlouva, ale ministerstvo financí nakonec bezplatný převod neschválilo, protože v tomto kroku neshledalo veřejný zájem. Nezdarem skončily i další pokusy.

Nyní má univerzita alespoň možnost získat část ploch dosud patřících k Miladě. ÚZSVM jí totiž bez ohledu na další osud vily nabídne pozemky, které leží pod přístupovou komunikací ke stávajícímu kampusu.

Škola pak jedná také o dalších pozemcích, které potřebuje pro přestavbu areálu kolejí a menzy, kde by měla vzniknout i nová budova fakulty humanitních studií. Moc času přitom nezbývá, budování by mělo už brzy začít. „V tuto chvíli ještě není ukončena veřejná zakázka na výběr zhotovitele stavby, probíhají zákonné lhůty pro podání námitek. Poté bude podepsána smlouva a vlastní stavební práce by pak neměly trvat déle než dva roky,“ upřesňuje aktuální plán přestavby kolejí mluvčí UK Václav Hájek.

Milada měla sloužit vzdělávání

Univerzita se zároveň i nadále nevzdává myšlenky získat do svého majetku vilu Milada, ale i sousední vilu Miluška. V budoucnu chce totiž pokračovat v další dostavbě kampusu podle původního plánu. Ten počítal s vytvořením venkovních sportovišť, pro které mělo být zázemí v Milušce.

Právě v Miladě pak měl vzniknout malý výukový prostor přístupný veřejnosti, který by se věnoval geologické historii okolí. Uvažovalo se také o interaktivní instalaci ve spolupráci s přírodovědeckou fakultou a dalšími, která by byla věnována prezentaci výsledků bádání na univerzitě. „Máme o pozemky včetně obou vil stále zájem, protože měly být součástí širšího využití areálu na Pelc-Tyrolce (část Libně, kde stojí vysokoškolské koleje 17. listopadu) a jsou důležité pro zachování koncepce a ducha plánovaného areálu,“ dodává Hájek. To ale bude velmi složité. I kdyby totiž žádná státní instituce nakonec zájem neprojevila, movití soukromí investoři mohou při následném prodeji nabídnout více.

39 let v rukou státu

Ministerstvo školství vilu Milada koupilo ještě za minulého režimu v roce 1978 kvůli stavbě areálu kolejí a menzy Karlovy univerzity. V roce 1988 byla určena ke zbourání, ale k zemi nešla. O pozemek byl později veden restituční spor, v němž Nejvyšší soud nakonec rozhodl, že vlastníkem je stát. Spor skončil v roce 2000 a pozemek byl sloučen se sousedním, na němž stojí vila Miluška. V roce 2009 se dostal dům do širšího povědomí veřejnosti poté, co odtud policie násilím vyvedla squatery, kteří zde dlouhodobě žili.

Podle Petra Zemana z iniciativy Prázdné domy příběh Milady dokazuje neschopnost státu postarat se o svůj majetek. „Všechny úřady si plnily, co měly, nicméně legislativa jim nikdy neumožnila převod na univerzitu. Svoji roli sehrály i dlouhé čekací doby na nejrůznější rozhodnutí. Je to ukázka toho, jakým způsobem tento stát funguje,“ dodává Zeman.

Dění okolo Milady jsme sledovali už v roce 2009:





 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Takto vypadal výstup z aplikace "Spojař" pro hasiče při zásahu u požáru kamionu...
K hořícímu kamionu s melouny jeli hasiči protisměrem, zrychlil je tablet

Cenné minuty ušetřili ve středu hasiči díky informacím v tabletu na cestě k hořícímu maďarskému kamionu s melouny na D1. Z displeje vyčetli, že mohou při...  celý článek

Vražda se stala zřejmě přímo v bytě.
Po hádce dvou mužů zůstal v bytě jeden mrtvý, policie má podezřelého

V pražské Hostivaři zemřel v úterý v podvečer čtyřicetiletý muž, kterého jiný muž zřejmě během hádky pobodal. Na místo přijeli záchranáři, muž přes veškerou...  celý článek

Elektrobus SOR EBN 11 jezdil na pravidelné lince pražské MHD.
Praha vyzkouší elektrobusy dobíjené z troleje, nejlépe je otestuje zima

Do Prahy se aspoň na čas vrátí v určité podobě trolejbusy. Dopravní podnik chce totiž v rámci testování elektrobusů vyzkoušet jejich dobíjení za jízdy přes...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.