Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Otazníky kolem jízdného v pražské MHD: Kdy zlevní? A na jak dlouho?

  19:50aktualizováno  19:50
Pokud se vyplní sliby vznikající „pražské vlády“ ANO, Trojkoalice a ČSSD, mohli by cestující v městské hromadné dopravě v metropoli výrazně ušetřit na ročním jízdném - úspora by měla činit 1100 korun. Lidé proto váhají, zda si do té doby mají „lítačku“ kupovat.
Roční jízdné by v Praze mělo zlevnit o 1 100 korun.

Roční jízdné by v Praze mělo zlevnit o 1 100 korun. | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Kdo si koupí celoroční kupon na MHD, ten bude jezdit průměrně za 10 korun na den, tvrdí právě vznikající koalice. Za tímto slibem však vyvstává řada otázek. Ne na všechny mají vyjednavači ANO, Trojkoalice a ČSSD odpověď. Kupon na příští kalendářní rok se přitom začíná prodávat právě v těchto dnech.

Kdy jízdné zlevní?

Vznikající koalice chce, aby si lidé mohli roční kupon za 3 650 korun koupit co nejdříve. „Letos už to ale nestihneme,“ říká Petr Dolínek z ČSSD, který bude s největší pravděpodobností novým radním pro dopravu.

I když se totiž novému vedení města podaří schválit levnější jízdné ještě letos, společnosti Ropid zabere nějaký čas, než na nové ceny dokáže přejít. „Většinou to zabere dva až tři měsíce,“ vysvětluje ředitel Ropidu Pavel Procházka. Pokud město schválí levnější roční kupon ještě letos, do prodeje se dostane v prvních třech měsících roku 2015. 

Zlevní se pouze roční kupon?

Strany ANO, ČSSD a Trojkoalice plánují zlevnit roční kupon z 4 750 korun na 3 650 korun. U všech ostatních kuponů zůstanou ceny stejné. „Současně s tímto zlevněním připravujeme další dvě změny. Chceme, aby rodiče na rodičovské jezdili zcela zdarma, v MHD se také nebude platit za psy,“ říká Dolínek.

Má cenu si nyní kupovat roční kupon?

Přestože si mohou cestující dvanáctiměsíční kupon pořídit kdykoliv, zhruba 75 procent z těch, kteří na něj jezdí, si ho kupuje vždy na konci roku. Jde zhruba o 120 tisíc cestujících, kterým v následujících dvou měsících vyprší roční kupon. Tito lidé se nyní musí rozhodnout, jestli si koupí rovnou kupon za 4 750 korun, nebo si do doby, než se jízdné zlevní, vystačí s měsíční (550 Kč) či čtvrtletní (1 480 Kč) „tramvajenkou“.

Nové vedení města zatím těmto cestujícím nedovede odpovědět, zda se vyplatí na změnu čekat. Jasněji by mělo být začátkem prosince podle toho, jak blízko ke schválení změny tou dobou koaliční partneři budou. 

Hrozí, že se kupon později opět zdraží?

Ano. Město chce pomocí levnějšího ročního jízdného nahnat více lidí do MHD a tím v závěru vydělat více peněz. Současně doufá, že lidé, kteří si dnes kupují měsíční a čtvrtletní kupony, také přesedlají na celoroční jízdné.

„Hodně Pražanů totiž o letních prázdninách dává přednost autu a MHD si neplatí. Když si koupí celoroční kupon, budou mít motivaci jezdit hromadnou dopravou,“ vysvětluje Dolínek. Pokud se však do dvou let očekávání ANO, ČSSD a Trojkoalice nenaplní, vrátí se ceny k současnému stavu.

Je dobré si pořizovat Opencard, když ji chce město zrušit?

Dosavadní vedení města připravilo projekt, který má do budoucna nahradit Opencard. Už začátkem roku by mohl začít fungovat. To však neznamená, že ve stejný okamžik skončí současná karta Pražana. Tu chce město zachovat minimálně do roku 2016. Držitelé karty však úplnou jistotu nemají. V případě, že by město nedokázalo pro příští dva roky zajistit podporu systému, mohl by zkolabovat.

Sleva, na které má město vydělat

Za jízdné na dvanáct měsíců dnes cestující zaplatí 4 750 korun. Vznikající koalice chce cenu srazit na 3 650 korun. S nápadem přišla už před volbami Trojkoalice. Podle ní levnější roční kupon přiláká více lidí do městské hromadné dopravy a Dopravní podnik díky tomu nepřijde o zisky. 

V roce 2012 vyzkoušel stejný krok dopravní podnik ve Vídni. Celoroční jízdné, které tam původně stálo 449 eur, zlevnil na 365 eur. Zatímco do té doby si ve Vídni kupovalo roční kupon zhruba 400 tisíc cestujících, po zlevnění jich bylo přibližně o sto tisíc více. 

V Praze si minulý rok koupilo roční kupon 168 tisíc cestujících. Dopravní podnik na nich vydělal přibližně 800 milionů korun. Pokud by hlavní město jízdné zlevnilo a nepřineslo to žádný nárůst cestujících, přijde Dopravní podnik zhruba o 200 milionů korun ročně. V takovém případě by město jízdné opět zdražilo.

Autor:






Hlavní zprávy

Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí
Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí

Recenze si přečtěte na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.