Vlak o víkendu přejel ze Slaného do Čáslavi a provozovateli železniční soupravy, Nadačnímu fondu Český vlak, nyní hrozí pokuta až 10 milionů korun.
Provozovatelé projektu, který se od počátku potýká s kritikou odborníků na drogové závislosti, prý totiž nepožádali drážní úřad o schválení k provozu na kolejích. "Drážní úřad nemá o vlaku žádné informace," potvrdil jeho ředitel Pavel Kodym.
Revolution train vznikl z vyřazených poštovních vozů. V útrobách třech vagonů je kinosál, improvizovaná místnost policie pro výslechy, cela a squat narkomanů.
Dočasné povolení je nesmysl, zní z Drážního úřadu
"Podle zákona o drahách smějí být provozována vozidla buď typově schválená, nebo vozidla zahraničního dopravce v souladu s mezinárodní smlouvou," upozornil Kodym.
Ředitel Nadačního fondu Český vlak Tomáš Bartoš ale říká, že je projekt naprosto v pořádku. Za kauzou vidí autora projektu Pavla Tůmu, který se s nadací rozešel ve zlém a teď se domáhá zastavení projektu. Nadaci hrozí dokonce i žalobami.
"Nic z toho není pravda, s drážním úřadem komunikujeme. Vagony navíc nejsou ještě úplně hotové. Máme dočasné povolení, jsme v ústředním registru mimořádných zásilek," reagoval na nařčení Bartoš.
Podle zjištění MF DNES ovšem nadace s úřady jednala před několika lety. "Ptali se nás jen na nějaké věci, od té doby jsme o nich neslyšeli," vyvrátil Bartošova slova ředitel úřadu Pavel Kodym.
Autem bez technické také nemůžete jezdit, ani dočasně
Nadace, v jejímž čele stojí významný podnikatel Martin Lain, se zřejmě pokusila drážní úřad obejít tím, že pro fungování protidrogového vlaku zvolila společnost Klub železničních cestovatelů.
Ten sice licenci v registru má, ale mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla upozorňuje, že se tím Lainova nadace nezbavuje odpovědnosti za technickou způsobilost soupravy. "S autem bez technické také nemůžete jezdit ani dočasně," vysvětluje Halla.
Středočeský hejtman David Rath na zjištění reagoval vyjádřením, že nic z toho není pravda.