Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Železnice v Praze projde výraznou proměnou, vlaky budou jezdit častěji

  10:09aktualizováno  10:09
Patnáct minut místo současných třiceti. Tak často by v horizontu sedmi let mohly jezdit vlaky po území hlavního města a jeho okolí. Organizace Ropid totiž připravuje rozsáhlé změny, na jejichž konci by vlaky měly jezdit ve stejných intervalech jako dnes autobusy a tramvaje.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Yan Renelt, MF DNES

Už žádné zdlouhavé čekání na „osobák“, který nakonec na nástupiště dorazí s několikaminutovým zpožděním. Vlaky by měly do budoucna v rámci pražské MHD hrát stejnou roli jako autobusy, tramvaje a metro.

Aby se tak ale skutečně stalo, musí nejdříve železnice na území metropole projít výraznou proměnou. „Připravujeme posílení vlakové dopravy v Praze a okolí. V první řadě je nyní třeba modernizovat klíčové tratě,“ říká mluvčí společnosti Ropid Filip Drápal.

Pokud vše půjde podle plánu, zhruba do pěti až sedmi let by podle něj většina osobních vlaků na linkách S mohla jezdit na svých tratích v intervalu patnácti minut, tedy dvakrát častěji než dnes.

„Na těch nejvytíženějších trasách, jako například z Prahy do Černošic, Úval, Říčan a na Letiště Václava Havla, by vlaky jezdily každých deset minut,“ dodává Drápal.

Jenže plánu udělat z železnice atraktivní způsob veřejné dopravy nejen pro ty, kteří jezdí do centra z okrajových částí Prahy či ze Středočeského kraje, stojí v cestě několik překážek. Aby totiž mohly vlaky jezdit častěji, musí Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) rozšířit na některých trasách počet kolejí.

To je případ tratě ze Smíchova na hlavní nádraží, na které chce SŽDC zhruba za tři roky začít se stavbou třetí koleje. „Bude to poměrně komplikované kvůli železničnímu mostu přes Vltavu, který vede ze Smíchova na Výtoň. Čeká nás složité jednání s památkáři, jak po něm vést další kolej,“ vysvětluje Drápal.

Připomíná také, že bez stavby další koleje nemůže vzniknout ani rychlodráha na Kladno. Právě za zachování jednokolejné trasy přitom bojuje řada obyvatel Prahy 6.

Vlakem z okraje na okraj

Kromě modernizace stávajících tratí plánuje Ropid spolu se SŽDC ještě několik novinek. Jednou by mohly již brzy být takzvané tangenciální linky. Jednalo by se o vlaky jezdící nikoliv z centra města, ale z jednoho okraje Prahy na druhý. Jedna taková by například mohla vést z Radotína do Vysočan. „Zde však hodně záleží na dotacích od Evropské unie,“ vysvětluje Drápal.

Kvůli plánu Ropidu navyšovat počet spojů na železnici je také potřeba nakoupit nové vlaky. Na kolejích by se tak kromě současných dvoupatrových souprav City Elefant mohly do pár let objevit také jednopodlažní vlaky typu RegioPanter. „V podstatě se jedná o moderní nástupce starých pantografů přezdívaných žabotlamy,“ dodává Drápal.

Přibývat bude také železničních zastávek kvůli tomu, že ty stávající jsou příliš daleko od sebe, a podle Ropidu je třeba tuto vzdálenost zkrátit. I proto letos vznikne jedna nová zastávka v Běchovicích a další v Hlubočepech.

Organizátor MHD má na stole i projekt podzemní železnice pod Prahou. Na ten by však podle odhadů přišla řeč až za několik desítek let, v případě, že by metro již nezvládalo nápor cestujících.

Proměna pražských tratí

  • Běchovice–Úvaly
    Proměna trati již začala. Po dokončení budou vlaky jezdit v intervalu 15 minut. Na trase vznikne ještě letos zastávka Běchovice Střed.
  • Hostivař–hlavní nádraží
    Na nové trati vlaky pojedou v intervalu 10 minut. Na trase vzniknou do roku 2018 zastávky Eden a Zahradní Město.
  • Smíchov–Beroun
    Práce odstartují v roce 2016 a potrvají zhruba tři roky. Do zastávky Černošice-Mokropsy budou jezdit vlaky v intervalu 10 minut. Na trase vznikne zastávka Sídliště Radotín.
  • Smíchov–hlavní nádraží
    Modernizace začne v roce 2018. Součástí bude vytvoření zastávky Praha-Výtoň a oprava smíchovského nádraží. Hotovo bude nejdříve v roce 2021.
  • Vysočany–Lysá nad Labem
    Oprava trati začne v roce 2017 a skončí za čtyři roky. Na trase vznikne zastávka Rajská zahrada. Vlaky pojedou v intervalu 15 minut.
  • Masarykovo nádraží–Kladno
    Práce začnou příští rok rekonstrukcí Negrelliho viaduktu. Na trati vzniknou zastávky Vltavská, Výstaviště, Liboc, Dlouhá Míle a Letiště Václava Havla. Vlaky pojedou v intervalu 10 minut. Kdy, není jasné.
Autor:


Témata: Praha, Praha-město, ROPID




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.