Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vlakům metra na trase C popraskaly podvozky. Nikdo neví proč

  10:02aktualizováno  10:02
Pražský Dopravní podnik má už asi čtvrt roku doslova uskladněny čtyři soupravy metra. Vlakům M1, které jezdí na trase C, totiž popraskaly podvozky. Firma Siemens, která vlaky dodala a opravuje, si stále není jistá, co je příčinou prasklin.

Metro M1 na trase C. | foto: Siemens

Kvůli prasklým podvozkům na čtyřech soupravách se Dopravní podnik obává, že v ohrožení jsou i další vozy. Pro provoz metra by to však znamenalo potíže. Nebude-li dostatek vozů, intervaly se prodlouží a vlaky by nestačily pobírat cestující.

Firma Siemens, dodavatel a údržbář vlaků metra, si zatím není jistá, proč podvozky praskají.

"S dodavatelem máme momentálně hluboký rozpor na téma, kdo situaci zavinil. Samozřejmě jednáme a snažíme se to co nejrychleji vyřešit," řekl šéf Dopravního podniku Martin Dvořák.

Podle dokumentů, které má MF DNES k dispozici, podnik pracuje s domněnkou, že podvozky praskají kvůli vibracím. Ty zřejmě způsobují motory zanesené prachem.

"V motorech od firmy Bombardier byly nalezeny nečistoty. My teď zjišťujeme, zda se jedná o běžný provozní stav, nebo o mimořádné znečistění. Motory však podléhají pravidelným prohlídkám," řekl mluvčí Siemensu Pavel Kaidl.

"Zatím nemáme dokončenou analýzu příčin vzniku prasklin. Faktorů, které ovlivňují vibrace, jsou desítky. Přesto jsme se rozhodli preventivně vyčistit motory všech souprav," dodal mluvčí firmy. Vyčistit všechny však potrvá asi deset měsíců.

Zastavení nebo omezení provozu na trase C nehrozí

Z korespondence mezi Dopravním podnikem a Siemensem vyplývá, že dopravce se obává, že rámy podvozků mohou praskat i nadále - pokud Siemens nezajistí nápravu.

"Více než před rokem jsme vás písemně upozorňovali na vibrace vozů M1," napsal dopravce. "Jakmile budeme vědět, co praskliny způsobuje, budeme hledat vhodné řešení k odstranění závady," konstatoval Kaidl se Siemensu.

Dopravce označil situaci za kritickou. "Váš přístup je naprosto nedostatečný, ohrožující zajištění obslužnosti na trase C," napsal Siemensu Dopravní podnik.

Na lince C přitom jezdí jen vlaky Siemens M1, nahrazovat je jinými lze těžko, je tu totiž jiné zabezpečovací zařízení. 

Dopravní podnik má zatím vozů dostatek. Jen pro představu: během špičky jezdí na trase 38 nebo 39 souprav, v záloze jich je pět. Celkem je ve vozovém parku pro trasu C padesát tři souprav a čtyři z nich jsou odstavené.

Vlaky už sleduje i Drážní úřad. "Situace je v každém případě nepříjemná. Nicméně v posledních týdnech jsme další praskliny neobjevili. Proto zatím o vyřazení typu M1 z provozu neuvažujeme," prohlásil ředitel Drážního úřadu Pavel Kodym.

Zákaz vyjet na trať by prý vozům dal ve chvíli, kdyby se trhliny lavinovitě objevovaly i na dalších podvozcích.





 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Kvůli rozkopané silnici u Národního divadla stály auta i tramvaje v koloně...
U Národního divadla nejezdily tramvaje, dopravu komplikuje rozkopaná silnice

Tramvaje i auta v okolí pražského Národního divadla po poledni stála. Doprava kolabovala kvůli částečné uzavírce několika ulic. Auta zde musejí během oprav...  celý článek

V železniční výhybně Praha-Vyšehrad vyjel posunovaný vlak proti osobnímu vlaku...
Vlaky v Praze nestačí náporu cestujících, nové tratě mohou vést pod zemí

Tunely metra a komplex Blanka v budoucnosti zřejmě v Praze doplní tunel pro vlaky. Ty už nestíhají nápor cestujících a rozšíření tratí brání historická...  celý článek

(Ilustrační snímek)
PŘEHLED: Kandidátky do voleb 2017 ve Středočeském kraji

Podívejte se na kandidáty pro volby do Poslanecké sněmovny, které se uskuteční 20. a 21. října 2017. Postupně budeme přinášet aktualizované volební kandidátky...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.