Pražský motoráček na své trati po Pražském Semmeringu v Prokopském údolí.

Pražský motoráček na své trati po Pražském Semmeringu v Prokopském údolí. | foto: Ropid

Vlaky z letiště přes Semmering nakonec nepojedou, nevešly by se na trať

  • 38
Vlaky z ruzyňského letiště nakonec přes tzv. Pražský Semmering zřejmě nepojedou. Pro půlhodinový interval, ve kterém by spoje mezi letištěm a hlavním nádražím měly jezdit, nemá uvedené spojení dostatečnou kapacitu. Vyplývá to ze studie proveditelnosti, kterou dokončuje Správa železniční dopravní cesty.

Ta proto preferuje spojení přes Dejvice. Problém ale není v samotné trati z Rudné u Prahy na Smíchov, ale až v úseku mezi Smíchovem a hlavním nádražím, kde by se vlaky z letiště nevešly mezi příměstské spoje z Berouna a rychlíky z Plzně.

Vlaky z letiště by mohly jezdit přes „Semmering“ na hlavní nádraží

"V současné situaci se spíše přikláníme k provozu po dejvické trati na Masarykovo nádraží, kdy tato trať by měla být dvojkolejná v celé délce a měla by být elektrizovaná," řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Rychlodráha do Kladna dostala razítka a nový termín stavby

Podle projektu by měla dále vzniknout odbočka Zličín - sever přes takzvanou Zelenou louku, kde by trať Letiště Václava Havla obkroužila. Od zastávky před letištními terminály by pak dále směřovala na Jeneček, kde by se napojila zpátky na stávající železniční trať.

Řešení vlakového spojení z letiště přes Smíchov na Hlavní nádraží navrhl bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura, podle kterého bylo výhodnější spojení z letiště zaústit do významnějšího železničního uzlu s mezinárodním provozem (více čtěte zde).

Rychlodráha mezi pražským Veleslavínem a Kladnem

Jakou variantu dopravní resort nakonec vybere, ale zatím není rozhodnuto. Studie proveditelnosti počítá celkem s pěti možnostmi. Jsou mezi nimi jednokolejná a dvoukolejná spojení vycházející z dejvické i smíchovské trasy a případná elektrifikace Semmeringu.

Kratšího dojezdového času by se podle výpočtů SŽDC dalo dosáhnout u spojení přes Ruzyň, Veleslavín, Bubny a Negrelliho viadukt. Tuto trasu by nová moderní vozidla, se kterými se pro přepravu počítá, měla urazit za 30 minut, což je o čtyři minuty kratší čas než varianta přes Semmering a Smíchov.

Nejdříve by se cestující z pražského letiště do centra města mohli svézt vlakem v roce 2020, uvedl Illiaš. Jde ale o optimistický scénář, který nepočítá s komplikacemi například při výkupu pozemků nebo při výběrovém řízení stavební společnosti, která chybějící úsek kolejí postaví.

Ty se přitom dají očekávat. Pokud padne rozhodnutí na zdvojkolejnění úseku z Ruzyně, Veleslavín, Bubny a Negrelliho viadukt na Masarykovo nádraží, chybí pro stavbu pozemky zejména kolem pražské Stromovky, dodal mluvčí.