Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Vodárny se poučily, před závadnou vodou budou Pražany varovat esemeskou

  • 2
Dva případy z nedávných dnů už by se neměly opakovat. Lidem na území hlavního města tekla z kohoutků kontaminovaná voda, aniž by o tom věděli. Do budoucna se to nestane, slibuje šéf Pražských vodáren a kanalizací. O případných problémech budou napříště lépe informovat.

„Nepijte kohoutkovou vodu ani se v ní nekoupejte. Obsahuje škodlivé bakterie. Na nápravě pracujeme.“ PVK chtějí podobnou textovou zprávou upozorňovat zákazníky na poruchy potrubí.

Zatím to tak není, v minulých týdnech čelily vodárny dokonce opakovaně kritice, že nedostatečně informují lidi z postižených oblastí. Ti se o závadné vodě dozvídali pouze z letáků na domovních dveřích, případně z internetových stránek radnice či PVK. „Do budoucna chceme o těchto událostech lépe informovat,“ přislíbil šéf vodárenské firmy Petr Mrkos.

Možností je několik: kromě zmiňovaných textových zpráv i třeba zvuková signalizace. „Nyní testujeme možnost hlášení pomocí tlampačů na našich vozech. Naši řidiči by jezdili kolem postižených oblasti, a tím by upozorňovali na potíže s vodou,“ popisuje Mrkos.

Bakterie ve vodě

Škodlivé látky se mohou do potrubí dostat po havárii, když ve vodovodním řadu poklesne tlak. Jen za letošní rok PVK evidují více než tři tisíce havárií. Při opravě takové havárie je průměrně na 7 hodin a 35 minut přerušena dodávka vody. Poté, co PVK trubky opraví, okamžitě musí provést testy kvality vody. Ty trvají zhruba 16 hodin. V okamžiku, kdy je ve vodě větší množství škodlivých bakterií, hygienik určuje, jak se mají PVK zachovat. Pokud lidem hrozí skutečné zdravotní riziko, vodu musí PVK ihned vypnout. V opačném případě mají povinnost informovat majitele domů. Vyvěšují také letáky na domovní dveře a po incidentu v Dejvicích, na který upozornila MF DNES, také zasílají upozornění přímo radnici městské části. Nově chtějí všem lidem z oblasti zasílat SMS a vyslat na místo auta vybavená tlampači.

PVK zvažovaly také využití sociálních sítí a spolupráci se slavnými osobnostmi či například sportovními týmy, které mají na svých profilech velké množství fanoušků a mohly by je při mimořádných haváriích informovat. Z tohoto nápadu nakonec sešlo.

Prodleva 16 hodin zůstává

Nejdůležitejší částí varovného systému ale má být už zmiňované posílání SMS. Přibližně do čtrnácti dní se chce šéf vodáren sejít s operátory a jednat s nimi právě o zasílání varovných SMS. „Z naší strany by nebyl problém za tuto službu zaplatit,“ říká Mrkos.

Podle operátorů je možné touto formou obyvatele zasažených oblastí informovat. „V případě ohrožení zdraví jsme schopni tuto službu zajistit,“ potvrdila Patricie Šedivá z tiskového oddělení T-Mobile. Podobně hovoří i zbylí dva operátoři.

Jenže jeden zádrhel tu přece jen je: už nyní je jasné, že ani textové zprávy nebudou nikdy informovat lidi z postižených oblastí dostatečně včas. Že je voda závadná, lze totiž zjistit nejdříve s šestnáctihodinovou prodlevou. Právě 16 hodin totiž trvá rozbor vody v laboratoři.

Právě to bylo jedním z důvodů kritiky obyvatel Dejvic, kde zhruba před měsícem kvůli havárii tekla závadná voda. I lidé, kteří si okamžitě všimli letáků na domovních dveřích, totiž už několik hodin závadnou vodu pili. Někteří si následně stěžovali na střevní potíže a horečku. Podle hygieniků však nelze rozbor vody nijak urychlit.

Za to, že v Dejvicích a před pár dny také v Újezdu nad Lesy tekla kontaminovaná voda, v obou případech podle kontrol, které provedli vodohospodáři, mohli majitelé domů, kteří zanedbali péči o vodovodní přípojku. Podobně dochází k většině takových případů.

Radnice dostanou manuál

Nejen obyvatelé však v posledních týdnech upozorňovali na potřebu kvalitnějšího informování ze strany PVK. Své řekli také zástupci městských částí, kteří situaci se závadnou vodou museli řešit.

„Bylo by dobré, kdyby PVK vytvořily určitý manuál, díky kterému bychom věděli, jak reagovat na podobné situace,“ navrhuje starosta Prahy 21 Pavel Roušar.

On i další starostové městských částí se takového materiálu skutečně dočkají. „Vytvoříme pro radnice vlastně takovou kuchařku. V té budou závady rozděleny do tří kategorií podle závažnosti. Radnice tak budou okamžitě vědět, jak jednat,“ slibuje Mrkos.