"Když jste na vozíku a chcete se v Praze někam dostat, musíte hodně plánovat," říká novinář, učitel a vozíčkář Radek Musílek. "Třeba, když vyrazíte do centra metrem, máte jen velmi omezené možnosti. Výtahy mají jen tři stanice – Florenc, Hlavní nádraží a Můstek. Nedej bože když některý z výtahů nefunguje, to jste úplně nahraný," vypočítává.
Podle něj je sice v Praze 36 bezbariérových stanic metra z celkových 57, jenže většinou jde o stanice na konečných, které se stavěly v posledních letech.
Ještě horší je ale situace u tramvajových zastávek. Ze zhruba 600 jich je kompletně bezbariérových jen 66. Skoro 250 zastávek je pak postaveno tak, že obtíže nemají jen vozíčkáři, ale i třeba maminky s kočárky nebo senioři. "Za posledních deset či dvacet let se toho udělalo mnoho, to nepopíráme. Ale toho, co se dá zlepšit, je také stále hodně," konstatuje Marie Málková z Pražské organizace vozíčkářů.
Za deset let bez bariér
Výrazně by k tomu mohla přispět nová koncepce, která vzniká na pražském magistrátu a kterou v následujících týdnech projedná rada hlavního města. Podle ní by totiž měla být městská hromadná doprava v Praze kompletně bezbariérová nejpozději do roku 2025.
"Koncepce odráží ideální stav, který znamená, že v roce 2025 bude bezbariérově přístupná celá povrchová doprava, všechny tramvajové a autobusové zastávky a všechny stanice pražského metra," uvedl 5plus2.cz radní pro dopravu Jiří Pařízek (TOP 09).
Podle něho koncepce obsahuje i konkrétní termíny, kdy by se měly stanice metra a tramvajové zastávky přebudovat na bezbariérové. Konkrétně letos se dle předloženého materiálu budou upravovat tramvajové zastávky Lazarská, Marjánka, U Kaštanu, příští rok zastávky Bruselská, Kubánské náměstí či Slavia.
Co se týče stanic metra, ještě letos by se měla otevřít rekonstruovaná stanice metra Národní. Následovat by měly stanice I. P. Pavlova a Anděl, u kterých se počítá s dokončením bezbariérového přístupu na příští rok. Podle informací 5plus2.cz se připravuje výběrové řízení na vybudování výtahů do stanice Můstek.
Vstupy do metra přesáhnou miliardu
"Smyslem celé koncepce je po desítkách let složitě a neefektivně koordinovaného systému znovu nastolit bezbariérovost MHD jako jednu z priorit města, tak jako tomu bylo počátkem 90. let," uvedl primátor Tomáš Hudeček. Podle něj bude bezbariérová doprava v Praze potřeba už jenom kvůli stárnoucí populaci. Již teď je nejméně 15 procent Pražanů starší 65 let a toto číslo se bude zvyšovat.
Jenže nad koncepcí stále visí několik otazníků, a to zejména finančních. Vybudování bezbariérových přístupů jen u stanic metra vyjde na více než miliardu korun. Bezbariérové zastávky by měly vyjít přinejmenším na stovky milionů. Ale i v tom má současné vedení údajně jasno.
Podle magistrátu se má na financování podílet především pražský dopravní podnik s Technickou správou komunikací. Část by měl hradit i pražský magistrát, který má na odstraňování bariér letos vyčlenit 45 milionů korun. V budoucnu by se na financování mohla podílet také Evropská unie.
Víte, že...
|