Tento podvozek, který za sebou tramvaje tahají převážně večer, je plný různých čidel, senzorů a měřidel. Ty během jízdy detekují výhybky a celkovou geometrii tramvajových tratí.
„Naměřená data se zpracují a tím vznikne jakási digitální mapa, která se uloží do paměti tramvaje. Pokud po takto zmapované trati tramvaj 15T jede, tak bude předem vědět, co ji čeká a přizpůsobí se tomu,“ řekla mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.
Vozík během cesty zaznamenává nejen poloměr kolejových oblouků a výhybky, ale také místo zastávek.
Díky tomu budou tramvaje samy ohlašovat příjezd na zastávky a nezávisle na zásahu řidiče přizpůsobovat během jízdy rychlost tak, aby byla komfortní pro cestující i pro samotnou tramvaj.
„Tento vozík je zkonstruován pouze pro digitalizaci tramvajových tratí, kterou potřebujeme pro připravovaný systém EMA (elektronická mapa),“ dodává Řehková. Podle ní je však možné, že vozík bude mít v budoucnu více funkcí.
Jízdy s vozíkem nejsou nikdy přesně stanovené kvůli odlišné rychlosti zpracování. Tramvaje budou s vozíkem vyjíždět ještě měsíc, a to dvakrát týdně.