Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pražský „Sherwood“ se rychlé revitalizace nedočká, musí počkat na tramvaj

  10:54aktualizováno  10:54
Vrchlického sady před pražským hlavním nádražím jsou dlouhodobě nechvalně známé nevzhlednou úpravou zeleně a polehávajícími bezdomovci. Podle Oldřicha Lomeckého, starosty Prahy 1, musí park počkat na stavbu plánované tramvajové trati, do té doby nemá smysl provádět jakékoli změny.

Turisté, kteří do Prahy přijedou na hlavní nádraží, míří většinou na hromadnou dopravu právě přes Vrchlického sady. Tam je ale překvapí nevzhledná křoví a polehávající bezdomovci (19.9.2016) | foto: Yan Renelt, MAFRA

V metropoli už letos vzniklo několik nových parků, například u Prašného mostu nebo na náměstí Na Balabence, a velkou část těch stávajících čeká v příštích měsících revitalizace.

Před hlavním nádražím, tedy na významném místě, kam denně přijíždějí stovky turistů i Pražanů, však zůstává park několik let v zuboženém a nereprezentativním stavu. A v nejbližší době se podoba Vrchlického sadů nijak nezlepší. Rekonstrukce parku by přitom mohla řešit i problém bezdomovců, kteří se tu sdružují.

Podle Oldřicha Lomeckého (TOP 09), starosty městské části Praha 1, která má Vrchlického sady ve správě, je totiž potřeba s rekonstrukcí parku počkat, dokud nebude vyřešena podoba jeho okolí.

„Určitě není vhodné dělat nějakou velkou investici, když by se to místo za pár let rozkopalo znovu,“ říká Lomecký. Naráží tím na plány, podle kterých by hranici Vrchlického sadů ve směru do Washingtonovy ulice měla kopírovat tramvajová trať propojující Vinohradskou ulici s Masarykovým nádražím. Už jen přítomnost další tramvajové zastávky (jedna je v severním cípu sadů v Bolzanově ulici, pozn. red.) by podle starosty mohla park oživit a spolu s budováním kolejí by došlo také na rekonstrukci parkových ploch.

Fotogalerie

Tím se však revitalizace pražského „Sherwoodu“, jak se sadům kvůli jejich špatné pověsti ještě stále přezdívá, posune do nedohledna. Výstavba nové tramvajové trati, která má především ulehčit přetížené křižovatce I. P. Pavlova, totiž nezačne dříve, než hlavní město přistoupí k rekonstrukci horní části Václavského náměstí. A ta zase nezačne do té doby, než bude dokončena rekonstrukce jeho spodní části, o jejíž stavební povolení nyní Praha usiluje. „Nemůžeme si dovolit rozkopat Prahu 1 celou. Je potřeba projekty dělat postupně. A rekonstrukce Vrchlického sadů prostě teď není prioritou,“ tvrdí Lomecký.

V minulosti už vzniklo nejrůznějších projektů na úpravu parku před hlavním nádražím více. V roce 2012 například Praha 1 vytvořila studii jeho revitalizace, která měla vyjít na zhruba dvě stě milionů korun a kromě výsadby nových stromů pracovala například s nově vydlážděnými cestami.

„Počítalo se také s lemováním chodníků mramorem nebo se spoustou vodních prvků, které byly podle mě naprosto zbytečné, a celá vize byla velmi předimenzovaná,“ vysvětluje Lomecký důvody, proč byl projekt nakonec zastaven. Spíše než okrasné prvky je podle starosty důležitá funkčnost parku. Omezit by se tak měly především nepřehledné křoviny, které často poskytují útočiště narkomanům nebo bezdomovcům.

Negativní pověst z 90. let

Dnešní Vrchlického sady vznikly v roce 1876, tedy pár let poté, co zbourané pražské hradby nahradila nová budova Nádraží Františka Josefa I. Tehdejší městský park se honosil například rybníkem nebo skálami s umělým vodopádem.

Areál se dočkal dalšího významného rozšíření roku 1884 a pod projektem byl podepsán proslulý zahradní architekt František Thomayer. Z květin zde vznikl například i velký pražský městský znak. Nového pojmenování,Vrchlického sady, se park dočkal v roce 1913, po smrti velkého básníka a profesora Karlovy univerzity.

První těžký úder park dostal na počátku 70. let minulého století, v roce 1972 se začalo se stavbou nové nádražní odbavovací haly. Sady musely ustoupit také severojižní magistrále a objektům spojeným se stavbou linky metra C. Z původního velkolepého parku tak zbylo šestihektarové torzo.

V devadesátých letech se pak z místa před hlavním nádražím stala „šlehárna“ a obchodní prostor narkomanů.

„S tím souviselo agresivní žebrání, krádeže, loupeže a další delikty,“ vzpomínají na divoká devadesátá léta před hlavním nádražím policisté. S areálem Sherwoodu souvisí i dodnes neobjasněná vražda reportérky Svobodné Evropy Molly Gordinové zastřelené v červenci 1997. Stala se zřejmě obětí nebezpečného psychopata.

Dnes Vrchlického sady sice už nejsou tak hrůzu nahánějícím místem jako v devadesátých letech, kdy získaly svoji přezdívku, ale i tak park před bránou do největšího pražského nádraží stále přitahuje bezdomovce, narkomany nebo prodejce drog. „Proto v parku provádíme pravidelné policejní kontroly i namátkové bezpečnostní akce, které pomáhají dopadnout dlouhodobě hledané osoby nebo odhalit trestnou činnost,“ uvádí mluvčí pražské policie Andrea Zoulová. Podle ní se v sadech policisté často setkávají také třeba s násilným vyřizováním účtů.







Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.