Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čínská aerolinka chce školit své piloty u Benešova, několik už jich tam je

  19:35aktualizováno  19:35
Středočeský kraj rozvíjí partnerství s S-čchuanem. Právě tam se nyní dolaďují detaily milionové smlouvy Sichuan Airlines a letiště v Benešově. Aerolinka, která začala létat z Prahy, by právě na něm mohla cvičit své piloty. Několik už jich tam je.

Sichuan Airlines poprvé v Praze | foto: Jan Jánský, LKPR Spotters

Teď jsou tady tři čínští studenti, v květnu dorazí dalších osm. Jejich výcvik trvá až čtrnáct měsíců a stojí asi dva miliony. Čínští piloti, kteří právě absolvují na benešovském letišti pilotní výcvik a v budoucnu budou působit v čínských leteckých školách, možná už brzy doplní desítky dalších lidí ročně.

Čínské aerolinky Sichuan Airlines totiž projevily zájem o školení svých budoucích pilotů právě ve středních Čechách. „Je to velmi reálné, jsem právě v Číně, kde budeme dolaďovat detaily kontraktu,“ řekl MF DNES Michal Markovič, ředitel společnosti F AIR, která bude výcvik zajišťovat a která na čínském trhu působí už od roku 2010.

O možnosti spolupráce benešovské společnosti F AIR se Sichuan Airlines se jednalo už při oficiální návštěvě čínské delegace z provincie S-čchuan na konci letošního února. Na návštěvě kraje byl tehdy i prezident společnosti Sichuan Airlines Li Cha-jing.

„Středočeský kraj rozvíjí partnerství se S-čchuanem a hodně nám pomáhá. Není to samozřejmě ale samo o sobě, my musíme nejprve něco dokázat, aby mohl hejtman říct, ano, to je ta správná firma,“ popsal roli kraje v jednáních Markovič a naznačil, že případná výše kontraktu by se pohybovala v desítkách milionů korun ročně. „Při dlouhodobější spolupráci určitě v řádu stovek milionů,“ dodal.

Hejtman Středočeského kraje Miloš Petera (ČSSD) už v únoru řekl, že výcvik čínských pilotů v Benešově bude jedním z dalších konkrétních výsledků spolupráce kraje s provincií. „Znovu si potvrzujeme důležitost letiště Benešov pro středočeský region a jsme rádi, že jako vlastník máme přímý vliv na jeho udržitelný rozvoj,“ uvedl Petera.

Problém Číny: nedostatek škol

Důvodem rostoucí poptávky po dalších pilotech je podle Markoviče fakt, že byl v Číně před pěti lety postupně uvolňován vzdušný prostor, který do té doby řídili výhradně vojáci. „Je tam nedostatek pilotů. Nyní se školí jen ve velkých státních školách, ty ale učí pro největší aerolinie a nestíhají. A soukromé školy tam téměř nejsou,“ vysvětluje Markovič.

Pokud během nynějších jednání v Číně dopadne vše dle plánu, v Benešově by se pro čínské aerolinie cvičili lidé, kteří, s nadsázkou řečeno, nikdy neviděli letadlo. „U nás je vycvičíme k licenci profesionálního pilota. V okamžiku, kdy ji drží, absolvují nadstavbový, takzvaný typový výcvik. Ten je specializován na konkrétní dopravní letadlo, na němž budou létat,“ vysvětluje Markovič, co konkrétně by se v Benešově Číňané učili.

Pak by ve výcviku pokračovali na letových simulátorech, každý dopravní pilot totiž standardně létá jen s jedním typem letadla, například s Airbusem 320 nebo Boeingem 737.

„Tuto specializaci absolvuje v dalším zhruba dvouměsíčním kurzu,“ uvedl Markovič s tím, že tento výcvik si většinou již provádějí sami dopravci, případně F AIR spolupracuje s několika školami a výcvikovými centry. Číňané by se v Benešově školili na letadlech italského výrobce Tecnam.

Vlastníkem pozemků pod letištěm Benešov je Středočeský kraj, provozovatelem nyní město Bystřice, tomu také byla nedávno krajem prodloužena smlouva. A město má v plánu provozovat letiště dlouhodobě. „Připravujeme s Bystřicí nový projekt rozvoje,“ řekl MF DNES Vladimír Hadač, nyní pověřený ředitel letiště.

Letos se investují až statisíce

Tento projekt se zaměřuje jak na oblast zkvalitnění a zvýšení bezpečnosti letového provozu, tak na oblast jeho napojení na turistický ruch a zájmové aktivity obyvatel a návštěvníků regionu. Mimo jiné se třeba chystá otevření informačního centra s muzeem historie letiště, napojení na síť místních a dálkových cyklotras nebo výstavba společenského volnočasového centra včetně nového dětského hřiště.

Letos se tady už uskuteční třeba koncerty, sportovní soutěže nebo dětský letecký den. Bude se však i investovat. „Letos v řádu desetitisíců až statisíců,“ upřesnil Hadač a dodal, že jde hlavně o vyšší bezpečnost letového provozu, počítá i se zkvalitněním přistávacích drah a zlepšením zázemí pro organizaci a řízení letového provozu.

„Je to rekonstrukce pracoviště řídicí věže, potřebujeme i nová rádia,“ vyjmenoval část investic Hadač, podle kterého by měl také kraj do rozvoje letiště v budoucnu podle smlouvy s Úřadem pro zastupování státu ve věcech majetkových investovat. „Budeme jednat o financích, ke kterým jsme se jako kraj zavázali,“ potvrdil MF DNES hejtman Petera.

Provoz benešovského letiště je financován výlučně z vlastních zdrojů, tedy z přistávacích poplatků. Jeho loňský provoz stál něco přes milion korun, v celkovém součtu bylo letiště v plusu asi sto dvacet tisíc.

Sichuan Airlines poprvé v Praze (25.2.2016). Letecké spojení mezi Prahou a Šanghají začalo fungovat od 2. dubna:



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.