Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V automobilkách začalo vyjednávání. Odbory žádají víc peněz i kratší směny

  19:50aktualizováno  19:50
Odbory v kolínské i mladoboleslavské automobilce zahájily kolektivní vyjednávání o mzdách. Snaží se domluvit lepší podmínky dohromady pro třicet tisíc zaměstnanců. Dohody by měly být uzavřeny do konce března.

y Loňské vyjednávání se ve Škodovce vyhrotilo v protest zaměstnanců před továrnou. V každé směně zaměstnanci jednu hodinu na protest za nízkou nabídku firmy neodpracovali. Ve Škodě rostou v posledních letech reálné mzdy každý rok. | foto:  František Vlček, MAFRA

Podle odborníků mají zástupci zaměstnanců právo požadovat růst mezd, protože ekonomice se daří a firmy začínají plošně zvyšovat mzdy i kvůli situaci na trhu práce. A automobilkám se navíc nebývale daří.

„Tržní podíl Škody díky její kvalitě roste. Odbory a zaměstnanci můžou od managementu požadovat nadprůměrné zvýšení platu, případně zavedení speciálních benefitů,“ potvrzuje analytička společnosti Finlord Eva Mahdalová.

„V letošním roce očekáváme, že se automobilkám bude dařit. Prodej aut podle našeho názoru podpoří zejména levné pohonné hmoty. Obdobná situace je v celé Evropské unii čili prodeje budou stoupat,“ dodává.

TPCA nabídla dvě procenta navíc

Firma TPCA do vyjednávání vstoupila s nabídkou navýšení mezd o 450 korun, tedy o dvě procenta pro zaměstnance ve výrobě, což je o půl procenta více, než je předpokládaná výše inflace.

Odboráři navíc požadují i zkrácení pracovních směn z deseti na osm hodin. Tvrdí, že jsou zaměstnanci TPCA přetížení a desetihodinové směny jsou z dlouhodobého hlediska těžko snesitelné. Firma v minulosti provedla změny ve výrobě v podobě čtyřdenního pracovního týdne, ale s desetihodinovými směnami.

„Zaměstnanci také stárnou a kratší směny, a tedy i delší odpočinek mezi směnami, jsou pro ně dlouhodobě výhodnější,“ říká předseda tamní organizace OS KOVO Ivo Navalný. Také předseda druhé odborové organizace ASO v TPCA Imrich Rezek to v letošním kolektivním vyjednávání považuje za hlavní úkol.

„Je potřeba najít nejlepší variantu pracovní doby, abychom na jedné straně neztratili svou flexibilitu a na straně druhé vyšli vstříc zaměstnancům,“ reaguje na návrh mluvčí automobilky Marek Hovorka.

Odbyt škodovky loni přesáhl milionovou hranici

Odboráři argumentují kromě zátěže zaměstnanců také faktem, že v osmihodinových směnách funguje většina českých firem včetně nedaleké automobilky Škoda v Mladé Boleslavi. Tam se při vyjednávání, které již začalo, zaměří hlavně na růst mezd. Do karet odborářům hraje loňský odbyt, který pohodlně překročil milionovou hranici, a pokračující růst i v letošním roce.

Leden dokonce firma označila za rekordní, své celosvětové dodávky zákazníkům zvýšila o 5,2 procenta na 91 600 vozů. Naopak odborářům poněkud svazuje ruce loňský skandál v koncernu Volkswagen s emisemi dieselových motorů. Ten bude zřejmě automobilku stát nemalé peníze a na zvyšování mezd pak nemusí vystačit.

Přesné požadavky je těžké odhadovat, obě strany vyjednávání nekomentují. „Tarifní vyjednávání již začalo. Naším cílem je dohoda, která bude pro zaměstnance motivační a zároveň společnosti umožní i v budoucnu posílení konkurenceschopnosti, další rozvoj a vytváření nových pracovních míst v Česku,“ říká mluvčí Škody Jana Bahníková.

Odbory chtěly mimořádné prémie kvůli výročí, neuspěly

Odboráři nicméně ve svém týdeníku Škodovácký odborář uvedli, že firma jejich požadavek odmítla. „Na návrh odborů KOVO, aby firma vyplatila jednorázovou částku s ohledem na výročí 25 let od spojení s koncernem Volkswagen, automobilka reagovala tak, že výročí je sice důležité, avšak symbolické a můžeme se z něho radovat každý den,“ tvrdí odboráři.

Podle nich firma označila požadavek za nereálně vysoký. „Je to nulová nabídka,“ uvádí předseda podnikové rady Jaroslav Povšík.

Odboráři přitom letos mají nebývalou sílu. „Je důležité, že jsme připravili jinou strategii spolu s podnikovou radou. Zaprvé, budeme provádět všechny akce na základě zákoníku práce, tedy nepůjdeme do nezákonných akcí. Zadruhé, při tvorbě strategie jsme se zaměřili na silnou členskou základnu. Zejména v oblasti dělnických profesí i montáží je momentálně vysoká odborová organizovanost dosahující 98 procent,“ podotýká Povšík.

Jednání se potáhne nejspíše několik týdnů, nejpozději by se obě strany měly dohodnout do konce března, kdy vyprší současná mzdová dohoda. Odbory KOVO MB se teď chystají masivně informovat zaměstnance uvnitř závodu pomocí informačních mítinků.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.