Na Masarykově nádraží nedobrzdil vlak, vjel na nástupiště (15.7.2015)

Na Masarykově nádraží nedobrzdil vlak, vjel na nástupiště (15.7.2015) | foto: Yan Renelt, MF DNES

Brzdu jsem vypnul rukávem, říká strojvůdce o vyjetí vlaku na nástupiště

  • 66
Devětapadesátiletého strojvůdce, který může za loňské vykolejení vlaku na Masarykově nádraží v Praze, obvinila policie z obecného ohrožení. Ten ve výpovědi naznačil i to, proč vlak ve stanici nebrzdil. Domnívá se, že omylem vypnul systém automatické brzdění rukávem, když se natahoval k tlačítku stěračů.

Nehoda se stala 14. července loňského roku, když přijíždějící dvouposchoďový vlak z Českého Brodu nedobrzdil, prorazil zarážedlo a vyjel na nástupiště. Při nehodě se zranili tři lidé (více zde).

Podle Drážní inspekce bylo hlavní příčinou nehody nedodržení předpisů a technologických postupů ze strany strojvůdce.

„V této věci byl obviněn devětapadesátiletý muž z trestného činu obecného ohrožení. V případě odsouzení mu hrozí trest odnětí svobody až osm let,“ řekl iDNES.cz policejní mluvčí Tomáš Hulan.

Z výpovědi strojvedoucího v závěrečné zprávě Drážní inspekce vyplývá, že během jízdy nedopatřením vypnul systém cílového brzdění.

„Strojvedoucí se domnívá, že při manipulaci s ovladačem stěračů při výjezdu ze žst. Praha-Libeň mohl nechtěně ohrnutým rukávem montérkové blůzy zavadit o páčku ovladače režimu jízdy a deaktivovat tak funkci cílové brzdění,“ stojí ve zprávě.

Protože do poslední chvíle očekával, že na stanici vlak sám zastaví, neměl podle jeho názoru dostatek času, aby vlak zabrzdil ručně.

Inspekce proto provedla pokus, podle kterého měl strojvůdce dostatečných 16 sekund k zahájení ručního brzdění.

Podle závěrečné zprávy chystají České dráhy několik opatření a změnu pravidel. „Předmětem tohoto opatření je zákaz vypínání cílového brzdění, aby rychlost vlaku v úrovni začátku nástupiště byla nejvýše 25 km/h.“

Vyšetřovatelé dále ve zprávě doporučují, aby v případě vypnutí tohoto způsobu brzdění strojvedoucí uslyšel akustickou signalizaci.

Mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal potvrdil, že škody byly vyčísleny na více než 82 milionů korun, převážně na vlaku City Elefant.

Na záběry z nádraží po nehodě se podívejte zde:

15. července 2015