Cestujícím, kteří vlakem cestují například do práce, zkomplikují výluky na trati mezi Prahou a Kolínem život. (Ilustrační snímek)

Cestujícím, kteří vlakem cestují například do práce, zkomplikují výluky na trati mezi Prahou a Kolínem život. (Ilustrační snímek) | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Z Benešova do Tábora nepojedou vlaky. Výluky potrvají až do prosince

  • 3
Kdo cestuje z Voticka do Benešova a dál do Prahy vlakem, musí příští týden počítat se zpožděním. Místo vlaků totiž pojedou na této trase od sobotního dopoledne autobusy. Důvodem je modernizace trati z Prahy do Českých Budějovic, která jde ve středočeském úseku do finále.

Vlaky nepojedou z toho důvodu, že pracovníci drah začnou dávat do provozu kolej z Olbramovic do Bystřice, včetně tří nových tunelů - Zahradnického a dvou Tomických. Od září začne sloužit přestavěná zastávka Tomice s novým nástupištěm.

Výluky ve středních Čechách

Plánované výluky na tratích

Hostivice - Rudná 1. 8. - 29. 9.

Praha - Rudná - Beroun 1. 8. - 29. 9.

Benešov - Sudoměřice

18. 8. - 29. 8. a 29. 8. - 30. 11.

Všetaty – Mladá Boleslav hl. nádr. (autobusy) 20. 8. - 26. 8.

Roztoky - Libčice 20. 8. - 22. 8.

Přestavby koridorů

Koridor Benešov - Votice

Termín: 2009 - květen 2013

Náklady: 6,8 mld. (EU 4 mld.)

Délka úseku: 18 km

Vzniká: Nové zabezpečovací zařízení, překládka kolejí, nové tunely Votický, Olbramovický, Zahradnický, Tomický I a Tomický II, oprava nádraží Votice, Olbramovice, Tomice a Bystřice.

Nová traťová rychlost: 100-160 km/h

Koridor Praha - Beroun

Termín: 2013-2016

Práce: Výměny kolejí, úpravy kolejišť v obcích, nové podchody a infosystém, automatizovaný systém.

Zdroj: SŽDC

První vlna výluk bude trvat dvanáct dní. Autobusy pojedou místo rychlíků z jihočeských Sudoměřic do Benešova a osobní vlaky až od Tábora. Cestující si také musí dávat pozor, kde nastoupí, protože některé autobusy zastaví jen na zastávkách linkových autobusů a k vlakovým nádražím nepřijedou.

"Musíme vyloučit provoz úplně, protože se pracuje na jednokolejce. Jinak to nelze," uvedl ředitel výstavby IV. koridoru Michal Žák.

Druhá část výluk bude pokračovat od 29. srpna až do 30. listopadu s tím, že autobusy budou nahrazovat už jen některé spoje. Pracovat se bude na druhé koleji.

Po výluce zprovozní už i tunely

"Chápu, že se to opravit musí, ale nejhorší jsou zpoždění. Určitě se všem uleví, až bude konec," říká čtyřiatřicetiletý Zdeněk z Benešova, který denně cestuje vlakem do Prahy.

Někteří lidé si při cestování pomáhají aplikací pro chytré telefony, která jim dá informaci, kolik minut má vlak zpoždění. Teď se může hodit.

"Než vyjdu z domova, tak se podívám, jestli vlak jede, a podle toho se zařídím. Můžu jet do Prahy autobusem nebo autem," říká další cestující z Benešovska.

Po srpnové výluce budou fungovat už všechny nové tunely na trati. Votický a Olbramovický jsou dvoukolejně v provozu už od května, Zahradnickým a dvěma Tomickými se začne jezdit zatím po jedné koleji.

Další změnou je, že od září se stane stanice Bystřice už jen zastávkou. I tady bude nové nástupiště.

"Zatím tu nebudou práce úplně ukončené, protože pracovní postupy to neumožňují. Zastávka tak bude fungovat zatím s provizorním přístupem. Do konce listopadu se vše dodělá," doplnil Žák.

Na řadě je trať Beroun - Praha

V Benešově začali s opravou trati před pěti lety. Na některých místech se koridor stavěl úplně nově, koleje se překládaly a postavily se tunely. To vše kvůli tomu, aby se trať narovnala a mohlo se po skončení modernizace jezdit rychleji, až 160 kilometrů v hodině. Cestování se zrychlí až o desítky minut.

Modernizace by měla skončit příští rok v květnu - firmy totiž budou ještě například likvidovat starou trať a měřit hluk té nové.

Podobné komplikace v dopravě čekají příští rok cestující z Berouna do Prahy. Rekonstrukce nejhorší koridorové trati v kraji se dlouho odkládala. Letos začaly opravy vedlejší regionální trati přes Rudnou, která se bude používat jako objízdná.