Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vypovězení smlouvy na tramvaje by Prahu přišlo draho, říká posudek

  20:30aktualizováno  20:30
MF DNES získala informace z čerstvě zveřejněného znaleckého posudku v kauze nákupu dvou stovek nových tramvají pro Prahu. Ten spočítal, že zrušení smlouvy by pražský Dopravní podnik stálo až dvanáct miliard korun.

Zrušení nákupu nových tramvají by Prahu vyšlo až na 12 miliard. | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Pokud primátor Tomáš Hudeček uspěje a zruší smlouvu na nákup nových tramvají Škody Transportation, může to skončit průšvihem. Nový znalecký posudek totiž říká, že by na zrušení smlouvy mohl Dopravní podnik doplatit – konkrétně částkou 3,6 až 12,6 miliardy korun.

Je nepochybné, že největší chyba se stala už za primátora Pavla Béma, kdy smlouva vznikla. Je mírně řečeno nevýhodná, nelze ji lacino zrušit, ani když na nákup Dopravní podnik nemá peníze.

Znalecký posudek z července, ve kterém odborníci spočítali, kolik by přání primátora Hudečka stálo, rozebírá tři cesty, jak může vypovězení smlouvy skončit.

Varianta A říká, že by soudní spor trval čtyři až pět let. Nakonec by Dopravní podnik stejně musel tramvaje koupit a ještě navrch by jako náhradu škody zaplatil Škodě Transportation 3,6 miliardy.

Možnost B varuje, že by soudní pře mohla skončit i tím, že Škoda nebude trvat na tom, aby si Praha tramvaje koupila, ale v takovém případě by mohla požadovat náhradu škody až 12,6 miliardy.

Varianta C rozebírá situaci, kdy DP například přestane za stroje platit. Pak by do půl roku mohla od kontraktu odstoupit sama Škoda. Náhrada škody nařízená soudem by mohla být až šest miliard. Sumy uvedené v posudku jsou tak vysoké, že by ohrozily finanční stabilitu Dopravního podniku i celého města.

Primátor si trvá na svém

O zrušení smlouvy přesto primátor hovoří dál. "Běží dál jednání se Škodou i další právní posudky, které hledají možnost vypovězení smlouvy," uvádí Hudeček.

Je třeba dodat, že existuje již deset analýz, které s výjimkou jedné tvrdí, že smlouvu zrušit nelze.

"Smlouva je bohužel koncipovaná tak, že Dopravní podnik odebere celkem 250 strojů, i když je město všechny nepotřebuje," připouští Hudeček a dodává, že od kontraktu asi nelze odstoupit ani kvůli poruchovosti tramvají.

Opoziční exprimátor Bohuslav SvobodaHudečka varoval. "Jedinou možnou cestou je vyjednávání. Pokusil bych se odložit splatnost tramvají na co nejdelší dobu. Rozhodně bych nevyhrožoval výpovědí smlouvy či soudem, který by Prahu mohl stát miliardy. To je více než riskantní," poukázal.

Podle znaleckého posudku firmy YBN Consult by Praha v náhradě škody platila třeba 400 milionů za vývoj speciálních nízkopodlažních vozů.

"Některá řešení, jako přímý pohon každého kola motorem bez převodovky, jsou zcela unikátní," napsala firma.

Ta tvrdí, že jde o nápady navržené přímo pro ostré pražské zatáčky a prudká klesání. Největší položku v odhadech škod činí dvoumiliardové úroky z prodlení či ušlý zisk 2,7 miliardy.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.