Libeň oslaví 120 let Křižíkovy elektrické trati, přijdou četníci i sokoli

  17:16
Náměstí pod pražským Libeňským zámkem bude v sobotu hostit oslavy 120 let vzniku první celoroční tramvajové trati Praha-Libeň-Vysočany, jejímž tvůrcem byl František Křižík. Pro návštěvníky budou připravené jízdy v historických tramvajích s rakouskouherskými četníky a vystoupení libeňských sokolů.

Provoz první celoročně využívané elektrické dráhy byl zahájen 19. března 1896. Tou dobou už sice Křižíkovy tramvaje jezdily i na Letné, ale jen v letní sezoně a sloužily spíše k propagaci. | foto: Archiv DPP

„Legitimujte se prosím!“ Taková žádost nemusí být ze strany veřejného činitele nic zvláštního. Některé Pražany ale možná zaskočí, když od nich doklady budou vyžadovat místo policistů rakouskouherští četníci.

Stát se to může těm, kdo v sobotu zavítají na Elsnicovo náměstí pod Libeňským zámkem. Na četníky, vojáky a mnoho dalších dobových atrakcí lákají oslavy 120 let od zahájení provozu tramvajové trati Praha-Libeň-Vysočany.

Sobotní oslavy 120. výročí Křižíkovy elektrické dráhy

  • Na trase mezi zastávkami Vysočanská a Vozovna Kobylisy budou od 12.30 do 18.30 v jezdit zdarma historické tramvaje linky 92.
  • Hlavní program se chystá od 13.00 do 18.00 na Elsnicově náměstí pod Libeňským zámkem.
  • Dobovou atmosféru navodí historický klub, vojáci c. a k. 8. zeměbraneckého pluku, kteří předvedou svou výstroj i výcvik.
  • Výstava představí historii vzniku pražské tramvajové dopravy.
  • O hudební program se postará staropražská kapela Třehusk, dechový soubor Pralinka a Pěvecký sbor Dopravního podniku hlavního města Prahy.
  • Děti si budou moci ve výtvarné dílně vyrobit pamětní odznaky.
  • Na veřejný pořádek bude dohlížet historický klub c. a k. četníků.

„Šlo o první celoročně provozovanou elektrickou dráhu v Praze a jejím tvůrcem nebyl nikdo jiný než přední český elektrotechnik a vynálezce František Křižík,“ vysvětluje význam této trati vedoucí archivu dopravního podniku Pavel Fojtík.

Dobovou atmosféru sobotních oslav pomůže navodit také historický klub vojáků c. a k. 8. zeměbraneckého pluku, který předvede svou výzbroj i ukázku tehdejšího výcviku a celou akci zahájí čestnou salvou. Návštěvníci se mohou těšit i na módní přehlídku secesních kostýmů či na vystoupení libeňských sokolů, kteří předvedou téměř sto let starou skladbu.

„Pro děti připravila příspěvková organizace Osmička pro rodinu kreativní dílny, v nichž si můžou vyrobit čokoládové fondue nebo pamětní odznaky,“ říká místostarostka Prahy 8 Alena Borhyová.

Výročí ale přece jen slaví zejména Křižíkova elektrická trať, pod Libeňským zámkem se proto bude konat i výstava zaměřená na historii tramvajové dopravy v Praze.

Dopravní podnik si také pro účastníky připravil projížďky v historických tramvajích. Ty budou jezdit od půl jedné do půl sedmé ze stanice Vozovna Kobylisy do zastávky Vysočanská.

„Z původních Křižíkových tramvají se vyjma jednoho podvozku bohužel nic nedochovalo,“ říká Fojtík. Návštěvníci se proto o víkendu svezou až pozdějšími prvorepublikovými vozy.

Koně měli přednost

První elektrické tramvaje vyjely po Křižíkově dráze Praha-Libeň-Vysočany 19. března 1896. Slavný vynálezce ale nebyl první, komu Libeňští radní propojení jejich obce s Prahou nabídli. Oslovili nejdříve Édouarda Otleta, belgického podnikatele a provozovatele pražské koněspřežné tramvaje.

Když ale Otlet svou koňku odmítl na vlastní náklady do Libně prodloužit, chytil se příležitosti právě František Křižík.

Ten svou první elektrickou trať postavil již v roce 1891 na Letné. Tamní tramvaje ale jezdily jen během letních měsíců a sloužily spíše k propagačním účelům. Libeňským radním se nicméně nový dopravní prostředek líbil natolik, že výstavbou trati pověřili právě Křižíka.

Po části trati jezdí tramvaje dodnes

První 2,2 kilometru dlouhý úsek dráhy z dnešní Šaldovy ulice na Balabenku byl zprovozněn v březnu 1896. Po něm jezdí tramvaje dodnes a je tak nejdéle provozovanou elektrickou tratí v Čechách.

Po svém dokončení vedla Křižíkova dráha z oblasti dnešní Florence přes dělnické předměstí Libně až do Vysočan. Tyto dnes již pražské čtvrti se tehdy teprve měnily z obcí na města. Libeň se jím stala v roce 1898 a Vysočany v roce 1902.

„V Libni a v Karlíně byla v té době celá řada významných průmyslových podniků. Křižíkovými tramvajemi proto jezdilo velké množství lidí do zaměstnání,“ říká Fojtík.

Trať byla původně pouze jednokolejná a tramvajové vozy se tak musely vyhýbat ve vybraných stanicích. Jízdné se platilo podobně jako dnes. Krátká jízdenka, až na šest stanic, stála pět krejcarů a dlouhá, na více stanic, krejcarů deset.

Křižík měl v plánu svou tramvajovou síť prodloužit až do Troje a do Brandýsa nad Labem, již to ale nestihl. V roce 1907 celou dráhu i s elektrárnou, vozovnou a všemi vozy prodal za 2,2 milionu korun Elektrickým podnikům, předchůdci dnešního Dopravního podniku hlavního města Prahy. „Od té doby byly Elektrické podniky jediným provozovatelem tramvajové dopravy v Praze,“ dodal Fojtík.

Autor:

Šebo: Rodiče neočkovaných dětí jsou zločinci, černý kašel je pro kojence smrtící

  • Nejčtenější

V centru Prahy boural miliardář Karel Janeček. Svým vozem sjel ze silnice

24. března 2024  14:13

Miliardář a neúspěšný kandidát na prezidenta Karel Janeček v neděli boural se svým luxusním vozem...

Chutnalo? Určíme dýško. Test pražských restaurací odhalil zakázané praktiky

21. března 2024

Premium Zatímco Češi z celé země si zvykli i díky kampani města přijíždět poznávat Prahu, v historickém...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vinen, vyslechl si hejtman Krkoška u soudu. Krátce poté oznámil rezignaci

21. března 2024,  aktualizováno  11:20

S peněžitým trestem 200 tisíc korun odešel dnes od Obvodního soudu pro Prahu 2 hejtman...

Dům musí zbourat i s unikátní plastikou, památkářům z fasády nešla sundat

22. března 2024  13:45

Společnost Urban Developers and Investors, která pracuje na bytové výstavbě poblíž nádraží na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kouř nad centrem Prahy. Hořelo na střeše hotelu u Václavského náměstí

28. března 2024  12:22,  aktualizováno  13:59

Z vnitrobloku budovy ve střední části pražského Václavského náměstí stoupal dnes kolem poledne...

Střešovice i podruhé v semifinále uspěly, Boleslav s Vítkovicemi srovnala

28. března 2024  22:13

Florbalisté mistrovského týmu a vítěze základní části Tatranu Střešovice vyhráli v druhém duelu...

V Kladně srazil vlak nezletilou dívku, se zraněnou hlavou musela do nemocnice

28. března 2024  17:19,  aktualizováno  20:08

Osobní vlak ve čtvrtek odpoledne srazil v Kladně-Rozdělově nezletilou dívku. Záchranáři ji se...

Vytížení proti odpočatým. Sparta čelí v semifinále Třinci, Pardubice čeká Litvínov

28. března 2024  19:37

Dva nejlepší celky základní části hokejové extraligy si dopřály pauzu na přípravu a od víkendu už...

Lakatoš bude hostovat v Boleslavi. Bruslaři s ním počítají na dva roky

28. března 2024  17:26

Dominik Lakatoš bude v nadcházejících dvou sezonách hostovat z hokejových Vítkovic v Mladé...

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...