Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Šutrama po nich! volali lidé na první cyklisty. Jízdní kola slaví 200 let

  10:56aktualizováno  10:56
Cyklistika v pondělí oslavila 200 let. Výročí si na Karlově mostě připomněli členové Spolku přátel jízdních kol, z nichž jeden přejel od jedné mostecké věže k druhé na historické drezíně, předchůdci dnešního kola, na které jezdil i vynálezce bicyklu Karl Draise.

Zpočátku se cyklisti netěšili moc velké přízni. Šutrama po nich, volali na ně v počátcích lidé. A když Draise kolo 12. června 1817 v německém Manheimu vynalezl, ujel na něm tenkrát asi jen pět kilometrů.

Po čtrnácti dnech už ujel kilometrů čtrnáct, postupně se o kolech začalo psát v tisku a jejich výroba se rozšířila po Evropě.

Fotogalerie

První bicykl byl dřevěný stroj, na němž bylo kožené sedátko, a dřevěná kola byla pobita železným plátem, jako tomu bylo u kočárů. Novinkou oproti kočárům a žebřiňákům bylo, že do té doby nikoho nenapadlo jet na jednostopém vozidle a držet rovnováhu.

Před dvěma sty lety se ale lidé odráželi nohama o zem, až o několik desítek let později se přidaly ke kolu pedály. To už šlo o velocipedy. „Šlo o kratochvíli pro zlatou mládež. Jedno kolo totiž vyšlo na asi jeden roční plat,“ uvedl člen spolku Pavel Eliáš.

Rozmach bicyklů přišel až s nástupem nízkých kol okolo roku 1890. „Namísto desetitisícových sérií se začaly dělat milionové, což mělo vliv na cenu. Ta byla ve výši jednoho až dvou měsíčních platů,“ řekl Eliáš. V tu dobu už měla kola gumové pneumatiky. V současnosti vyjde koupě bicyklu ještě levněji. Kolo lze sehnat v pražských obchodech za několik tisíc korun.

Chtěli slavit, žádnou akci ale nenašli

Eliáš spolu se svým kamarádem Boleslavem Párou sbírá historická jízdní kola, v libereckém technickém muzeu mají na starosti expozici, ve které jsou zastoupena všechna kola od drezíny k favoritu.

„Říkali jsme si, že se blíží významné výročí, v Německu to slaví už půl roku, dokonce při té příležitosti složili muzikál. Češi jsou národem cyklistů, tak jsme si říkali, co se bude dít u nás, a na nic jsme nenarazili,“ vysvětlil.

Nakonec se proto rozhodli, že vezmou starou drezínu a oslaví to jízdou přes Karlův most. Tři měsíce pak trvalo vyjednat potřebná povolení. „nechtěli jsme z toho dělat cyklojízdu. Karl Drais jel tenkrát sám, chtěli jsme, aby to bylo autentické,“ dodal.

V ten samý den se konal na Staroměstském náměstí Pochod prázdných duší – protest proti omezení cyklistiky v centru. V Praze automatické sčítače zaznamenávají stabilně každý rok více než 3,8 milionu průjezdů na kole, tento počet by však podle sdružení Auto*Mat mohl klesnout. Praha 1 totiž zvažuje zakázat jízdu na kolech v centru, což se zmíněnému spolku nelíbí.

Autoři: ,




 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vražda se stala zřejmě přímo v bytě.
Po hádce dvou mužů zůstal v bytě jeden mrtvý, policie má podezřelého

V pražské Hostivaři zemřel v úterý v podvečer čtyřicetiletý muž, kterého jiný muž zřejmě během hádky pobodal. Na místo přijeli záchranáři, muž přes veškerou...  celý článek

Kdo koho školil? Podle magistrátu řidič Porsche hasiče nevybržďoval
Magistrát rozhodl, že řidič porsche hasiče nevybrzdil. Jen je omezil v jízdě

Magistrát dal za pravdu řidiči modrého porsche, který v polovině května podle policie v Praze vybržďoval hasiče. Řidič s rozhodnutím policie nesouhlasil a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
PŘEHLED: Kandidátky do voleb 2017 ve Středočeském kraji

Podívejte se na kandidáty pro volby do Poslanecké sněmovny, které se uskuteční 20. a 21. října 2017. Postupně budeme přinášet aktualizované volební kandidátky...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.