DC-3/C-47A-1DK, máte povolení k odletu.
Je 12. ledna 1954, 13:55 a z pražského ruzyňského letiště startuje na své pravidelné lince letoun Douglas. Čtrnáct cestujících počítá s tím, že za pár desítek minut přistanou v Ostravě.
Ranvej je zasněžená, fouká silný vítr, letadlo vzlétá velmi pomalu a po chvíli se začne podezřele naklánět. Tovární komín, železný stožár, dřevěný sloup.
Tohle je konec.
Letadlo dopadlo po několika nárazech ve vzduchu na pole v Hostivici nedaleko letiště a rozlomilo se v půli. Trosky letounu začaly hořet. Zahynulo v nich třináct lidí - devět cestujících a čtyři členové posádky. Od jednoho z největších leteckých neštěstí v zemi uplyne v neděli šedesát let.
Dostal jsem ze sebe jen: Spadlo letadlo
"Ten den dopoledne napadlo asi 15 centimetrů sněhu. Když jsem se vrátil z učiliště domů, vzal jsem hrablo a šel odhazovat chodník. Za malou chvíli jsem uslyšel divný zvuk motorů letadla," popisuje v knize Nehody dopravních letadel v Československu svědek nehody.
Tehdy mu bylo čtrnáct let a jen pár desítek metrů od jeho domu vedla osa ranveje. "Všechna letadla startovala i přistávala takřka přes náš dům a při startu měla výšku nad naším domem kolem 150 až 200 metrů. Ale tohle letadlo letělo hrozně nízko a točilo se doleva," pokračuje muž.
Pak se v náklonu vyhnulo továrnímu komínu bývalé firmy pana Zadáka a vtom narazilo křídlem do ocelového příhradového sloupu vedení vyššího napětí. Zajiskřilo se a křídlo se odlomilo, sloup se zřítil, letadlo pokračovalo v přímém, už neřiditelném letu k zemi.
Stroj vrávoral a pak párkrát narazil do okolních objektů. Nakonec se trupem napíchl na dřevěný sloup. "Ten rozpáral břicho letadla až k ostruze zadního kolečka. Touto dírou pak vypadly dvě osoby. Zmrzačené letadlo pokračovalo v pádu. Trup se smýkal ještě tak 50 metrů a vše se divným tichem zastavilo," vzpomíná v knize svědek.
"Praštil jsem s hrablem, vběhl domů a ze sebe jsem dostal jen větu: Spadlo letadlo. Pak, jako bych byl paralyzován, jsem se nemohl ani pohnout z místa."
Na místo nehody se pak začali sbíhat místní. Jeden ze sousedů byl zrovna na zahradě a štípal dříví. Sekerou začal vysekávat v trupu díru v místě nejsilnějšího bouchání. Podařilo se zachránit celkem pět lidí.
"Jeden zachráněný byl patrně v šoku a běhal okolo letadla a stále křičel, že musí jít dál od ohně. Museli ho chytit a odtáhnout pryč. Vytáhli taky asi osmnáctiletou dívku, byla snad z Berouna," citují autoři knihy Ladislav Keller a Václav Kolouch dalšího svědka.
Pak už byl žár příliš velký. Podle závěrů vyšetřovací komise byla příčinou nehody malá rychlost při startu, která byla způsobena chybnou pilotáží za ztížených povětrnostních podmínek.