Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Výročí letecké tragédie. Před 60 lety zahynulo v Hostivici třináct lidí

  10:02aktualizováno  10:02
Dnes je to 60 let, kdy se v Hostivici u Prahy zřítilo krátce po startu letadlo. Stroj tehdy mířil do Ostravy, zahynulo třináct lidí. I po letech jsou informace o neštěstí strohé. Očitá svědectví se podařilo zachytit autorům knihy o leteckých nehodách

Nehoda letadla v Hostivici, kterou nepřežilo 13 lidí. (12.1.1954) | foto: Slavoj Kovařík

DC-3/C-47A-1DK, máte povolení k odletu.

Je 12. ledna 1954, 13:55 a z pražského ruzyňského letiště startuje na své pravidelné lince letoun Douglas. Čtrnáct cestujících počítá s tím, že za pár desítek minut přistanou v Ostravě.

Ranvej je zasněžená, fouká silný vítr, letadlo vzlétá velmi pomalu a po chvíli se začne podezřele naklánět. Tovární komín, železný stožár, dřevěný sloup.

Tohle je konec.

Letadlo dopadlo po několika nárazech ve vzduchu na pole v Hostivici nedaleko letiště a rozlomilo se v půli. Trosky letounu začaly hořet. Zahynulo v nich třináct lidí - devět cestujících a čtyři členové posádky. Od jednoho z největších leteckých neštěstí v zemi uplyne v neděli šedesát let.

Dostal jsem ze sebe jen: Spadlo letadlo

"Ten den dopoledne napadlo asi 15 centimetrů sněhu. Když jsem se vrátil z učiliště domů, vzal jsem hrablo a šel odhazovat chodník. Za malou chvíli jsem uslyšel divný zvuk motorů letadla," popisuje v knize Nehody dopravních letadel v Československu svědek nehody.

Tehdy mu bylo čtrnáct let a jen pár desítek metrů od jeho domu vedla osa ranveje. "Všechna letadla startovala i přistávala takřka přes náš dům a při startu měla výšku nad naším domem kolem 150 až 200 metrů. Ale tohle letadlo letělo hrozně nízko a točilo se doleva," pokračuje muž.

Pak se v náklonu vyhnulo továrnímu komínu bývalé firmy pana Zadáka a vtom narazilo křídlem do ocelového příhradového sloupu vedení vyššího napětí. Zajiskřilo se a křídlo se odlomilo, sloup se zřítil, letadlo pokračovalo v přímém, už neřiditelném letu k zemi.

Stroj vrávoral a pak párkrát narazil do okolních objektů. Nakonec se trupem napíchl na dřevěný sloup. "Ten rozpáral břicho letadla až k ostruze zadního kolečka. Touto dírou pak vypadly dvě osoby. Zmrzačené letadlo pokračovalo v pádu. Trup se smýkal ještě tak 50 metrů a vše se divným tichem zastavilo," vzpomíná v knize svědek.

"Praštil jsem s hrablem, vběhl domů a ze sebe jsem dostal jen větu: Spadlo letadlo. Pak, jako bych byl paralyzován, jsem se nemohl ani pohnout z místa."

Na místo nehody se pak začali sbíhat místní. Jeden ze sousedů byl zrovna na zahradě a štípal dříví. Sekerou začal vysekávat v trupu díru v místě nejsilnějšího bouchání. Podařilo se zachránit celkem pět lidí.

"Jeden zachráněný byl patrně v šoku a běhal okolo letadla a stále křičel, že musí jít dál od ohně. Museli ho chytit a odtáhnout pryč. Vytáhli taky asi osmnáctiletou dívku, byla snad z Berouna," citují autoři knihy Ladislav Keller a Václav Kolouch dalšího svědka.

Pak už byl žár příliš velký. Podle závěrů vyšetřovací komise byla příčinou nehody malá rychlost při startu, která byla způsobena chybnou pilotáží za ztížených povětrnostních podmínek.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.