Letošní maturitu nezvládla skoro čtvrtina středočeských studentů. Ilustrační snímek

Letošní maturitu nezvládla skoro čtvrtina středočeských studentů. Ilustrační snímek | foto: Martin Stolař, MAFRA

Maturitní malér ve středních Čechách: propadl každý čtvrtý student

  • 6
Skoro čtvrtina z více než 6,5 tisíce středočeských maturantů letos odešla od klíčové zkoušky se sklopenou hlavou. Studenti zdejších škol se nejen výrazně zhoršili oproti loňsku, nýbrž podali výsledky, jimiž se zařadili pod celorepublikový průměr.

Místo prázdninového lenošení u vody čekají dva měsíce učení téměř 1 600 studentů. Neodmaturovalo přesně 24,3 % Středočechů, kteří zkoušku skládali poprvé. Největší potíže měli s matematikou a překvapivě s volitelnými předměty.

Loni nezvládla maturitu pětina žáků.

Maturita v číslech

  • Maturita 2014

Prvomaturanti 6 542

z toho neúspěšných 24,3 %

Podíl neúspěšných v jednotlivých předmětech:

Matematika 27,2 %

Čeština 8,1 %

Jazyky 12,8 %

  • Maturita 2013

Prvomaturanti 3 998

z toho neúspěšných 19,2 %

Podíl neúspěšných v jednotlivých předmětech:

Matematika 23 %

Čeština 7,4 %

Jazyky 9,9 %

Zdroj: Cermat

A ještě jedna špatná zpráva pro neúspěšné maturanty z kraje. Jejich výsledky jsou statisticky horší, než je celorepublikový průměr. Ten činí 22,2 procenta.

„Dopadli jsme hůře než loni. Ze 120 žáků jich neuspělo přibližně patnáct. Přitom minulý rok jsme měli stejný počet maturantů a neprošel pouze jeden,“ potvrzuje nelichotivou bilanci ředitel mladoboleslavského gymnázia Dr. Josefa Pekaře Vlastimil Volf.

Podmínky jsou stále snazší

Nejhůře v kraji dopadla matematika, kde neuspělo přes 27,2 procenta maturantů. Problémy však dělaly i profilové zkoušky z volitelných či oborových předmětů. Ty si školy organizují samy.

„Žáci si špatně vybírají volitelný předmět. Často pouze na základě toho, že si ho zvolí ostatní. Letos proto nezvládlo pět maturantů biologii a tři společenské vědy,“ upozorňuje Volf.

Podle ředitelů škol, které MF DNES oslovila, hodně žáků podceňuje přípravu. Dochází tak k situacím, kdy se nestihnout naučit všechny otázky, protože se jeden předmět učí pouze den nebo dva. A učitelé varují, že zlepšení situace nepomáhá ani to, že se mladým stále zjednodušují podmínky.

Například mnoho vysokých škol studenty podmínečně přijímá, i když nemají maturitu. Mohou ji tak dělat v opravném termínu, aniž ztratí rok mimo školu. Navíc opakují jen část zkoušky, ne celý předmět.

Statistická výjimka

Obtížnost testů podle oslovených pedagogů velký vliv na výsledky nemá. „Maturitu jsem považoval za standardní, nemohu říci, že by se nějak vymykala předchozím letům,“ míní Vladimír Kebert, ředitel Střední odborné školy v Hořovicích s tím, že výsledky státních zkoušek sice odrážejí kvalitu školy i jejích žáků, ale neměl by se z toho dělat nějaký univerzální závěr.

Jeho slova potvrzují i výsledky maturitních zkoušek studentů Gymnázia Nymburk. Ty se zmíněným statistikám naprosto vymykají.

„Letošní ročník byl výrazně lepší než několik ročníků předtím. Nikdo nepropadl a u naprosté většiny byly výsledky výborné nebo velmi dobré. A to i přesto, že 60 procent žáků dělalo maturitu z matematiky,“ raduje se ředitel Jiří Kuhn.