Pět pláten z cyklu Slovanská epopej, která galeristé převezli do hlavního města, už odborníci vybalili a pověsili.

Pět pláten z cyklu Slovanská epopej, která galeristé převezli do hlavního města, už odborníci vybalili a pověsili. | foto: Archiv, MF DNES

Epopej se v Praze rozbalí v dubnu, v paláci nesmí být míň než 15 stupňů

  • 37
Příprava výstavy Muchovy Slovanské epopeje ve Veletržním paláci se podobá alchymii. Kurátoři musí totiž zajistit dokonalé podmínky, aby plátna nechátrala. Ve dvoraně tak bude muset být intenzita světla nižší než 200 luxů, teplota mezi 15 a 20 stupni Celsia a padesátiprocentní relativní vzdušná vlhkost.

"Doufáme, že první návštěvníky přivítáme na přelomu dubna a května," říká ředitel Galerie hlavního města Prahy Milan Bufka. Velkoformátová plátna, zobrazující slovanskou mytologii, se do Prahy stěhují po mnoha desetiletích z Moravského Krumlova.

Je samozřejmé, že tak cenné dílo, které je náchylné na jakékoliv výkyvy teploty či vlhkosti, vyžaduje přísné dodržení klimatických podmínek. Jinak by mohlo celkem rychle podlehnout zkáze.

Válka o Epopej

Loňské stěhování pláten Slovanské epopeje ze zámku v Moravském Krumlově.

Cyklus dvaceti obrazů Alfons Mucha po dokončení v roce 1928 věnoval Praze s tím, že město zajistí důstojné prostory k vystavení. Nejlépe nový pavilon. To Praha zatím nesplnila. Obrazy byly desítky let vystaveny na zámku v Moravském Krumlově.

Před rokem pět pláten odvezla Galerie hlavního města do Prahy. Před pár měsíci pak zbylých 15. Dva roky budou plátna ve Veletržním paláci. Ale pravděpodobně to bude i déle. Praha zatím vymýšlí, kam plátna umístí, aby splnila autorovo přání.

"Vypadá to, že dvorana Veletržního paláce je vhodným místem a my jsme schopni ty podmínky nasimulovat," řekla restaurátorka Petra Hoftichová, která na přípravy expozice dohlíží.

Právě kvůli technologickým parametrům se stále oddaluje plánovaný začátek výstavy. Původně měla být Muchova plátna k vidění už v únoru. "Nicméně jim tu bude rozhodně lépe než na zámku v Moravském Krumlově, kde byly podmínky výrazně horší, než by měly být," upozorňuje restaurátorka.

Největší "škodič"? Lidské tělo

Je nutné zdůraznit, že téměř sto let stará monumentální plátna o rozměrech až 8 krát 6 metrů není možné strčit do klimatizovaných boxů, jak to milovníci výtvarného umění znají třeba u da Vinciho Mony Lisy v Paříži.

Zdá se, že největším "nepřítelem" vaječné tempery a oleje, kterými Alfons Mucha plátna maloval, je lidské tělo, obyčejné dýchání a oblečení příchozích. Odpařuje se z něj totiž voda a tím se zvyšuje vlhkost i teplota v místnosti.

"Proto se budeme snažit počet návštěvníků redukovat tak, aby jich bylo v prostoru naráz zhruba jen sto," vysvětluje Hoftichová.

Slovanskou epopej si prohlédněte ZDE

Nyní Galerie hlavního města Prahy, která obrazy spravuje, čeká na provozní zkoušky. Když dopadnou dobře, čeká nyní srolované obrazy napínání do rámů. Je zajímavé, že si Mucha vymyslel vlastní systém napínacích lanek, která plátna na vnější straně vyvazují jako plachtu.

A na co se návštěvníci galerie mohou zhruba za měsíc těšit? "Díky velkému prostoru budou mít možnost poodstoupit a malbu si prohlédnout jako celek. Ovšem doporučuji, aby se důkladně podívali i zblízka. Jenom tak si všimnou techniky, jakou to Mucha fantasticky namaloval," řekla Hoftichová a podotkla, že čím víc se obrazy zabývá, tím víc je z nich nadšená.

Dvacet pláten Slovanské epopeje bude v metropoli minimálně dva roky, ale Praha si je bude chtít nechat napořád, jelikož je vlastní. Ve Veletržním paláci je také připraveno mnoho doprovodných akcí. Vstupné se zatím plánuje ve výši 180 korun.