Mobilní Metro.cz

V sobotu 18. července 1891 v 9 hodin byl slavnostně zahájen provoz první elektrické dráhy v českých zemích. Délka tratě po dokončení byla necelých 800 metrů. | foto: DPP, Metro.cz

Výstava na zastávkách připomíná výročí první elektrické tramvaje

Vydáno 22.07.2016
Informační nástěnky na některých tramvajových zastávkách se načas změnily v galerii, která připomíná historii pražské tramvajové dopravy. Uplynulo 125 let ode dne, kdy na trasu od Letenských sadů do Královské obory vyjela první elektrická tramvaj Františka Křižíka.

Výstava Fenomén Křižík líčí na plakátech výstavbu první elektrické tramvajové trati a jeho další počiny. Narazíte na ni na tramvajových zastávkách, které se váží k Františku Křižíkovi a jeho činnosti v Praze.

Stavba elektrické dráhy

V sobotu 18. července 1891 v 9 hodin byl slavnostně zahájen provoz první elektrické dráhy v českých zemích. Délka tratě po dokončení byla necelých 800 metrů. Vedla z Letenských sadů Oveneckou ulicí ke vchodu do Královské obory.

Křižík pro její napájení postavil malou elektrárnu s lokomobilou pohánějící dynamoelektrický stroj, jež vyráběl proud o napětí pouhých 150 voltů. V roce 1893 prodloužil Křižík elektrickou dráhu k Místodržitelskému letohrádku na délku 1,4 kilometru.

Jezdila jen v letních měsících, ale mimo období výstav byl o ni malý zájem. Přesto ji Křižík provozoval deset let a prováděl zde různé pokusy se spodním přívodem proudu. Provoz první české elektrické dráhy skončil 15. srpna 1900.

Za dobu svého provozu svezla dráha na Letné 593 027 cestujících. Trať byla postupně rozebrána a vozovna zbořena. Na začátku dvacátého století už byly v provozu další tramvajové tratě a bylo jasné, že právě tramvaje jsou pro Prahu na dlouhá léta ideálním dopravním prostředkem. Sám František Křižík stál především u zrodu tramvajové tratě Praha – Libeň – Vysočany, jejíž 120. výročí jsme si připomněli letos v březnu.

Význam tohoto vynálezce a průmyslníka se vzpomíná i ve stanici metra Křižíkova, kde je umístěna replika obloukové lampy, kterou DPP dostal darem od společnosti Philips. Oblouková lampa je jedním z vynálezů, který Křižík zdokonalil, a jenž proslavil.

„Vynálezce Františka Křižíka si většina lidí spojuje se zdokonalením obloukové lampy. Málokdo ale ví, že tento významný český inovátor sestrojil také první českou elektrickou dráhu. Proto bychom rádi lidem připomněli, že tramvajová doprava má v naší zemi už 125letou tradici a při této příležitosti také přiblížili význam a počiny člověka, který se o rozjetí první tramvaje v Praze i v Čechách zasloužil,“ říká Pavel Fojtík, vedoucí archivu DPP.

Poprvé se setkal Křižík s elektrickou dráhou v roce 1879 na průmyslové výstavě v Berlíně. Od té doby ho neopustila myšlenka na výstavbu první elektrické dráhy v českých zemích. Tehdejší vedení Prahy však o elektrickou trakci nemělo zájem a Křižíkův nápad byl zamítnut.

Český vynálezce se tedy rozhodl postavit první českou elektrickou dráhu na vlastní pěst a vlastní riziko. Křižík využil v roce 1891 Zemské jubilejní výstavy k tomu, aby propagoval nejnovější poznatky v oboru elektrotechniky a užití elektřiny v dopravě.

Kam za výstavou

V některých tramvajových zastávkách se mohou cestující seznámit také s 25 typickými pražskými tramvajemi, které jezdily v Praze od roku 1891 či jezdí i v současnosti.

Plakáty najdete na těchto tramvajových zastávkách: Křižíkova, Karlínské náměstí, Výstaviště Holešovice, Letenské náměstí, Masarykovo nádraží, Náměstí Míru, Nádraží Vršovice, Hlavní nádraží, Nádraží Modřany, Urxova, Invalidovna, Malostranská, Korunovační, Sparta, Olšanské náměstí, Národní divadlo, Jiráskovo náměstí, Výtoň a Jindřišská.

Sdílet článek

Komentáře