Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Muzeum hlavního města Prahy přibližuje historii Juditina a Karlova mostu

  15:38aktualizováno  15:38
V muzeu na Florenci začala výstava nazvaná "Staletí pod vodou. Juditin a Karlův most". Návštěvníkům přiblíží nejnovější poznatky o historii nejslavnějších pražských mostů, které byly získány při práci archeologů a stavebních historiků během opravy Karlova mostu a také při potápěčském průzkumu vltavského dna.

Součástí výstavy jsou i historické kameny z Karlova mostu. Při jejich přesunu z vltavského břehu do muzea byla i kurátorka výstavy Miroslava Šmolíková. | foto: Yan Renelt, MF DNES

Výstava, která potrvá až do 4. listopadu, nabídne kromě historie obou mostů i pohled na Juditin a Karlův most pod hladinou Vltavy prostřednictvím unikátních velkoplošných zvětšenin fotografií Petra Kliera. Zároveň návštěvníkům přiblíží prostředí běžně nedostupné, budou moci spatřit i detaily vltavského dna.

Fotogalerie

Součástí expozice budou také historické kamenné kvádry pocházející jak z Juditina, tak i Karlova mostu. Z toho se na dno Vltavy zřítily při ničivých povodních ve 14. století. Potápěči je vynesli na břeh při posledních opravách pilířů Karlova mostu. V polovině června bylo zhruba třicet kusů těchto kvádrů převezeno z vltavského břehu do muzea (o přesunu kamenů čtěte zde).

Místo, kde kdysi stával Juditin most a dnes stojí most Karlův, bylo už před tisíci lety přírodním brodem. "V souvislosti s ním začala vznikat zástavba Starého Města a posléze Hradčan," popisuje šéf památkářů Ondřej Šefců, který je jedním ze členů autorského týmu výstavy.

Brody byly ale nebezpečné, protože lidé ve středověku často neuměli plavat. Kdo vstoupil do řeky, vždycky trochu riskoval život. Proto zde Pražané pravděpodobně už v 10. století postavili most dřevěný. "Při podvodních průzkumech se na dně řeky objevily dochované piloty v místech, kde nemají jinou logiku, než že by to mohly být pozůstatky takového mostu," říká Šefců.

Juditin most přestál dvě velké povodně. Třetí už nevydržel

Král Vladislav II. přikázal po zničení původního, dřevěného mostu vystavět přes Vltavu most kamenný. Jeho stavba probíhala pravděpodobně mezi lety 1158 a 1172. Juditin most byl nejstarším kamenným mostem v Českých zemích. Dvě povodně vydržel, třetí už ne.

"Povodeň v roce 1342 vypukla začátkem února. Prudce se oteplilo, začal tát sníh a přišel teplý déšť," vypráví Šefců. "Tato povodeň most strhla. Jak píše kanovník pražský - jako by padla koruna císařská." Šefců stržení mostu připodobňuje k situaci, jako kdyby dnes Praha přišla o velkou část metra nebo dopravního okruhu. Lidé byli najednou odkázáni na nebezpečné brodění nebo převoz loděmi.

Základní kámen mostu, původně Pražského či Kamenného a teprve od roku 1870 Karlova, položil 9. července 1357 Karel IV. Definitivně hotový byl na počátku 15. století. Již v roce 1378 kráčel ale přes ne zcela hotovou stavbu pohřební průvod provázející Karla IV. na poslední cestě do pražské katedrály. Až do roku 1841 to byl jediný most přes Vltavu v Praze.

I dnes je možné najít na dně Vltavy pozůstatky Juditina mostu. "Na staroměstské straně končil v místech, kde je dnes štít průčelí Křižovnického kláštera. Tam je zazděna část věže Juditina mostu," vysvětluje Šefců. V domě U Lužického semináře 3, kde je hotel Lundborg, je zachovaný fragment dlažby mostu a odvodňovací žlábek, ve sklepě i část oblouku Juditina mostu.





 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Volné prostranství u hotelu InterContinental v Pařížské ulici v Praze 1.
Lidé odmítají zástavbu volného prostranství v Pařížské ulici. Chtějí zeleň

Náměstíčko u pražského hotelu InterContinental, jedna z mála volných ploch v této části centra, se má proměnit ve stavební pozemek. Z rozhodnutí Institutu...  celý článek

Sami zahraniční vojáci často nechápali, kde jsou a z jakého důvodu.
Prázdné obchody a návrat strachu, vzpomíná pamětník na srpen 1968

Brzy nad ránem je vzbudil telefon. „Obsadili nás,“ ozvalo se ve sluchátku. Byla středa 21. srpna 1968, letiště i centrum Prahy už kontrolovaly tanky. Mladí...  celý článek

V pátek ráno se na 49. kilometru dálnice D1 srazilo osobní auto s kamionem...
Havárie autobusu uzavřela dálnici D1 u Prahy, lehce se zranilo 14 lidí

Nehoda uzavřela na 49. kilometru u Prahy dálnici D1 ve směru na Brno. Srazil se tu náklaďák s autem a autobusem. Čtrnáct cestujících bylo zraněných, dva...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.