Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejdřív obchvat, pak sklad Amazonu. V Dobrovízi rozhodne referendum

  22:27
O výstavbě obřího skladu Amazonu v Dobrovízi u Prahy se rozhodne v referendu, které by se mělo pořádat do dvou týdnů. Odpůrci haly chtějí nejdříve dostavit chybějící část obchvatu a vedení obce se jich zastalo.

Obří sklad společnosti Amazon v USA. Dva podobné vyrostou i v Česku. | foto: Profimedia.cz

"Požadujeme, aby obchvat byl hotov minimálně se spuštěním provozu haly," prohlásil starosta Martin Šafr, podle nějž by příprava distribučního centra i obchvatu měla běžet souběžně. To by mělo být ošetřeno i ve smlouvě s internetovým obchodem. 

Obec podle Šafra zatím kladné stanovisko k projektu nedala. "Plebiscit klidně uděláme, do 14 dní," zareagoval starosta na požadavek diskutujících.

Zástupce developerské společnosti Panattoni Europe Pavel Sovička podotkl, že se stavbou obchvatu se počítá, ale čeká se jen na to, až budou v příštím roce v novém programovacím období vypsány nové výzvy z EU. Někteří lidé se tomu podivovali a chtěli, aby americký investor zaplatil celý obchvat sám.

Areál za domy či pracovní místa?

Místních se dotklo i to, že na jednání nedorazil nikdo z Amazonu, a označili to za aroganci. "Chápu, že z té Ameriky je to sem daleko a nějaká Dobrovíz je jim asi ukradená," komentoval to Martin Dostalík, který se do obce přistěhoval před dvěma lety kvůli klidnému prostředí a teď se obává dopravních komplikací a o bezpečnost svých dětí.

Sovička uvedl, že zástupci Amazonu počítají s účastí na příštím veřejném jednání. Dopravní záležitosti podle něj projekt řeší, počítá se mimo jiné s tím, že veškerá logistika bude směřovat k letišti, nikoliv k obci. Firma chce také přispívat na městského policistu, který bude dohlížet na to, aby kamiony nezajížděly do obytné zástavby. Z rychlostní silnice R7 by také kamiony měly být navigovány na pražský okruh a rychlostní silnici R6.

V distribučním centru se má podle Sovičky pracovat na dvě směny, v jedné bude průměrně 800 lidí, ve špičce 1 700. Denně odbaví v průměru 62 kamionů, ve špičce sto. Celá kapacita skladu by měla být 620 kamionů.

Ostré výměně názorů na veřejném jednání předcházela hádka v přilehlém výčepu. "Tys před lety odhlasoval, že tady bude průmyslová zóna, a teď jsi proti," rozčiloval se nad pivem muž, kterému vadilo, že jeho kamarád je proti výstavbě skladů. "Miliardy půjdou do zahraničí a my nedostaneme nic," oponoval odpůrce.

Za výstavbu mohou poměry v zemi, shodli se místní

Jeden z hostů připomněl, že lidé v obci se v minulosti postavili proti výstavbě bioplynové stanice, protože měli obavy ze zápachu. "Hala nesmrdí," obhajoval stoupenec Amazonu projekt. "Kdyby z Dobrovíze zaměstnali deset uklízeček, tak je to dobře," dodal. Podle jiného diskutujícího ale dostanou práci jen lidé mluvící anglicky, kteří umějí na počítači, a místní ostrouhají.

Fotogalerie

Pak se ale řeč stočila na celkové poměry v zemi a všichni se překvapivě shodli: "Za to může vláda, že je z republiky skladiště." Amazon plánuje nejpozději ve druhé polovině příštího roku otevřít v Česku dvě nová distribuční centra pro evropské zákazníky. Druhé bude nedaleko Brna. Každé bude mít plochu přes 90 tisíc metrů čtverečních.

Amazon je největším a zároveň i jedním z nejstarších internetových obchodů na světě. Jeff Bezos, který stále stojí v čele firmy, ji založil v roce 1994, tehdy ještě pod jménem Cadabra. Svou činnost na internetu Amazon zahájil v červenci 1995.

Autoři: ,




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.