Z různých důvodů se stavba výrazně zpozdila, a tak se začíná až teď. Hotovo má

Z různých důvodů se stavba výrazně zpozdila, a tak se začíná až teď. Hotovo má být za dva roky. | foto:  Dan Materna, MAFRA

Praha povolila zavřít nadlouho stanici metra, navrch zaplatí miliony

  • 9
Stanice metra Národní třída je zavřená kvůli výstavbě komplexu Copa Centrum, metro ve stanici nezastaví rekordní dva roky. Město tím vyšlo vstříc investorovi. Zároveň se objevila informace, že nový vestibul metra zčásti zaplatí Dopravní podnik. To se ale nelíbí pražskému radnímu pro dopravu Josefu Noskovi.

Podle reakcí pražských politiků se zdá, že ujednání rady, které řešilo podmínky uzavření stanice metra, si každý vykládá po svém. V podkladech schválených radou z 19. června se doslova píše: "Rada souhlasí s uzavřením stanice metra Národní třída v maximální délce 24 měsíců za předpokladu, že všechny investice vyvolané a související se záměrem investora budou hrazeny jím."

Teď se ale objevila informace, že nový vestibul metra zčásti zaplatí Dopravní podnik. Náměstek primátora a radní pro dopravu Josef Nosek se ale domnívá, že nový vestibul má financovat výhradně investor.

"Některé práce by se dělaly i bez výstavby Copa Centra. Například výměna eskalátorů, které jsou už na hranici životnosti. Ale pak jsou tu práce, které si skutečně žádá výstavba multifunkčního komplexu nad stanicí. Například nový vestibul je nutné vybudovat kvůli soukromému investorovi, takže chceme, aby to zaplatil," řekl Nosek.

Primátor Bohuslav Svoboda si ale zmíněnou větu ze zasedání rady vysvětluje poněkud jinak. "V lokalitě byly archeologické vykopávky, stavbu to zdrželo. Kvůli tomu se mohou objevit další problémy. Tady zůstává hrozba, že při stavbě dojde k nečekaným problémům například s podložím, což půjde za investorem," vysvětlil primátor.

Radnímu Noskovi se ale nezdá, že by město mělo zaplatit část z plánované čtvrt miliardy korun za něco, co by majitelé Copa Centra postavili tak jako tak (okolo vestibulu bude podzemní parkoviště), přičemž sami zaplatí jen třetinu této částky.

Investor postaví skelet vestibulu metra, dopravce interiér

Svoboda se však domnívá, že tlačit na developery obecně jen tak nejde. Navíc město vážou dohody uzavřené minulou radou. "Dohoda musí být vzájemná, to není věc, kterou jim můžeme nařizovat a nebo si ji vynucovat. Jednáme s developery o tom, že jejich projekty musí obsahovat něco, co bude situaci v daném území řešit, ať je to infrastruktura nebo výtahy do metra," řekl primátor.

Co tedy z uzavřených smluv ohledně nového vestibulu metra vyplývá? "Investor za 88 milionů vybuduje obvodové zdi a stropy v podzemní části stavby, kde je zmíněný vestibul. Dopravní podnik pak dokončí interiér včetně vybavení či eskalátorů za zhruba 276 milionů," uvedla mluvčí dopravce Tereza Krásenská.

Investor zároveň připomněl, že podnik chtěl stanici stejně opravovat. "My hradíme skelet, oni vnitřní vybavení. Tak je to v dohodě," řekla Michaela Winklerová za CPI Group, která vlastní společně se Sebastianem Pawlowským Copa Centrum.

,