Masarykovo nádraží.

Masarykovo nádraží. | foto: MF DNES

Radní povolili stavět na Masarykově nádraží, místo pro rychlodráhu zůstane

  • 6
Pražští radní schválili změnu územního plánu, která umožní stavět na Masarykově nádraží. Zároveň tu ale zůstane podél ulice Na Florenci volný pozemek, který bude sloužit jako rezerva pro případnou stavbu rychlodráhy na Kladno. Změnu musí ještě schválit zastupitelstvo.

Změna zachovává nádraží a chrání objekt pošty u Hybernské ulice. Umožňuje mimo jiné propojení ulic Pernerova a Na Florenci. Počítá rovněž s vybudováním železničního muzea. Zastupitelstvo by se změnou mohlo zabývat v březnu. Pokud ji zastupitelstvo Prahy schválí, bude v místě zrušena stavební uzávěra.

Původní návrh investora, který se začal připravovat před několika lety, požadoval, aby byla zastavěna i rezerva pro napojení rychlodráhy. Firma Penta, která se má na přestavbě nádraží podílet, nyní tvrdí, že jsou pro ni obě varianty možné.

Se zachováním prostoru pro další dvě koleje podél ulice Na Florenci ale nesouhlasí Praha 1, která vlastní v lokalitě jeden z pozemků. Podle radnice tu vznikne nový brownfield. Také jí vadí, že velikost pozemku donutí projektanty vytvořit dům, který se sem nebude hodit.

"Chceme koncipovat podmínky pro nové využití území tak, aby umožňovaly umístění tradičního, blokového uspořádání zástavby. Upravená velikost území podél ulice Na Florenci však umožňuje pouze výstavbu deskového objektu, který je v daném území prvkem zcela cizorodým," uvedla v prohlášení Praha 1.

O přestavbě prostoru Masarykova nádraží se začalo mluvit již v roce 2004, kdy začalo město na popud právě Prahy 1 chystat změnu územního plánu. Vedení Prahy v roce 2008 dokonce uvažovalo i o tom, že by nádraží zcela zmizelo a vlaky by tunelem jezdily na hlavní nádraží, které by bylo dvoupatrové.

,