Rozvadovská spojka na západě Prahy přivádí do města auta jedoucí z dálnice D5. Široká silnice však náhle končí nájezdem na místní silnice. Podle plánů by však měla vést dál. Jedná se o část Radlické radiály, která má pokračovat až k Městskému okruhu. Částečně povede po povrchu, částečně třemi tunely.
Jenže místní obyvatelé se obávají, že široká silnice tu zvýší hluk, tranzitní dopravu a přinese i další problémy. "Žádáme, aby byly opět posouzeny dopady plánované Radlické radiály na život lidí a životní prostředí. Současný projekt bude mít podle nás na tyto věci velmi negativní vliv," píše se v petici, která navrhuje úpravy.
Mimo jiné chce místo mimoúrovňové křižovatky Řeporyjská postavit křížení na úrovni nynější komunikace, zlepšit protihluková opatření a spojit tunely Butovice a Jinonice v jeden. "Budeme s nimi jednat my i projektanti během ledna," řekl šéf odboru městského investora Jan Beránek.
Podle mluvčí magistrátu Terezy Králové ovšem není možné na všechny požadavky přistoupit. "Například postavení úrovňové křižovatky a stejně tak spojení dvou tunelů v jeden by bylo v rozporu s územním plánem. Změny u tunelů by navíc znamenaly navýšení nákladů zhruba o 700 milionů korun," uvedla.
Dopravní okruhy má spojovat sedm radiál
Radiála by se podle předpokladů mohla začít stavět v roce 2014, tedy po dokončení tunelu Blanka. Jenže v tu dobu bude zapotřebí stavět i navazující část Městského okruhu, který by jej uzavřel.
Radlická radiála je součástí hlavního dopravního systému v Praze, který tvoří dva okruhy - městský a pražský. Oba má spojovat dohromady sedm radiál. Zprovoznění dalších částí systému se ale sune až k roku 2020.
"Jde o těžké rozhodování, protože obě tyto stavby jsou životně důležité pro dopravu celého města. Ale z hlediska zátěže, kterou přinese otevření Blanky pro oblast severu města, je pro mě spíše prioritou dostavba Městského okruhu," vysvětlil náměstek primátora pro dopravu Josef Nosek.
K dokončení celého základního systému dopravy zbývá dostavět zhruba polovinu Pražského okruhu, Blanku a zbytek Městského okruhu, a navíc radiály - kromě Radlické i Břevnovskou a dokončit Vysočanskou.
Radlická radiála bude nejdřív za šest let
Městský okruh, který patrně dostane přednost, ale přitom Nosek neplánuje stavět v původní stopě. Mezi Pelc-Tyrolkou a Jižní spojkou měla trasa vést několika tunely.
"Rozhodně odmítám čekat 15 nebo 30 let, až se podaří postavit navazující tunel podle původního plánu," řekl koncem listopadu Nosek s tím, že podmínkou zahájení výstavby okruhu v původní stopě je otevření Pražského okruhu přes Suchdol a Dolní Chabry, což může trvat léta. Proto začal chystat alternativní trasu.
Do šesti let by chtěl vést okruh po Průmyslové a Kbelské ulici, které se opraví a postaví se tu mimoúrovňové křižovatky. A pokud budou peníze, je adeptem na výstavbu i zmiňovaná Radlická radiála. Podle zprávy městského investora, kterou se zabýval odbor dopravy, by se mohla teoreticky začít stavět v roce 2014. Hotová by pak byla v roce 2018.
Ministerstvo dopravy chce mezitím stavět další úsek Pražského okruhu, který by propojil dálnici D1 s Běchovicemi. "Se zahájením této stavby počítáme kolem roku 2016," řekl mluvčí ministerstva Martin Novák. Po novém kusu dálnice by řidiči mohli projíždět zhruba v roce 2019. Jenže severní části obchvatu metropole jsou zatím v nedohlednu. Podle Nováka se nezačnou stavět dříve než po roce 2020.