Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dopravní výbor kývl na zkrácenou podobu metra D, levnější o 10 miliard

  20:57
Dopravní výbor pražského magistrátu odsouhlasil úspornou variantu výstavby čtvrté trasy metra, kterou mu předložil Metroprojekt. Linka D se prozatím stane odbočkou z "céčka", propojí Pankrác, Krč, Libuš a Písnici. Jde o nejlevnější ze všech dosavadních návrhů.

Takto by měla vypadat jedna ze stanic nové trasy metra D - Olbrachtova. | foto: Metroprojekt a.s.

Na počátku plánů na stavbu trasy D bylo metro s nejmodernějšími technologiemi - s vlaky bez řidičů či s prosklenými bezpečnostními stěnami na nástupištích, které brání pádu do kolejiště. Na to však Pražané mohou zapomenout, stálo by totiž 35 miliard korun, a to jen úsek mezi stanicemi Pankrác a Depo Písnice.

Metroprojekt, který výstavbu metra plánuje, proto před časem nabídl Praze výrazně levnější variantu, kterou v úterý přijal dopravní výbor zastupitelstva. Město tak bude výstavba této části nové trasy metra stát 25 miliard. Nepůjde však o celou novou linku metra, ale o odbočku z trasy C.

Fotogalerie

"Ve stanici Pankrác nebude nutné přestupovat. Vlak přejede z trasy C rovnou na novou trasu," píše se ve zprávě Metroprojektu. Cestující tu budou vozit klasické soupravy, jakých má dnes Dopravní podnik k dispozici dostatek. Až při případném prodloužení trasy na Náměstí Míru by bylo nutné nakoupit další vozy.

Zvolená varianta, kterou ještě musí posvětit další orgány města, má však i své nevýhody. "Pro cestující to může znamenat delší, respektive nepravidelný interval v dopravní špičce na trase C v úseku Pankrác - Háje a Holešovice - Letňany," píše se ve zprávě pro dopravní výbor.

Nutná změna územního plánu začátek stavby zdrží

Člen výboru Karel Březina poukazuje i na další nedostatky nového návrhu. Ve zvoleném modelu už nemůže být trasa metra D alternativou k "céčku" pro případ, že bude nutná generální oprava vytíženého Nuselského mostu.

"Považuji trasu D za celistvou od Písnice až po Náměstí Míru. Jenže u této varianty bude navíc potřeba změnit územní plán," řekl opoziční zastupitel Březina, který pro větev metra C nehlasoval. Právě zmiňovaná změna územního plánu může oddálit výstavbu. "Jedná se o standardní změnu, jejíž vyřízení od návrhu až po schválení trvá jeden až dva roky," uvedl náměstek primátora pro územní plán Tomáš Hudeček.

Mapka - plánovaná trasa metra D

Podle zprávy Metroprojektu se kvůli změně plánu oddálí i start výstavby. Odmítnuté dražší návrhy, které byly v souladu s územním plánem, by se mohly začít stavět v roce 2015.

"Vybraná levnější varianta je reakcí na napnutý rozpočet města," komentoval volbu dopravního výboru šéf Metroprojektu David Krása. Právě nedostatek peněz v městské kase dovedl projektanty k navržení větve metra C.

Ještě v roce 2011 představili projektanti městu variantu levnější o dvě miliardy než původních třicet pět. Zachovali moderní vlaky bez řidičů i zábrany na nástupištích a zaměřili se na škrty v jednotlivých stanicích. Ustoupili tak třeba od výstavby garáží, jinde zmenšili vestibul.

Ani to však nestačilo. Z další varianty proto zmizelo moderní vybavení, moderní vlaky a pro úsek z Pankráce na Písnici se už nepočítalo s nákladným depem. Ale ani takovéto snížení nákladů na 29 miliard nestačilo. Rada města se tedy bude zabývat nejlevnější možností, která může městské kase ušetřit 10 miliard korun.






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.