Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dopravní výbor kývl na zkrácenou podobu metra D, levnější o 10 miliard

  20:57aktualizováno  20:57
Dopravní výbor pražského magistrátu odsouhlasil úspornou variantu výstavby čtvrté trasy metra, kterou mu předložil Metroprojekt. Linka D se prozatím stane odbočkou z "céčka", propojí Pankrác, Krč, Libuš a Písnici. Jde o nejlevnější ze všech dosavadních návrhů.

Takto by měla vypadat jedna ze stanic nové trasy metra D - Olbrachtova. | foto: Metroprojekt a.s.

Na počátku plánů na stavbu trasy D bylo metro s nejmodernějšími technologiemi - s vlaky bez řidičů či s prosklenými bezpečnostními stěnami na nástupištích, které brání pádu do kolejiště. Na to však Pražané mohou zapomenout, stálo by totiž 35 miliard korun, a to jen úsek mezi stanicemi Pankrác a Depo Písnice.

Metroprojekt, který výstavbu metra plánuje, proto před časem nabídl Praze výrazně levnější variantu, kterou v úterý přijal dopravní výbor zastupitelstva. Město tak bude výstavba této části nové trasy metra stát 25 miliard. Nepůjde však o celou novou linku metra, ale o odbočku z trasy C.

Fotogalerie

"Ve stanici Pankrác nebude nutné přestupovat. Vlak přejede z trasy C rovnou na novou trasu," píše se ve zprávě Metroprojektu. Cestující tu budou vozit klasické soupravy, jakých má dnes Dopravní podnik k dispozici dostatek. Až při případném prodloužení trasy na Náměstí Míru by bylo nutné nakoupit další vozy.

Zvolená varianta, kterou ještě musí posvětit další orgány města, má však i své nevýhody. "Pro cestující to může znamenat delší, respektive nepravidelný interval v dopravní špičce na trase C v úseku Pankrác - Háje a Holešovice - Letňany," píše se ve zprávě pro dopravní výbor.

Nutná změna územního plánu začátek stavby zdrží

Člen výboru Karel Březina poukazuje i na další nedostatky nového návrhu. Ve zvoleném modelu už nemůže být trasa metra D alternativou k "céčku" pro případ, že bude nutná generální oprava vytíženého Nuselského mostu.

"Považuji trasu D za celistvou od Písnice až po Náměstí Míru. Jenže u této varianty bude navíc potřeba změnit územní plán," řekl opoziční zastupitel Březina, který pro větev metra C nehlasoval. Právě zmiňovaná změna územního plánu může oddálit výstavbu. "Jedná se o standardní změnu, jejíž vyřízení od návrhu až po schválení trvá jeden až dva roky," uvedl náměstek primátora pro územní plán Tomáš Hudeček.

Mapka - plánovaná trasa metra D

Podle zprávy Metroprojektu se kvůli změně plánu oddálí i start výstavby. Odmítnuté dražší návrhy, které byly v souladu s územním plánem, by se mohly začít stavět v roce 2015.

"Vybraná levnější varianta je reakcí na napnutý rozpočet města," komentoval volbu dopravního výboru šéf Metroprojektu David Krása. Právě nedostatek peněz v městské kase dovedl projektanty k navržení větve metra C.

Ještě v roce 2011 představili projektanti městu variantu levnější o dvě miliardy než původních třicet pět. Zachovali moderní vlaky bez řidičů i zábrany na nástupištích a zaměřili se na škrty v jednotlivých stanicích. Ustoupili tak třeba od výstavby garáží, jinde zmenšili vestibul.

Ani to však nestačilo. Z další varianty proto zmizelo moderní vybavení, moderní vlaky a pro úsek z Pankráce na Písnici se už nepočítalo s nákladným depem. Ale ani takovéto snížení nákladů na 29 miliard nestačilo. Rada města se tedy bude zabývat nejlevnější možností, která může městské kase ušetřit 10 miliard korun.





 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Volné prostranství u hotelu InterContinental v Pařížské ulici v Praze 1.
Lidé odmítají zástavbu volného prostranství v Pařížské ulici. Chtějí zeleň

Náměstíčko u pražského hotelu InterContinental, jedna z mála volných ploch v této části centra, se má proměnit ve stavební pozemek. Z rozhodnutí Institutu...  celý článek

Záchranáři preventivně zkontrolovali 27 lidí kvůli požáru bytu na Černém Mostě...
Zájezd hudebníků se v Praze nakazil střevní infekcí. Mluvilo se o otravě

Celkem deset švýcarských hudebníků, z toho devět dětí, ve čtyři hodiny ráno odvezli pražští záchranáři s virovou střevní infekcí do nemocnice Na Bulovce. Podle...  celý článek

Emauzy. Na klášter a kostel dopadly tři ničivé zápalné pumy, každá o váze 227...
Zmizelá krása Česka. Když záhuba stavebních skvostů bolí

Když v srpnu 1881 vyhořelo Národní divadlo, matka malířky Zdenky Braunerové napsala Antonínu Chittussimu: „Plakala jsem jako dítě. V Čechách bylo v té chvíli...  celý článek

Jsem těhotná a partner mi zahnul. Přesto zůstávám
Jsem těhotná a partner mi zahnul. Přesto zůstávám

Jak se jiné ženy postavily k nevěře a co jim pomohlo.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.