Ve stanici Nádraží Krč propojí vestibul pod Jižní spojkou nádraží se starou

Ve stanici Nádraží Krč propojí vestibul pod Jižní spojkou nádraží se starou Krčí. | foto: Metroprojekt a.s.

Trasa metra D opět ulehá ke spánku, politici na ni nedali ani korunu

  • 69
Výstavba čtvrté trasy pražského metra se zřejmě opět odkládá. V rozpočtu Prahy na letošní rok totiž není na přípravu výstavby "déčka" ani koruna. Primátor Bohuslav Svoboda však říká, že se o tom ještě bude jednat. Ukazuje se, že Praze chybí detailní dopravní koncepce.

Podle Dopravního podniku by úplné zastavení příprav byl problém. Desetitisíce lidí z Modřan, Kamýku, Libuše či Krče už léta čekají na novou trasu metra D, která se podle nejnovějších plánů odpojí od "céčka" na Pankráci a sveze je až do Písnice (více čtěte zde).

Plán výstavby metra

Úseky metra, které jsou nebo měly být hotovy podle návrhu z roku 1987.

Trasa B
Zličín – Nové Butovice 1993 
Českomoravská – Hloubětín 1995
Hloubětín – Černý Most 1998

Trasa C

Bohnice – Nádr. Holešovice 1997
Ládví – Bohnice 1999

Trasa D
Krč – Pankrác – Vinohrady 2003 
Krč – Libuš 2004
depo Písnice 2004
Vinohrady – Žižkov 2009

Trasa E
Smíchov – Pankrác 2008 

Zdroj: 30 let pražského metra, Pavel Fojtík

Špatnou zprávou pro ně patrně bude fakt, že magistrát letos nevyčlenil z městské kasy žádné peníze na další přípravy.

Jenže podle Dopravního podniku to naráží například na již uzavřené kontrakty s projektanty. Na letošní rok má na přípravu části déčka mezi Pankrácí a Novými Dvory zasmluvněno 193 milionů korun.

"Jednáme s dodavateli na změně podmínek, zpomalení prací a odložení fakturace. Úplné zastavení přípravy trasy metra by mohlo vést ke značným finančním ztrátám a zároveň ke znemožnění předpokládaného spolufinancování z evropských fondů," vypočítal rizika mluvčí DP Petr Vorlíček.

Ztráta peněz z Evropské unie by byla v době, kdy je rozpočet města napjatý, velmi bolestná.

Přednost má Blanka a linka A

Městská rada koncem loňského roku posvětila záměr postavit déčko jako větev linky C, ale peníze na ni nevyčlenila. Náměstek primátora pro dopravu Josef Nosek tvrdí, že se snažil peníze vydobýt. "Zařadil jsem to do rozpočtu, ale rada to neschválila. Tudíž peníze nejsou. Pokud se podaří dodat peníze do rozpočtu, budeme pokračovat v přípravě," odvětil Nosek před pár dny na dotazy MF DNES.

Primátor Bohuslav Svoboda pak uvedl, že se o penězích na déčko ještě bude jednat. "Kompletní projekt by mohl být hotový v roce 2015 za předpokladu, že vše proběhne hladce. Před stavbou metra D však musíme dokončit rozestavěnou Blanku a prodloužení metra A," dodal primátor.

Paradoxně se přitom metro D mělo původně stavět dříve než delší áčko. Už na začátku 90. let se navíc začaly podnikat první kroky k jeho přípravě. Podle plánu z roku 1987 se s výstavbou prvního úseku, který byl naplánován jako spojnice Krče, Pankráce a Vinohrad, počítalo v letech 1995 až 2003.

Orientační propočet nákladů

Původní návrh:
Pankrác – Depo Písnice
34 755 000 000 korun

Nová varianta:
Pankrác – Depo Písnice
24 524 250 000 korun

Úspora oproti původnímu návrhu:
10 230 750 000 korun

Zdroj: Metroprojekt 2012

Přišel však rok 2007 a tehdejší politická garnitura přehodnotila priority a více peněz z městské kasy poslala na výstavbu nových stanic linky A a déčko odsunula do pozadí.

Avšak podle dopravních plánovačů je déčko pro Pražany potřebnější. "Když porovnáme efekt linky A a D pro Pražany, tak větší má déčko, protože obslouží daleko víc lidí," řekl šéf Ropidu Pavel Procházka.

Procházka však podotýká, že význam metra A roste s přihlédnutím k regionu. "Za Prahou 6 je Kladno, odkud většina lidí míří do Prahy. Přesto déčko bude vždycky trošku výš. Po Evropské třídě vede tramvajová trať, kdežto jih Prahy je v podstatě bez kolejové dopravy," řekl.

Praze chybí koncepce dopravy

Politické rozhodnutí z roku 2007 tak zvrátilo strategické plány. A koncepce dopravy ve městě má dosud značné slabiny. Strategický plán má Praha z roku 2009, jenže nejde do hloubky a zmínky o metru D vůbec neodpovídají realitě.

Podle plánu by totiž už v teď začínaly stavební práce na prvním úseku metra D, tedy mezi Pankrácí a Novými Dvory a v roce 2016 či 2017 by byl úsek hotov.

"Koncepce dopravy existuje a úvahy o její aktualizaci se objevují neustále. Vzhledem k tomu, že vlivem recese dochází ke zpomalení dopravních investic, je patrně na místě se zamyslet nad její aktualizací. To je ale spíše otázka na mého náměstka pro dopravu," uvedl primátor Bohuslav Svoboda.

Jeho náměstek Nosek však v úterý nezvedal telefony, nereagoval ani na SMS. Opoziční zastupitel a bývalý radní pro dopravu Karel Březina podotkl, že by takový dokument byl žádoucí.

"Měla by se pro něj hledat podpora napříč politickým spektrem i u opozice. Přesahuje několik volebních období," řekl Březina s tím, že případné zastavení přípravných prací na déčku by považoval za hrubou strategickou chybu.

Potřebu koncepce přiznal i současný náměstek primátora Tomáš Hudeček. "Detailní dopravní koncepce je nutná, měla by být do roku 2050 a každá rada by ji měla plnit," řekl Hudeček.