TOP 09 tvrdí, že neexistuje jednoduchý legální způsob, jak zaplatit práce na tunelu Blanka.

TOP 09 tvrdí, že neexistuje jednoduchý legální způsob, jak zaplatit práce na tunelu Blanka. | foto: Jan Kužník, Technet.cz

Není jednoduchá cesta, jak Praha legálně zaplatí Blanku, tvrdí TOP 09

  • 9
Pražský radní Tomáš Hudeček (TOP 09) tvrdí, že neexistuje jednoduchá cesta, jak legálně zaplatit společnosti Metrostav dluhy za výstavbu tunelu Blanka. Může za to prý nárůst ceny o 11 miliard korun. Město chce do dvou týdnů najít řešení, jak stavbu financovat.

"Metrostav stále neobdržel asi 1,5 miliardy korun," konstatoval po jednání pražské rady Hudeček, který po krachu koalice s ODS přebral pravomoci primátora.

Samotné proplacení faktur je podle něho na hraně zákona. "Zaplacení dluhu není tak jednoduché. Cena byla navýšena z 25 na 36 miliard korun, čímž jsme se dostali na samotnou hranu legislativy, protože nárůst ceny je natolik veliký, že neexistuje jednoduchá zákonná cesta, jak stavbu legálně zaplatit," nechal se slyšet Hudeček.

Město přestalo faktury proplácet loni v květnu. Objevovaly se totiž na nich naúčtované práce, které v původním projektu nebyly. Magistrát se proto rozhodl, že nejdříve všechny účty zkontroluje, aby věděl, co vlastně platí (více čtěte zde).  

Konec ODS v městských firmách

Radní v úterý navrhli odvolat z dozorčích rad městských firem členy ODS. Z dozorčí rady Pražských služeb odejde starosta Prahy 4 Pavel Caldr a místostarosta Prahy 13 David Zelený. Z Pražské plynárenské Holding bude odvolán zastupitel Prahy 3 Pavel Sladkovský a z Kolektorů Praha Radim Brouček. Už v pátek skončili zástupci ODS v Dopravním podniku a Obecním domě.

Tato prověrka byla podle Hudečka dokončena před měsícem a půl. "Kategorizaci neměl kdo předložit a obhájit. Důvodem byly hádky v ODS," podotkl. Radním pro dopravu byl Josef Nosek, ale finance měl na starosti primátor Bohuslav Svoboda (oba ODS). Vzájemně si posílali dopisy a odpovědnost přesouvali jeden na druhého (podrobnosti zde).

Radní už jsou policií stíháni za jedno z rozhodnutí v kauze Opencard. Podle policie porušili zákon, když nevypsali výběrové řízení, ale zakázku zadali přímo. TOP 09 chce mít do dvou týdnů na stole návrh, jak tunelový komplex zaplatit, aniž by se radní ocitli v hledáčku policie podruhé. Řešení má předložit radní pro legislativu Lukáš Manhart spolu s radním pro infrastrukturu Pavlem Richterem.  

Modré zóny možná ano, ale jinak

Rada města se znovu vrátila i k projektu zón placeného stání v Praze. Přitom to byla právě TOP 09, která jejich další rozšíření nedávno odmítla (více čtěte zde).

"Vzhledem k vývoji dopravy na území Prahy a s ohledem na stále rostoucí nároky na parkovací místa, se na hlavní město obracejí stále další a další městské části, které jsou připraveny situaci řešit prostřednictvím zón placeného stání," sdělil radní Pavel Richter.

Vedení města proto ustavilo komisi, jež má navrhnout, jak řešit parkování v metropoli. Zda pomocí dalších modrých zón, či úplně jiným systémem. Součástí studie by měl být i návrh na nový systém placení parkovného. Současný, kdy mohou řidiči platit pomocí automatů na drobné mince, je podle radních zastaralý.

TOP 09: Radní se posledních 10 let zbavovali odpovědnosti

Jednobarevná městská rada vzala také na vědomí analýzu, která upozorňuje, že bývalí radní nechávali důležitá rozhodnutí na úřednících. Zbavovali se tím prý odpovědnosti za složité kauzy, například Opencard.

"V minulých letech bylo delegováno více a více kompetencí na úředníky magistrátu. Výsledkem je, že v kauze Opencard jsou obviněni pouze úředníci, protože politici ze sebe shodili veškerou odpovědnost," podotkl Hudeček.

Doplnil, že analýzu předloží policii, aby mohla konat, pokud v ní nalezne porušení zákona. Podle něho k postupnému přenášení pravomocí docházelo od roku 2001.

I tento problém chce rada řešit. Trochu paradoxně v duchu analýzy požádala ředitele magistrátu Martina Trnku, tedy nejvýše postaveného úředníka, aby řešení navrhl.