Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Vyzkoušeli jsme vzdušný tunel. Základ je, nemáchat rukama

  8:55aktualizováno  8:55
Vznášení se ve vzdušném tunelu je jedinečným zážitkem nejen pro ty, kdo se neodváží ke skoku s padákem. Redaktor MF DNES vyzkoušel na vlastní kůži, jaké to je do jednoho takového vstoupit a nechat se unášet.

Je to zvláštní pocit vznášet se metr nad zemí a nespadnout. Všude kolem proudí vítr rychlostí přes sto padesát kilometrů v hodině a já se ze všech sil snažím srovnat tělo tak, abych sebou nemlátil ze strany na stranu. Po chvíli mě chytne instruktor, který připlul, ani nevím odkud.

Mám trochu strach, protože vím, co přijde. Nestačím ani mrknout a už oba stoupáme obrovskou rychlostí vzhůru, jen abychom se o vteřinu později zase řítili k zemi.

Takhle ještě dvakrát a už se s rozbušeným srdcem sunu z tunelu ven. Docela rád opět cítím pevnou zem pod nohama. Jenže za chvilku bych se s chutí do vzdušného tunelu letňanské Hurricana factory zase vrátil.

„Jde o simulaci volného pádu. Jen je to proti parašutismu trochu obrácené. Když skočíte z letadla, pohybujete se směrem dolů proti vzduchu, kdežto tady stojíte a vzduch proudí nahoru kolem vás. Pocit z obou zážitků je však téměř totožný. Řada parašutistů k nám dokonce chodí trénovat,“ říká instruktor Hurricane factory Čestmír Frič.

Nedokáže ani spočítat, kolikrát už ho překvapení „prvoletci“ upozornili na vtipnou shodu jeho jména s hlavním hrdinou oblíbeného rodinného seriálu Čestmírem, který také uměl létat.

Stačí malý pohyb a tělo letí jinam

Po příchodu do areálu čeká zájemce o létání krátká instruktáž. Chvilku po ní už vstupuji do průhledného plastového válce. Obří ventilátory dokážou do tubusu hnát vzduch rychlostí až 270 kilometrů v hodině.

Letadlo i střelba. Adrenalinové zážitky z Prahy

Na pár minut pilotem

Všichni milovníci létání si mohou na kbelském letišti celoročně vyzkoušet pozici druhého pilota ultralehkého letounu. Součástí zážitku je mimo pilotování i plánování letecké trasy, ovládá- ní palubních přístrojů a komunikace s letištní věží.
Kde: Letiště Praha-Kbely
Cena: 2 099 až 3 699 Kč

Projížďka v hummeru

Na speciálně upravených offroad tratích mohou zájemci vyzkoušet terénní schopnosti vojenského kolosu Hummer H1. Zážitek je vhodný zejména pro milovníky armádní techniky. Vojenská verze tohoto amerického vozidla se totiž poprvé objevila v operaci Pouštní bouře v Perském zálivu.
Kde: Olomoucká 2332, Praha 9
Cena: 4 299 Kč pro dvě osoby za 50 minut jízdy

Paintball

Krytá aréna pro paintball (hru, jejímž cílem je vyřadit protivníka zasažením kuličkou s barvou vystřelenou z paintballové zbraně) je v prostorách, kde se točila celá řada filmových hitů, jako třeba Wanted s Angelinou Jolie. Týmy se mohou utkat v nafukovací aréně, v prostorách připomínajících Vietnam anebo v kulisách přístaviště. Minimální počet osob na zápas je osm.
Kde: Pálkařská 225, Praha 4
Cena: 700 Kč za 2 hodiny hraní a kompletní výbavu

Takový nápor větru je ohromující, ale letce před ním chrání brýle a kombinéza. Možnou kolizi s čímkoliv i kýmkoliv zmírní přilba. Pro to, aby se tělo v tunelu pouze vznášelo, stačí proudu vzduchu nastavit spodní část těla, rozpažit ruce a pokrčit nohy.

Pohybem končetin se ovlivňuje směr letu. Zní to prostě, o dost hůře se to dělá. Šokovaný začátečník vydaný napospas proudu by nejraději divoce máchal rukama a nohama. Stačí však sebemenší pohyb ze základní polohy a tělo začne měnit směr a výšku.

„Základy, jako je stoupání, klesání nebo pohyb dopředu a dozadu, si prvoletec osvojí za pět až deset minut,“ říká instruktor.

Plachtění není nějak fyzicky náročné, většinu práce totiž odvede proud vzduchu. Koneckonců do tunelu mohou i pětileté děti. Není to ale nejlevnější zábava. Cena za tři minuty letu s instruktorem a zapůjčení vybavení činí 1 500 korun.

První tunel pro veřejnost byl otevřen koncem 80. let v Las Vegas. Ve světě se rozšířily teprve před pár lety. Letňanská Hurricane factory dokonce vloni na podzim uspořádala v indoor skydivingu historicky první mistrovství světa. Českou republiku reprezentoval i létající Čestmír.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.