Opencard by mohla brzy nahradit velmi podobná karta. Město by vyšla laciněji. (Ilustrační snímek)

Opencard by mohla brzy nahradit velmi podobná karta. Město by vyšla laciněji. (Ilustrační snímek) | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Pražský magistrát chce novou "opencard". Má fungovat podobně, ale levněji

  • 14
Praha hledá dodavatele, který jí nabídne obdobný systém, na jakém funguje ten současný k opencard. Slibuje si od toho, že ušetří za jeho provoz. Všechna práva k aplikaci totiž vlastní firma Haguess, která si za provoz účtuje ročně asi 45 milionů korun. Haguess je navíc jediná, kdo může přidávat do systému nové aplikace. A za to si také nechává platit.

"Současný provoz opencard vychází Prahu na tak nehorázné sumy, že jedinou cestou je kompletní změna softwarového řešení," uvedla pražská radní pro IT Eva Vorlíčková.

Nová technologie by měla začít pracovat koncem roku 2014. Zatím ale není jisté, zda si potom lidé budou muset jít kartu vyměnit.

Může se totiž stát, že se do soutěže přihlásí sama firma Haguess a nabídne městu výhodnější podmínky. Pokud by se radní rozhodli pro její nabídku, zůstaly by lidem opencard tak jak ji znají a používají doposud.

Další variantou je, že si radní vyberou nabídku úplně jiné firmy. Potom by zřejmě běžely nějakou dobu oba systémy současně a lidé by přecházeli na ten nový ve chvíli, kdy jim vyprší platnost opencard.

Magistrát navíc předpokládá, že pokud nebude vytváření nových aplikací závislé na Haguessu, zapojí se do projektu další organizace, například banky, sportovní areály nebo restaurace, a nabídnou uživatelům mnohem víc výhod.

Celý projekt provázejí už od začátku skandály. Náklady na jeho spuštění se už vyšplhaly na víc než jednu miliardu korun a kvůli podezření z úmyslného předražení je obžalováno pět úředníků magistrátu (více čtěte zde). I proto magistrát uvažuje, že novou kartu přejmenuje.

Původně se měli lidí pomocí karty propojovat na úřady a měla jim například umožnit poslat elektronicky žádost o zábor chodníku při opravě fasády. Tak daleko se ale projekt nikdy nedostal.

Většina lidí kartu používá pro nahrávání jízdného v MHD, případně jako kartičku do knihovny. Vedení města proto zvažovalo, že opencard kvůli vysokým nákladům úplně zruší.

,