Kolony na Jižní spojce

Kolony na Jižní spojce | foto: Radek Cihla, MAFRA

Chybějící most a špatný přechod hlaste na webu. Praha chce nápady k dopravě

  • 6
Pražené dostali možnost postěžovat si na všechny druhy dopravy v Praze na novém webové portálu, který od pondělí spustil magistrát. Zde se Pražané mohou zapojit do tvorby Plánu udržitelné mobility pomocí interaktivní mapy. Sem je možné problémy zapisovat až do konce června.

Pražané často nechodí pro kritiku dopravy v hlavním městě daleko, obzvlášť když je řeč o té automobilové. Stížnosti na sociálních sítích či v komentářích internetových článků však obrat k lepšímu jen tak nepřinesou.

Kde jinde se ale ozvat? S odpovědí na tuto otázku přišel v pondělí magistrát. Spustil totiž nový web, skrze který se na podobě pražské dopravy budou moci podílet všichni, kdo v metropoli bydlí nebo do ní třeba jen dojíždějí za prací či do školy.

„Sbíráme podněty týkající se problémů se všemi druhy dopravy. Od automobilové přes hromadnou, cyklistickou, trasy pro pěší nebo třeba zásobování,“ říká Václav Novotný z Institutu plánování a rozvoje (IPR). Pražané je mohou prostřednictvím internetu zadávat až do konce června. Stačí si v prohlížeči otevřít web www.poladprahu.cz.

Jak „poladit“ Prahu?

  • Lidé mohou své nápady, jak proměnit pražskou dopravu, zasílat prostřednictvím internetového serveruwww.poladprahu.cz až do začátku letních prázdnin.
  • Stačí si adresu otevřít v prohlížeči a vybrat možnost „Chci poladit Prahu!“. Na přehledné mapě metropole lze označit místo, kde přesně se problém nachází, a stručně ho popsat.
  • Všechny zadané podněty zaměstnanci Institutu plánování a rozvoje „ručně“ roztřídí a poskytnou je skupině odborníků, která i na jejich základě připraví scénáře, jak dopravu v Praze vylepšit.
  • Včera během prvního odpoledne, po které web fungoval, své příspěvky zaslalo přes dvacet respondentů. Stěžovali si například na nebezpečí, které hrozí cyklistům v oblasti Křižovnického náměstí, či na nebezpečnou křižovatku mezi Nebušicemi a Přední Kopaninou.

Magistrát očekává, že – slovy projektu – Prahu pomohou „poladit“ tisíce přispěvatelů. „Jsme na to připraveni a žádný podnět nezůstane nepřečtený v koši,“ říká Novotný.

„Teď neřešíme maličkosti“

Údaje, které takto město nasbírá, použije při tvorbě Plánu udržitelné mobility. Ten by měl nastavit pravidla rozvoje dopravy a veškerého pohybu ve městě na dalších patnáct až dvacet let. I z toho důvodu však úředníci nestojí o žádné „malicherné“ připomínky. Plán udržitelné mobility má podle nich řešit dopravu jako celek.

Pražané by proto prostřednictvím nového webu neměli vyjadřovat pohoršení nad kdejakou dírou v silnici či žádat posunutí konkrétního autobusového spoje o pět minut později.

„Relevantní jsou pro nás podněty, které popíšou problém, jejž kolem sebe lidé vnímají,“ říká ředitel odboru rozvoje a financování dopravy Tomáš Kaas a nabízí několik modelových příkladů.

„Může jít o nedostatek parkovacích míst na sídlišti, ulice nebezpečné pro chodce či cyklisty, nedostatečnou obsluhu některé z lokalit hromadnou dopravou, chybějící most, lávku nebo komunikace a podobně,“ dodává Kaas.

Poté, co IPR zanalyzuje připomínky veřejnosti, pustí se do práce skupina odborníků, která připraví několik možných scénářů, jak dopravu v Praze změnit. Ty by měl magistrát představit během příštího roku. V pracovní skupině budou mít své zástupce městské části, dopravci, ale i občanská sdružení, jako například Auto*Mat či Pražské matky. Na projektu se bude významně podílet i Středočeský kraj.

Veřejnost se do přípravy plánu zapojí ještě několikrát, ať již formou panelových diskusí s odborníky, či možností vyjadřovat se k návrhům, které magistrát připraví.

Šest set tisíc aut na hranicích

Město si od plánu slibuje řešení mnoha problémů, jež dnes Prahu sužují. „Současná dopravní politika je dvacet let stará a neaktuální. Vůbec nepočítá s tím, jak se město proměnilo,“ říká náměstek Petr Dolínek. Centrum města se podle něj totiž dlouhodobě vylidňuje a v jeho okrajových částech a ve Středočeském kraji naopak obyvatel přibývá.

To má významný vliv na způsob, jakým lidé po Praze cestují. Například zatímco počet vozidel v centru zůstává v průběhu let téměř stejný, přes hranice města dnes přejíždí třikrát více motoristů než v roce 1989. Ve všední dny jich je v obou směrech až 600 tisíc. Nový plán by měl nastínit, jak by se mělo město k obdobným problémům postavit, a pomoci lépe rozdělovat potřebné investice.

Nedá se říct, že by tvorba nového plánu byla ze strany magistrátu čistě nezištným krokem. Praha ho jistě potřebuje, ale jeho existence je pro město významná ještě z jednoho důvodu. Město by bez něj totiž nemohlo čerpat další evropské dotace v oblasti dopravy.