Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cyklisté v ohrožení. Po oblíbené trase na kraji Prahy budou jezdit kamiony

  13:20aktualizováno  13:20
Cyklisté využívající stezku spojující středočeskou Hostivici a pražskou Ruzyni, čekají zřejmě zanedlouho problémy. Část úseku, který oba regiony spojuje, se totiž stal součástí nově zbudovaného přivaděče z rychlostní silnice R6 k logistickému centru. Na bezpečnou alternativu pro cyklisty se ale zapomnělo.

Nový přivaděč ze silnice R6 do středočeské Hostivice těsně před dokončením | foto: Vítězslav Bureš, iDNES.cz

Nový přivaděč z R6 se otevře na začátku srpna. A cyklisté, kteří si trasu spojující Prahu a střední Čechy za uplynulé roky oblíbili, by tak rázem mohli začít kličkovat mezi kamiony.

Fotogalerie

„Developer se zavázal, že v úseku postaví chodník pro pěší i cyklisty. Letos to ale určitě nebude,“ řekl hostivický místostarosta Jiří Kučera, který s firmou jednal.

Smluvně se ke stavbě chodníku firma nezavázala, ale Kučera dohodě věří. Sám však ochraně cyklistů tak velkou důležitost nepřikládá.

„Řešili jsme spoustu záležitostí s přivaděčem na R6, tohle byl detail. Úplně ideální to není, ale po karlovarské silnici také jezdí cyklisté a tam je situace daleko nebezpečnější,“ říká Kučera.

Přitom starosta Hostivice Jaroslav Kratochvíl tvrdí, že cyklostezkám fandí a radnice prý plánuje vybudovat nové trasy podél plotu letiště. To tento plán podporuje.

Pokud by po zprovoznění přivaděče nedošlo k bezpečné úpravě úseku pro cyklisty, byl by to podle Vratislava Fillera ze sdružení Auto*Mat, které podporuje cyklistickou dopravu v Praze, krok zpátky.

„Praha a střední Čechy by mohly ztratit jednu z cest, jak oba regiony propojit,“ uvedl Filler.

V Hostivici však zatím staví cyklostezky jen kraj. Nedávno dokončil část trasy Praha-Kyšice, která se napojí na stezku do Rakovníka. Z druhé strany pak cyklostezka propojí oba regiony v pražských Řepích.

„Náklady odhadujeme na 27 milionů korun. Dotace z evropských fondů bude přes 19 milionů a zbytek doplatí kraj,“ upřesnila krajská mluvčí Nicole Mertinová. Po novém úseku mezi poli už jezdí cyklisté, i když se šestikilometrová část slavnostně otevře v pátek 1. srpna.

V Klecanech jako v Kocourkově

Střední Čechy křižuje celkem 280 kilometrů cyklostezek. Ale i tam, kde se snaží cyklistům cestování zjednodušit, to někdy trochu skřípe.

Na jízdním kole po středních Čechách

Krajem nyní vede téměř 120 cyklostezek, které jsou oddělené od ostatního provozu. Dohromady měří 278 kilometrů. Začátkem srpna se otevře dalších 6 kilometrů u Hostivice.

Vedle cyklostezek má kraj téměř čtyři tisíce cyklotras, což jsou značené cesty po běžných silnicích. K nejdelším a nejfrekventovanějším patří stezka podél Labe, která má ve středních Čechách zhruba 120 kilometrů.

Stezka z centra Klecan k místnímu přívozu se slavnostně otevírala před týdnem.

Ještě předtím ji však stačil na stránkách Prahou na kole označit za „kocourkovskou“ Jiří Motýl - vadí mu zbytečně komplikované vedení trasy a nepřehledné značení.

„Cyklisté se objevují v křižovatkách v místech, kde by je za normální situace nikdo nečekal. Takové řešení přináší snad jenom zápory,“ sepsal výhrady redaktor webu.

A za pravdu mu dává většina diskutujících, kterým se zdají také nepřiměřené vysoké náklady téměř sedm milionů korun.

Starosta Klecan Ivo Kurhajec oponuje, že projekt připravili profesionálové. „Jestli tam jsou nějaké chyby, tak to musí říci projektant, my jsme získali veškerá potřebná povolení. Možná ještě upravíme značení, ale nikdo si nemůže myslet, že se cyklista bude řítit neomezenou rychlostí, když projíždí rezidenční zónou,“ uvedl.

Sázavu překlene nová lávka

I přes kritické hlasy se kraj nevzdává budování dalších cyklostezek, jen letos má přislíbené eurodotace na tři projekty.

Jedním z nich je stezka ze Zbořeného Kostelce do Týnce nad Sázavou, kde už krajská rada vybrala dodavatele. Za 24 milionů začne zanedlouho stavět necelé dva kilometry. Cenu navýší stavba dvousetmetrové lávky přes Sázavu.

Díky ní se však doprava na Posázavské stezce převede z frekventované silnice do klidové zóny.

Za čas také pohyb cyklistům zjednoduší stezka v Kolíně a mezi Dolními Bučicemi a Koudelovem na Kutnohorsku.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.