Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V novém metru chybí eskalátor, cestujícím na letiště pomůže s kufry nosič

  20:05aktualizováno  20:05
Stálo to miliardy a na eskalátory nezbylo? Taková otázka asi napadne cestující, kteří už příští týden budou přestupovat v nové stanici metra Nádraží Veleslavín na autobus k letišti. V místech, kde se dá očekávat neustálý pohyb lidí s těžkými zavazadly, je totiž pevné schodiště. Vypomohou proto nosiči.

Nikoli na Dejvické, ale v nové stanici metra Nádraží Veleslavín budou od příštího týdne vystupovat lidé, kteří přesedají na autobus 119 mířící na letiště.

Žádný apríl

Vážení čtenáři, přestože se to může zdát, toto není apríl. Letiště poprvé o portýrech informovalo již v březnu, viz odkaz v textu. Úmyslně jsme také článek vydali již včera, 31. března, aby bylo zřejmé, že nejde o žert. Někteří jako důkaz proti nám zmiňujete v diskusi eskalátor, který je vidět na některých snímcích - ten ale vede do vestibulu, nikoli z vestibulu na povrch. Kdyby šlo o apríl, na konci článku bychom to poctivě přiznali.

Redakce iDNES.cz

Třebaže představitelé města vyzdvihují, že se cesta do Ruzyně zrychlí, pohodlnější nebude.

Nejkratší cesta z vestibulu k autobusové zastávce totiž vede po pevném schodišti (eskalátor, který vidíte na některých snímcích, vede z nástupiště do vestibulu). Výtah tu sice je, ale na povrchu ústí až za křižovatkou, tedy asi 70 metrů od terminálu.

„Cestujícím u stanice metra Nádraží Veleslavín bude k dispozici naše služba portýra, která jim bude pomáhat se zavazadly a směrovat je k zastávce autobusové linky číslo 119,“ oznámil předseda představenstva Českého aeroholdingu Václav Řehoř v tiskové zprávě 26. března. O apríl tedy nejde.

Letiště Praha se podle své mluvčí Mariky Janouškové rozhodlo nabízet službu samo od sebe, právě proto, že si je vědomo absence eskalátorů.

Letiště si na ni najalo externí agenturu. Služba bude zdarma a cestující ji budou moci využívat každý den mezi 5. a 22. hodinou, tedy téměř po celý rozsah provozu metra s výjimkou pozdního večera, kdy už na Ruzyni tolik letadel nepřistává ani neodlétá. Nosiči by měli ve stanici působit minimálně do konce roku.

Fotogalerie

Během dne budou se zavazadly pomáhat dva, v čase menšího provozu jeden. Označeni budou reflexní vestou a nápisy v češtině a angličtině.

„Dále budou mít vizitku se svou fotografií a jménem a logem naší společnosti. Unést by měli přibližně 20 až 30 kilogramů, což je maximální hmotnost zavazadla určeného pro přepravu letadlem. Podle toho, jak se služba osvědčí, bychom nosičům mohli časem určit oficiální dress code,“ řekla iDNES.cz Janoušková a rovněž ujistila, že nejde o apríl. 

Letiště podle mluvčí už v průběhu stavby nového úseku metra A upozorňovalo, že jsou eskalátory z vestibulu k autobusovému terminálu žádoucí. Nakonec se ovšem neobjevily. Letiště by o nich přesto ještě rádo diskutovalo.

Pražský dopravní podnik odmítá, že by se na eskalátory zapomnělo.

Nádraží Veleslavín

  • Je raženou trojlodní stanicí s ostrovním nástupištěm.
  • Nástupiště se nachází 20,4 metru hluboko a je dlouhé 201 metrů.
  • Stanice má dva vestibuly. Hlavní se nachází přímo pod autobusovým nádraží, druhý o něco níže, který byl vybudován kvůli napojení na železniční zastávku.
  • Ze stanice je možné se dostat také pomocí dvojice výtahů. Vchod do stanice se nachází u křižovatky ulic Evropská a Veleslavínská.

„V roce 2008 (při plánování projektu) letiště požadavek na eskalátory nemělo. A požadavek z roku 2013 je už z pohledu zákona o zadávání veřejných zakázek passé,“ řekl mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl.

Dodatečné zařazení eskalátorů by mohlo ohrozit čerpání evropské dotace na nový úsek. Pravidla totiž podobné změny po dobu pěti let vylučují. Štábl zdůraznil, že podle zákona o zadávání veřejných zakázek se opožděné „nápady“ neakceptují, s výjimkou objektivně nepředvídatelných změn během stavby.

Eskalátor nebude třeba, až bude rychlodráha...

„Že tam ty eskalátory nejsou, rozhodně není chyba. Řešení dopravy z letiště autobusovou dopravou ukončenou ve stanici Nádraží Veleslavín je aktuální řešení situace. V roce 2008, při plánování projektu, letiště požadavek na eskalátory nemělo, nebylo zde totiž ani plánováno ukončení autobusu z letiště,“ vysvětlil Štábl.

Přepravu lidí na letiště by od autobusů MHD měla v budoucnu převzít železnice.

„Finálním dlouhodobým řešením byla a je výstavba rychlodráhy, která by spojila letiště s centrem. Právě na to je stanice Nádraží Veleslavín připravena. Ve vestibulu stanice, odkud vedou eskalátory jak na nástupiště, tak i do podchodu stanice, je připraveno napojení přímo do železniční stanice. Nezáleží bohužel na dopravním podniku, kdy bude dráha zmodernizována,“ podotkl mluvčí. 

Náklady na nosiče platí letiště

Náklady na službu portýrů zaplatí pražské letiště. „Odhadujeme to na několik desítek tisíc za letošní rok,“ uvedla mluvčí s tím, že služba je zatím domluvena na dobu neurčitou. Se zavazadly budou cestujícím pomáhat oběma směry, primárně však směrem do schodů.

„Budeme monitorovat, jak se služba osvědčí. Zároveň budeme zjišťovat reakci našich zákazníků,“ uvedla mluvčí.

Schéma terminálu Nádraží Veleslavín od 7. dubna 2015

Schéma terminálu Nádraží Veleslavín od 7. dubna 2015

Podle ní je služba v Evropě unikátní. „Nemáme zmapovaná všechna letiště, ale myslím, že nikde jinde podobná služba není,“ uzavřela.

Rovněž ve stávající konečné stanici Dejvická vedou z vestibulu k autobusu 119 schody, ale v 70. letech, kdy se nejstarší část trasy A budovala, nebyla bezbariérovost něčím, co by se u nových staveb automaticky předpokládalo. 

Čtyři nové stanice metra linky A Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol budou uvedeny do provozu v pondělí 6. dubna v 15 hodin. Zhruba šestikilometrový úsek přišel přibližně na 20 miliard korun.

Nové stanice metra linky A

  • V pondělí 6. dubna přibudou na trase linky A čtyři nové stanice: Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol. Stanice budou uvedeny do provozu v 15 hodin
  • Nový úsek bude dlouhý 6 134 metrů. Cesta ze stanice Nemocnice Motol na Můstek potrvá 15 minut.
  • Původně měla stavba nového úseku stát 22,5 miliardy korun, cenu se podařilo srazit zhruba na 20,2 miliardy korun.
  • Kvůli nové lince metra bude muset dopravní podnik najmout zhruba 26 strojvedoucích.



Témata: Praha, Praha-město




Hlavní zprávy

BMW X3 xDrive20d 2011 ·...
BMW X3 xDrive20d 2011 ·...

r.v. 2011, naj. 65 931 km, diesel
660 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.