Na první křižovatky bez označení hlavní silnice mohou automobilisté narazit na "třináctce" už nyní. "Změny na konci loňského roku zatím proběhly v Nových Butovicích, na Lužinách a na Vidouli. Musí se ale dokončit vodorovné značení, do začátku zimy se to nestihlo," uvedl mluvčí třinácté městské části Samuel Truschka.
V průběhu letošního roku by měla Technická správa komunikací podle finančních možností radnice v dalším rušení značek pokračovat. Mezi vytipovanými místy, odkud zmizí, je například také sídliště Velká Ohrada.
Od nového trendu si radnice slibuje jediné: větší bezpečnost. Pokud platí pravidlo pravé ruky, řidič se nemůže se svým vozem řítit po hlavní silnici, ale musí před každou křižovatkou zpomalit. To snižuje jak riziko nehody jednoho auta s druhým, tak zároveň pravděpodobnost, že šofér srazí chodce. A to jednoduše tím, že zpomalí a v nižší rychlosti stihne auto spíš zabrzdit.
Značky odstraňují i v Evropě
Při rušení značek vychází vedení Prahy 13 z dopravního auditu, který si radnice nechala vypracovat. Do materiálu byly kromě rušení značek zapracovány také další změny.
"Vyhověli jsme i některým konkrétním připomínkám občanů Prahy 13 na jednosměrný provoz, dělení přechodů pro chodce ochrannou zónou uprostřed vozovky nebo zvětšení stávající obytné zóny," uvedl Truschka.
Všechny schválené změny dopravního značení by měly být dokončeny v průběhu letošního roku. "Na radnici teď pouštíme na obrazovkách v atriu klip, který upozorňuje na změnu přednosti v jízdě," dodal mluvčí.
TREND ODSTRAŇOVÁNÍ ZNAČEKPrvní pokusy se objevily již v 70. letech v Nizozemsku ve městě Drachen. Experiment s co nejnižším počtem značek se od roku 2004 koná v anglickém Ipswichi, německém Bohmte či dánském Ejby. V Česku se tímto trendem inspirovaly Žatec, Slaný, Svitavy, Zábřeh nebo Ústí nad Orlicí. |