Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Za problémy s Blankou stojí diletantství z Bémovy éry, tvrdí primátor

  9:19aktualizováno  9:19
Konzervace stavby, oddálení termínu otevření plánovaného na 1. května 2014. To vše hrozí tunelu Blanka poté, co magistrát oznámil, že smlouvy s firmou Metrostav jsou neplatné. Primátor Tomáš Hudeček vše přičítá právnímu diletantství předchozího vedení města za vlády Pavla Béma.

Tomáš Hudeček | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Když se téměř před půl rokem rozpadala magistrátní koalice ODS a TOP 09, jedním z bodů sváru byl právě tunel Blanka. A zatímco se občanští demokraté v radě přetahovali, který z nich má tunel v kompetenci, a tudíž kdo má jeho problémy řešit, politici z TOP 09 tvrdili, že východisko ze situace znají.

Teď stavbě hrozí zastavení. Vláda TOP 09 přišla se zjištěním, že smlouva na podzemní stavbu je zřejmě neplatná a podle primátora Tomáše Hudečka už od samého počátku - tedy od doby, kdy byla za vlády Pavla Béma magistrátu uzavřena.

Fakta o tunelu Blanka

  • 5,5 kilometru měří celkem.
  • 28 miliard korun měl původně stát. Cena stoupla o 8 miliard.
  • 7. prosince hodlá Metrostav zastavit veškeré práce.
  • 2 230 metrů je dlouhý nejdelší ražený úsek tunelu.
  • 200 až 300 milionů korun bude ročně stát provoz Blanky.
  • 2012 byl rokem, kdy měla první auta vjet do tunelu.

Když jste se před půl rokem stal primátorem, říkal jste, že víte, jak vyřešit problematiku tunelu Blanka. Jak je možné, že jste k těmto závěrům došli tak pozdě?
Situace dospěla do velmi absurdních rozměrů poté, co jsme v rámci takzvané kategorizace procházeli jednotlivé části stavby. U Trojského mostu jsme zjistili, že neexistuje původní schválená smlouva. Zadali jsme proto analýzu, která měla říci, jak postupovat dál, a přišlo se na to, že stejná situace platí pro celou Blanku.

Jak to chcete vyřešit?
Nejprve se musí dokončit analýza, která dále prověří smlouvu s Metrostavem. Vypadá to, že je neplatná od samého počátku, a město tak bez legitimního důvodu vyplatilo desítky miliard korun. V tomto protiprávním jednání nemůžeme pokračovat. Město za současného stavu nemůže Blanku převzít do majetku ani ji dostavět. Já však věřím, že nalezneme cestu, jak tuto neuvěřitelnou situaci se stavební firmou vyřešit, a že najdeme společný postup, jak tunel dostavět.

Znamená to tedy, že jednoznačně dojde k oddálení otevření tunelu pro auta a termín 1. květen příštího roku padl?
To neumím přesně říci. Zmiňovaná zjištění jsou totiž taková, jaká by nás ani ve snu nenapadla. Je to zásadní problém, který však lze zcela jednoznačně přičíst právnímu diletantství bývalého vedení města - za Bémova období. A také aroganci, která se projevovala přehlížením a nerespektováním zákonů.

Hovoříte o zcela zásadním problému. Hrozí konzervace stavby? Ta by stála minimálně stamiliony.
Já pevně věřím, že se nám to podaří se zhotovitelem, s firmou Metrostav, nějak projednat.

Věříte, že se tunel Blanka podaří otevřít na jaře 2014?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 24. listopadu 2013. Anketa je uzavřena.

Ne 4659
Ano 873

Takhle by měl tunel Blanka vypadat po zprovoznění:







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.