Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nájemci záchodků v metru dostanou vyhazov. DP polovinu z nich opraví

  9:21aktualizováno  9:21
Pražský dopravní podnik vypoví nájemní smlouvu firmám, které provozují veřejné toalety v metru. Třicítku záchodů, což je více než polovina všech, má do budoucna v plánu přestavět - většina z nich totiž pamatuje ještě dobu před listopadem. Poté by je mohl dopravce i sám provozovat.

Dopravní podnik připravuje modernizaci záchodků na všech trasách metra. Když sežené finance, začne se opravovat již příští rok. (Ilustrační snímek) | foto: Aleš Berný, iDNES.cz

Říká se, že stav veřejných záchodků ukazuje, jak jsou lidé daného státu civilizovaní. Pohled do mnoha z těch, které stojí ve vestibulech pražského metra, nedělá v tomto smyslu národu dobrou vizitku. Ač se někde situace podstatně zlepšila, jinde si z návštěvy toalet člověk odnese otřesný zážitek.

Anketa: Znáte WC v metru?

"Když není zbytí, jdu tam. Záchody jsou takové, jako zbytek metra – v podstatě v pohodě, ale tak nějak olezlé, staré a trochu nechutné." student Jan

"Většinou hrůza, špína, smrad. Papír si musíme vzít předem u vchodu. Třeba záchody ve stanici Skalka jsou opravdu hrozné. Kdyby bylo čisto, ráda zaplatím těch pět korun." starší cestující, ve stanici Anděl

"Na záchod v metru občas chodím, ale na žádný příšerný zážitek si nevzpomenu. Tady je to příjemné." Michal, k WC na Hradčanské

"Na Pražského povstání je moc rozkošný záchod s plakáty pejsků a kočiček, je to tam čisté, byť je zařízení ještě z dob komunistů." studentka Pavla

A magistrát si je toho vědom. Ostatně aby ne, když se o problému mluví už téměř čtvrt století.

Proto se nyní Praha a potažmo dopravní podnik rozhodly konat. Prvním krokem má být vypovězení smluv s firmami, které záchodky provozují, a následná přestavba více než poloviny ze všech WC.

"Hledáme cesty k postupné modernizaci, která je však velmi finančně náročná. Připravujeme projekt na komplexní modernizaci až třiceti veřejných toalet v metru. Když se seženou peníze, může se s opravami začít už příští rok," tvrdí mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.

Tři trasy metra, tři různé firmy

Ve vestibulech pražské podzemky dnes funguje sedmapadesát veřejných toalet. Opravu jedněch pak primátor Tomáš Hudeček odhaduje na pět milionů korun.

"Máme připraveny výpovědi pro dva ze tří provozovatelů toalet v metru. Každá z těchto tří firem má vždy v nájmu všechny záchody na jedné trase. Dvě smlouvy lze přitom ukončit takřka okamžitě. Na lince C je ale smlouva na dobu určitou, tak tam hledáme možnosti, jak ji vypovědět také," říká primátor Hudeček.

Ačkoliv ještě není definitivně rozhodnuto, vypadá to, že by měl v budoucnu záchody opečovávat přímo dopravní podnik. Přitom nájemné pro jednu celou trasu, které dopravce od firem inkasuje, se pohybuje kolem 100 tisíc korun za rok.

"Je nutné si však uvědomit, že cena za použití je regulována pěti korunami a ne každá stanice je z tohoto pohledu vytížená. Jsou stanice, kde WC denně použije jen pár desítek lidí," vysvětluje Řehková.

"Lidé jsou prasata a ukradnou i umělou kytku"

Dále upozorňuje, že podnik průběžně řeší stav toalet s jejich provozovateli tak, aby byly zajištěny základní hygienické podmínky a zároveň udržen technický stav odpovídající stáří vybavení. Člověk nemusí být expert, aby poznal, že většinou už bílá keramika značně dosluhuje a prostředí připomíná "nejlidovější lokál" z dob normalizace

"Bohužel naše snaha často naráží na negativní faktory, kterými jsou zejména četný vandalismus a hojný výskyt společensky nepřizpůsobivých nebo drogově závislých osob," upozorňuje Řehková.

Nedělejme si iluze. Za neutěšený stav pražských WC může především právě takováto sorta lidí, která jejich prostory využívá ke všemu možnému, ničí vybavení či ho rozkrádá. "Majitel dělá, co může. Jsou to třicet let staré záchody. Špína tady není. Ale že jsou lidé prasata, to víte," nebere si servítky toaletářka ve stanici Anděl.

Podobné reakce zaznívají rovněž z okýnka na záchodcích ve stanici Hradčanská. "Člověk to tu chce udělat hezčí a někdo ukradne umělou kytku. Neuvěřitelné," říká další toaletářka. Přitom podle lidí, které redaktorka MF DNES ve stanici oslovila, právě tyto toalety patří k těm lepším.

Takovou je třeba Můstek. "Ujde to," svěřil se muž v uniformě, který z tamních toalet právě vyšel.

"Byla jsem na záchodě v metru asi dvakrát a nic moc extra. Od té doby tam radši nechodím," reagovala tamtéž studentka Andrea. Ale jinde anketa dopadla o poznání hůř. "Hrůza, špína, smrad. Otřesné," odpovídali lidé třeba na Andělu.

Proto se nabízí otázka, zdali nebudou moderně přestavěné toalety naopak k "nevhodným zásahům klientely" o to náchylnější. Stačí si představit nevlídný stav WC na některých benzinkách, které přitom normalizační léta rozhodně nepamatují.

Autoři:






Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.