mobil - ilustrační foto.

mobil - ilustrační foto.

Mobil záchranářům ukáže, kde je zraněný, a odhalí falešné volání

  • 4
Krajská záchranka bude mít nový systém, který snáz najde volajícího, i když ten přesně nedokáže říct, kde se nachází. Technika také dokáže odhalit falešné volání. Novinka by měla být připravena na podzim.

Na operační středisko záchranky v Kladně právě zavolal starší muž, kterému se udělalo špatně na chatě u Sázavy. Kde přesně je, nedokáže říct. Vůz první pomoci bloudí dlouhé minuty mezi rekreačními domky, než konečně najde volajícího. Naštěstí ještě včas. Podobných případů řeší záchranná služba ročně stovky.

Zkrátit čas hledání člověka s akutními potížemi nebo po úrazu má už brzy nový systém, kterým vybaví kladenské operační středisko středočeských záchranářů. „Půjde o nejmodernější způsob lokalizace pacienta pomocí mobilního signálu,“ vysvětluje ředitel středočeské krajské záchranné služby Martin Houdek.

Začátkem července dostal projekt zelenou a na kraji vysoutěžili dodavatele systému. Vyjde na 30 milionů korun. Peníze na lepší vybavení se povedlo sehnat z evropských fondů. Hotovo by mělo být v pozdním létě, nejdéle však do listopadu.

30

milionů bude stát modernizace záchranky. Peníze jdou z evropských zdrojů.

V praxi se přijatý tísňový hovor přenese na monitor, kde se na mapě GIS (geografický informační systém) objeví, odkud dotyčný volá.

„Nadále to pak upřesňujeme podle databáze adresných míst a předáváme informace posádce,“ vysvětluje šéf kladenského operačního střediska Patrik Merhaut.

„Lidé nemohou mít představu, že je najdeme s přesností na metr čtvereční, bude to ale velmi přesné. Záleží také na operátorovi, někdy se zobrazí bod s odchylkou pár desítek metrů, jindy jde o trojúhelník, v němž se volaný nachází.“

Operační středisko má mít po modernizaci nové počítače, telefonní ústřednu a také záznamové zařízení, které umí analyzovat hlas. Na mapách GIS se rovněž budou zobrazovat i aktuální uzavírky či dopravní zácpy. K hledání pacientů nejsou záchranáři odkázáni pouze v létě, kdy se lidé stěhují na letní byt.

„Podobné případy jsou pro naše posádky denním chlebem, takových výjezdů jsou za rok stovky,“ říká Houdek. Stejné problémy mají při hledání člověka v tísni také v nově vystavěných satelitních městečkách.

„Jde hlavně o okolí hlavního města, třeba na Říčansku či v okolí Nového Strašecí. Ještě tam nejsou pojmenované ulice a domy nemají ani popisná čísla, lidé tam takhle žijí i několik let.“

Zbraň proti vtipálkům

Systém moderní lokalizace pomocí informací od operátora už funguje v Ústeckém kraji. V první řadě pomáhá přesněji najít místo, odkud ohrožený člověk volá. „Navíc nám to pomáhá proti takzvaným zlomyslným voláním,“ pochvaluje si vedoucí záchranář operačního střediska krajské ústecké záchranky Pavel Šebesta.

„Jde hlavně o okolí hlavního města. Ještě tam nejsou pojmenované ulice a domy nemají ani popisná čísla.“

-Martin Houdek, ředitel krajské záchranky

„Stane se, že ve sluchátku slyšíme: Volám z Děčína. A my mu hned odpovíme: proč lžete? Vidíme totiž, že je v Ústí nad Labem.“

Zkušenosti s informacemi od operátorů mají dobré, nejpřesnější určení místa volání prý poskytuje Vodafone. Podle záchranářů bude s novým vybavením možné lépe najít mimo jiné seniory, kteří upadli nebo se zranili na vycházce.

„Pokud si číslo na náš dispečink dají pod tlačítko tísňového volání, můžeme se k nim dostat rychleji,“ uvádí Merhaut.

Starší lidi takto hlídá pomocí mobilního signálu také občanské sdružení na pomoc seniorům Život 90. V rámci tísňové péče monitorují své klienty. Těch mají desítky i ve středních Čechách.

„U mobilů typu Aligator určených pro seniory stačí zmáčknout tlačítko a víme, kde jsou,“ popisuje službu mluvčí Michaela Sladká. Z hlediska určení místa, odkud raněný volá, si nový záchranářský systém nezadá.

Služba sdružení Život 90 má ale něco, o čem se záchrance zatím ani nesní. „Máme rovněž informace, jakými trpí neduhy a co bere za léky. Pokud se třeba dlouho nikomu nehlásí, víme, co může být příčinou. Informace se nám objevují i v případě tísňového volání,“ uzavírá Sladká.