Na úpravách na Spořilově se vedení Prahy dohodlo s ministerstvem dopravy, náklady na ně si prozdělí mezi sebou.
"V první fázi bude snížena rychlost v ulicích Senohrabská a Na Chodovci z padesáti na třicet kilometrů za hodinu. To nesníží komfort pro řidiče a významně pomůže snížit hluk. Podle předpokladu by to mělo být až o 2,4 decibelu," řekl Milan Dont z odboru pozemních komunikací ministerstva dopravy.
Problémy na SpořilovskéPotíže nastaly po zporovznění Pražského okruhu mezi D1 a D5 na podzim roku 2010. V tu chvíli totiž začaly kamiony od Plzně jezdit namísto po Jižní spojce po Pražském okruhu, odkud sjely na D1 a pak se přes Spořilovskou vrací na Jižní spojku. |
Druhým krokem bude výsadba zeleně. Ta bude nově vysázena na horním "hřbetě" zářezu Spořilovské ulice. Stromy mají podle ministerstva a města pomoci jak snížit hluk, tak zlepšit ovzduší.
"Tyto fáze začínají v podstatě dnes. Výsadbu zeleně a další úpravy zaplatí hlavní město, počítáme, že se vejdeme do deseti milionů," uvedl primátor Bohuslav Svoboda.
V plánech je také výstavba nové rampy pod Kačerovem, která by umožnila sjezd z Jižní spojky na ulici 5. května, po které by kamiony jely dál směrem na dálnici D1. V tu chvíli by mohly kamiony ze Spořilovské ve směru nahoru zmizet.
Novou rampu a opravu stávajícího mostu, který přes Jižní spojku nyní vede, zaplatí ministerstvo dopravy. Z jeho rozpočtu by mělo na stavbu jít zhruba 85 milionů.
Všechna opatření by měla být hotova do jednoho roku. Následně bude město měřit hluk a analyzovat, zda zmíněná opatření byla efektivní.
Pokud nebudou, teprve potom je na řadě podle ministra dopravy Pavla Dobeše úvaha o zákazu vjezdu kamionů do Prahy. "Na to v současné chvíli ale chybí infrastruktura jako třeba záchytná parkoviště před Prahou," doplnil Dont.
Ministerstvo i hlavní město se shodli na tom, že nejdůležitější bude ale v budoucnu dostavba Pražského okruhu mezi D1 a hradeckou dálnicí.
Podle představitelky občanského sdružení S.O.S. Spořilov Jany Růžičkové navržené opatření neřeší druhou důležitou věc - kvalitu ovzduší.
"Ta opatření sice možná řeší hluk, ale vůbec neřeší imise. A to je největší problém. Máme extrémní nárůst kardiovaskulárních onemocnění, rakovin, alergií, pásových oparů a dalších nemocí. Stromy jsou sice hezké, ale než vyrostou, tak to bude trvat nejméně deset let," řekla Růžičková.