Kamiony zahltily Spořilovskou ulici.

Kamiony zahltily Spořilovskou ulici. | foto: Radek Cihla, MAFRA

Praha ustoupila od zákazu vjezdu kamionů, Spořilovu chce přesto ulevit

  • 130
Vedení Prahy ustoupilo od záměru, že zakáže plošně vjezd kamionům do města. Namísto toho na Spořilově sníží rychlost, postaví protihlukové stěny a současné povrchy silnic nahradí modernějšími, které jsou tišší. Na Kačerově navíc vznikne nový sjezd z Jižní spojky na ulici 5. května.

Na úpravách na Spořilově se vedení Prahy dohodlo s ministerstvem dopravy, náklady na ně si prozdělí mezi sebou.

"V první fázi bude snížena rychlost v ulicích Senohrabská a Na Chodovci z padesáti na třicet kilometrů za hodinu. To nesníží komfort pro řidiče a významně pomůže snížit hluk. Podle předpokladu by to mělo být až o 2,4 decibelu," řekl Milan Dont z odboru pozemních komunikací ministerstva dopravy.

Problémy na Spořilovské

Potíže nastaly po zporovznění Pražského okruhu mezi D1 a D5 na podzim roku 2010. V tu chvíli totiž začaly kamiony od Plzně jezdit namísto po Jižní spojce po Pražském okruhu, odkud sjely na D1 a pak se přes Spořilovskou vrací na Jižní spojku.

Druhým krokem bude výsadba zeleně. Ta bude nově vysázena na horním "hřbetě" zářezu Spořilovské ulice. Stromy mají podle ministerstva a města pomoci jak snížit hluk, tak zlepšit ovzduší.

"Tyto fáze začínají v podstatě dnes. Výsadbu zeleně a další úpravy zaplatí hlavní město, počítáme, že se vejdeme do deseti milionů," uvedl primátor Bohuslav Svoboda.

V plánech je také výstavba nové rampy pod Kačerovem, která by umožnila sjezd z Jižní spojky na ulici 5. května, po které by kamiony jely dál směrem na dálnici D1. V tu chvíli by mohly kamiony ze Spořilovské ve směru nahoru zmizet.

Novou rampu a opravu stávajícího mostu, který přes Jižní spojku nyní vede, zaplatí ministerstvo dopravy. Z jeho rozpočtu by mělo na stavbu jít zhruba 85 milionů.

Všechna opatření by měla být hotova do jednoho roku. Následně bude město měřit hluk a analyzovat, zda zmíněná opatření byla efektivní.

Pokud nebudou, teprve potom je na řadě podle ministra dopravy Pavla Dobeše úvaha o zákazu vjezdu kamionů do Prahy. "Na to v současné chvíli ale chybí infrastruktura jako třeba záchytná parkoviště před Prahou," doplnil Dont.

Ministerstvo i hlavní město se shodli na tom, že nejdůležitější bude ale v budoucnu dostavba Pražského okruhu mezi D1 a hradeckou dálnicí.

Podle představitelky občanského sdružení S.O.S. Spořilov Jany Růžičkové navržené opatření neřeší druhou důležitou věc - kvalitu ovzduší.

"Ta opatření sice možná řeší hluk, ale vůbec neřeší imise. A to je největší problém. Máme extrémní nárůst kardiovaskulárních onemocnění, rakovin, alergií, pásových oparů a dalších nemocí. Stromy jsou sice hezké, ale než vyrostou, tak to bude trvat nejméně deset let," řekla Růžičková.

Nová rampa vznikne z Jižní spojky na ulici 5. května pod Kačerovem - ČERVENÁ, po celé délce horní hrany zářezu Spořilovské bude vysázena nová zeleň - MODRÁ.

Nová rampa vznikne z Jižní spojky na ulici 5. května pod Kačerovem - ČERVENÁ, po celé délce horní hrany zářezu Spořilovské bude vysázena nová zeleň - MODRÁ.

,