Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Soud zamítl žalobu částí a obcí na Prahu kvůli Pražskému okruhu

  10:00aktualizováno  14:12
Pražský městský soud zamítl žalobu městských částí a obcí na hlavní město Praha kvůli vymezení trasy Pražského okruhu. Trasa byla součástí aktualizace zásad územního vývoje, kterou Praha schválila v roce 2014.
Pražský okruh. Ilustrační foto.

Pražský okruh. Ilustrační foto. | foto: Jan KoubaČTK

Podle obcí plánovaná trasa přivede tranzitní dopravu do obydlených oblastí a zhorší životní prostředí lidí. Změna v zásadách územního vývoje podle nich nebyla vydána v souladu se zákonem. Trasa má vést od Ruzyně kolem Suchdola k dálnici D8 a dále kolem Vinoře a Satalic k dálnici D10 a D11.

„Ke zrušení zásad územního vývoje by měl soud přistoupit pouze v případě nezákonného vývoje,“ řekla předsedkyně senátu Viera Horčicová. Rozsudek zdůvodnila také tím, že námitky navrhovatelů byly neúplné - nepřinesly žádné posouzení toho, jak návrh aktualizace zasáhl jejich práva.

S Prahou se soudily městské části Dolní Chabry, Ďáblice, Praha 20-Horní Počernice, Lysolaje, Nebušice, Satalice, Suchdol a Vinoř, přidaly se středočeské obce Jenštejn, Přezletice, Radonice a Podolanka.

Podle žaloby chybí posouzení jednotlivých variant, kudy by mohl okruh vést, aby byla vybrána ta nejméně problematická. Argumentuje také tím, že při schvalování nebyla zvážena kamionová doprava, která bude okruh využívat k objezdu města. S tím ale Praha nesouhlasí.

„Zda se odvoláme bude věcí kolektivního rozhodnutí zúčastněných starostů, ale předpokládám, že ke stížnosti dojde,“ sdělil pro iDNES.cz starosta Ďáblic Miloš Růžička. Vadí mu, že nebylo řádně připraveno trasování. „Existují varianty, které se liší v řádech desítek miliard, jsou zde pochybnosti i co do bezpečnosti a dopravní efektivity. Není zřejmé, jestli tato varianta je nejméně škodlivou,“ dodává.

Stížnost určitě podáme, říká starosta Lysolají

Starosta Lysolají Petr Hlubuček je razantnější, ten má o případném odvolání jasno.

„V každém případě podáme kasační stížnost, takže se budeme odvolávat. Pokud neuspějeme, využijeme všechny možnosti v dalších stupních územně plánovací dokumentace,“ řekl Hlubuček.

Vadí mu, že okruh je plánován v trase, která podle něj ovlivní život občanů. „Ve chvíli, kdy nad Lysolajemi bude dálniční okruh, tak kamiony budou způsobovat emise, které nám zamoří celé lysolajské údolí, to je pro nás nepřijatelné,“ říká starosta.

„Zadruhé, nikdo zatím neřešil synergický efekt. Má být postavena nová letová dráha na Ruzyni, letadla by létala nad Lysolajemi, které by se dostaly do hlukového pásma, ve kterém bude limit značně překračován. Přistávání letadel a okruh za domy je masivní zátěž občanů,“ dodává s tím, že si uvědomuje, že je okruh pro Prahu důležitý, požaduje ale prověření alternativních variant trasování.

Asi osmdesátikilometrová stavba silničního okruhu kolem Prahy je rozdělena do 11 úseků, z nichž sedm je už v provozu. Chybí žalovaná část mezi Ruzyní, Suchdolem a Běchovicemi a další mezi Běchovicemi a dálnicí D1, v provozu je přibližně polovina. Celkové náklady na výstavbu mají přesáhnout 106 miliard korun.

Radnice proti trase okruhu protestují už řadu let, v minulosti uspěly u Nejvyššího správního soudu, který zrušil platnosti části pražských i středočeských zásad územního rozvoje. Praha zrušené zásady aktualizovala v říjnu 2015, kraj loni v červenci. Při schválení aktualizovaných zásad uvedl tehdejší primátor Tomáš Hudeček, že Praha se s výtkami vypořádala.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Nejsem perfektní máma!
Nejsem perfektní máma!

Své dítě miluji, ale dávám mu opravdu to nejlepší?

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.